معرفی رسمی فونیکس تیگو ۸ پرو برای بازار ایران

چری تیگو ۸ پرو، یک کراس‌اوور میان‌سایز سه ردیفه است که می‌تواند جای خالی خودروهایی در این کلاس را در بازار کم‌رمق داخلی ایران پر کند.

صبح روز شنبه، مدیران خودرو با دعوت از تعدادی از رسانه‌های خودرویی کشور، تیگو ۸ پرو را برای نخستین بار در اختیار آن‌ها گذاشت تا ضمن آشنایی با مشخصات آن، فرصتی برای تست اجمالی و کوتاه رانندگی نیز داشته باشند. پوشاندن لوگو و نشان‌های چری با چسب، نشان از آن دارد که این خودرو با نشان شریک ایرانی یعنی ام‌وی‌ام وارد بازار خواهد شد. این برند جدید فونیکس (Fownix) نام گرفته و لوگویی بسیار شبیه به چری دارد.

تیگو ۸ پرو در نگاه نخست خودروی جذابی به نظر می‌رسد. چراغ‌های باریک و LED آن در دو سمت یک جلوپنجره بسیار بزرگ با شبکه ماتریسی قرار گرفته‌اند و مخصوصاً از راه دور، تداعی‌کننده آئودی و ب‌ام‌و هستند. در نمای جانبی هم خط شانه بلند و خطوط نه‌چندان پیچیده و کمی عضلانی دیده می‌شوند. یک نوار کرومی که تا بالای ستون D هم امتداد یافته، کمی به جزئیات آن افزوده است. در نمای پشت، چراغ‌های LED با گرافیک و انیمیشن مناسب، یک اسپویلر سقفی و درب نسبتاً عمودی عقب قرار دارند. ترکیب کلی طراحی تیگو ۸ پرو، مدرن و قدرتمند و کاملاً مشتری‌پسند است.

اما ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که به کابین بزرگ و جادار آن پا می‌گذارید. سه ردیف صندلی با پوشش چرم با ترکیب رنگ‌های مارون و مشکی و یک پنل دیجیتالی عریض و پنل‌های لمسی و دکمه‌های فلزی باعث می‌شوند تا حسی از حضور در یک خودروی لوکس تداعی شود. نمایشگرهای دوقلوی به هم چسبیده پشت آمپر و سیستم اطلاعات و سرگرمی و گرافیک آن‌ها دلپذیر و جذاب‌اند و البته هنوز همه منوها و دستورات از چینی ترجمه نشده‌اند. این مجموعه نمایشگر که از مرسدس الگوبرداری شده، بزرگ‌ترین نمایشگر خودروهای حال حاضر بازار کشورمان نیز محسوب می‌شود. یک پنل و نمایشگر لمسی هم برای سیستم تهویه در نظر گرفته شده که به‌راحتی می‌توان تهویه دوگانه مستقل در جلو و یا برای سرنشینان عقب و همچنین گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها را با آن تنظیم کرد.

دسته دنده هم ارگونومی و طراحی خوبی داشته و کلیدهای مختلف استارت و ترمز دستی و پارک و غیره هم به صورت لمسی در اطراف آن به چشم می‌خورند. هرچند پوشش مشکی براق این قسمت‌ها مستعد کثیفی اثر انگشت هستند اما جلوه لوکس آن‌ها ارزش زحمت تمیز کردن دائمی آن‌ها را دارد.

تجهیزات فراوان ازجمله مزایای خودروهای چینی در برابر رقبا به شمار می‌آیند. امکان تشخیص دستورات صوتی راننده که فعلاً با زبان فارسی کار نمی‌کند، ویژگی ارزنده‌ای است. سقف پانورامای باز شونده، روکش‌های با دوخت زیبا، پوشش نرم و با کیفیت داشبورد و بالای رودری‌ها، طراحی فرمان و کنسول، سیستم صوتی پیشرفته سونی، کول باکس، گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها، دوربین ۳۶۰ درجه، شارژر بی‌سیم گوشی تلفن همراه، سیستم تصفیه هوا، تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای و بسیاری تجهیزات دیگر در تیگو ۸ پرو گنجانده شده‌اند.

آپشن‌های ایمنی فعال ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های این خودرو هستند که آن را یک سروگردن از سایر خودروهای موجود در بازار ایران بالاتر قرار می‌دهند. هرچند گفته شده این آپشن‌ها در جاده‌های ایران هم تست شده‌اند اما لازم است تا در زمان طولانی‌تر و به شکل کامل‌تری نیز در کشور ما مورد آزمون قرار گیرند تا اطمینان از عملکرد آن‌ها به خریداران منتقل شود. یکی از آپشن‌های فعلاً غیر فعال این خودرو هم تشخیص علائم جاده‌ای است که باید با علائم کشور ما تطابق یابد.

سیستم کمک راننده ADAS شامل سیستم‌هایی چون کروز کنترل تطبیقی، دستیار حفظ خودرو در لاین جاده، دستیار حرکت در ترافیک، رادار نقطه کور، رادار هشدار تصادف از عقب، رادار هشدار تصادف از جلو و مهم‌تر از همه ترمز اضطراری خودکار است.

این خودرو بزرگترین خودروی خانواده تیگو و پرچم‌دار محصولات برند چری است که با استانداردهای بین‌المللی ساخته شده و بنابراین در بازارهایی با شرایط متفاوت از روسیه تا عراق و عربستان و به فروش می‌رسد. طول خودرو ۴۷۲۲، عرض آن ۱۸۶۰، ارتفاع ۱۷۴۵ و فاصله بین دو محور آن هم ۲۷۱۰ میلی‌متر است. این ابعاد را می‌توان با سانتافه مقایسه کرد و زمانی که در کنار آن هم قرار می‌گیرد کاملاً مشابه آن می‌باشد. مدل‌های فول این خودرو با چرخ‌های ۱۹ اینچی هم ارائه می‌شوند اما نسخه‌های وارداتی تست شده مجهز به چرخ‌های ۱۸ اینچی البته با طراحی زیبا با پره‌های دوبل بودند.

کابین به شکل مناسبی در بخش زانو و فضای شانه و سر، دست و دل‌باز عمل می‌کند اما در ردیف سوم نباید توقع خاصی از آن داشته باشید و تنها برای نشستن کودکان مناسب است. فضای بار هم در حالتی که ردیف سوم صندلی‌ها را خوابانده باشید، بسیار جادار بوده و حتی با تا کردن ردیف دوم باز هم به شکل چشمگیری زیادتر می‌شود.

پیشرانه تیگو ۸ پرو، یک موتور چهار سیلندر ۱.۶ لیتری توربوشارژر است که با تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت GDi می‌تواند ۱۹۷ اسب بخار قدرت در دور ۵۵۰۰ و ۲۹۰ نیوتن‌متر گشتاور در دورهای بین ۲ تا ۴ هزار تولید کند. این قوا از طریق یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه به محور و چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این مجموعه می‌تواند این خودروی ۱۷۴۵ کیلوگرمی را در ۸.۹ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند که شتاب نسبتاً مناسبی محسوب می‌شود.

البته گفته شده در آینده این خودرو با موتور ۲ لیتری توربو و سیستم انتقال نیرو به چهار چرخ نیز معرفی خواهد شد. هرچند شرکت عرضه‌کننده علاقه‌مند است تیگو ۸ را با سورنتو، راو فور، کولئوس و سانتافه مقایسه نماید اما با توجه به ویژگی‌های فنی، تک دیفرانسیل بودن و برخی جزئیات کیفی بهتر است فعلاً تخفیف داده و به رقابت با هاوال H6، یا نهایتاً توسان و اسپورتیج فکر کند.

مدیران خودرو با معرفی تیگو ۸ پرو، دست به ریسک زده و قصد دارد در کلاسی که اکنون رقیب خاصی هم در آن قرار ندارد و دست اغلب مشتریان این کلاس اکنون از رقبای ژاپنی و کره‌ای و یا اروپایی کوتاه است، محصولی چشمگیر را ارائه نماید. چری با هوشمندی توانسته با کشف نیازها، مدهای روز و سلایق مشتریان، رشدی طوفانی را تجربه کند. این به معنی تبدیل چری به شرکتی تراز اول و محصولات آن در سطح رقبای جهانی نیست اما مسیر درستی که این شرکت انتخاب کرده می‌تواند به‌زودی حتی چنین هدفی را هم محقق سازد.

فونیکس تیگو ۸ پرو به طور رسمی در ۲۵ دی ماه رونمایی شد. مدیران خودرو همچنین قیمت فونیکس نیگو ۸ پرو را یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان (معادل ۶۷ هزار دلار به نرخ روز ارز) تعیین کرده است. قیمت جهانی بالاترین نسخه از چری تیگو ۸ پلاس در چین به ۲۴,۸۰۰ دلار می‌رسد که معادل قیمت پایه ساده‌ترین مدل‌های اسپورتیج یا توسان است.

به‌زودی ما در اولین فرصت، این کراس‌اوور تازه‌وارد را در میدونی مورد بررسی و تست عمیق‌تری قرار خواهیم داد تا بیشتر با نکات مثبت و منفی آن آشنا شویم.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
6 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.