معرفی خودروهای بازار ایران: دانگ فنگ ریچ

معرفی خودروهای بازار ایران: دانگ فنگ ریچ

سام کاویانی: ریچ (RICH) یک پیکاپ میان‌سایز از شرکت دانگ فنگ چین است که تاکنون در دو نسل پی‌درپی تولید شده است. نسل نخست ریچ که فعلاً در شرکت زامیاد در حال تولید است، نخستین بار، در سال ۲۰۰۶ میلادی به بازار چین معرفی شد و البته در سال ۲۰۱۴ میلادی جایش را به نسل دوم داد.

همان‌طور که در سطور بالا گفته شد، نسخه‌ای از ریچ که در ایران تولید می‌شود مربوط به نسل اول آن است که در پنج سال پیش از خط تولید شرکت دانگ فنگ بازنشسته شد. این خودرو بر مبنای پلت فرم D21/D22 نیسان و یا همان پلت فرم Nissan F-Alpha تکوین و توسعه یافته است و نسخه‌ای ری‌بج شده یا تغییر آرم داده شده از نسل اول نیسان فرانتیر (Frontier) به شمار می‌رود. ناگفته نماند که نیسان شریک تجاری شرکت دانگ فنگ در چین است و نسل اول دانگ فنگ ریچ تحت لیسانس شرکت نیسان تولید شد.

به‌عنوان یک خودروی ری‌بج شده، طرح بدنه دانگ فنگ ریچ نسل اول و یا مونتاژ کشورمان کاملاً مشابه نسل اول پیکاپ نیسان فرانتیر (Frontier) است؛ خودرویی که خود در سال ۱۹۹۷ میلادی وارد بازارهای جهانی شد و سال‌ها نیز در کشور ما توسط شرکت پارس‌خودرو مونتاژ می‌شد. ازآنجایی‌که نیسان فرانتیر به‌عنوان یک بارکش خوش‌نام ساخت دهه نود میلادی از طرحی ساده، شسته‌ورفته و معقولی در دوره خود برخوردار بود، فرم ظاهری بدل چینی آن، یعنی دانگ فنگ ریچ را هم می‌توان با ارفاق تا حدی زیبا و متناسب دانست که البته از طرح‌های مدرن امروزی فاصله بسیاری داشته و نمی‌تواند با آنها در یک تراز جای داده شود.

کابین دانگ فنگ ریچ نیز ازلحاظ چیدمان و قالب طرح، تفاوت چندانی با نسخه اصلی خود، یعنی نیسان فرانتیر ندارد و جز در برخی جزییات، تغییرات بنیادی در آن نسبت به نمونه اصلی اعمال نشده است و صد البته کیفیت اجناس و متریال به کار رفته در کابین نیز همسان با نسخه ژاپنی‌اش نیست و بیشتر از انواع ارزان قیمت و کم کیفیت بازار است. درعین‌حال، مونتاژ قطعات و ادوات داخل کابین نیز چندان دقیق و منظم نیست.

در دل کاپوت این پیکاپ شرقی، یک پیشرانه ۴ سیلندر به حجم ۲.۴ لیتر جای گرفته که از توانی معادل ۱۳۲,۵ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۰۸ نیوتن‌متر برخوردار است. نیروی حاصل از این پیشرانه توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های عقب آن منتقل می‌شود. البته ناگفته نماند که بخش Transfer Case یا کمک گیربکس در این خودرو همچون خودروهای آفرود سنتی با استفاده از یک شیفتر «دنده کمک» در کنار شیفتر اصلی گیربکس فعال می‌شود. همچنین نیازی نیست که برای قفل کردن یا LOCK سر پلوس های جلوی این خودرو از آن پیاده شوید. زیرا پلوس خلاص کن‌های این خودرو به صورت هم‌زمان با جا زدن «دنده کمک» فعال می‌شوند.

از تجهیزات ایمنی و رفاهی این خودرو می‌توان به مواردی همچون دو عدد کیسه هوا، ترمز ABS، شیشه بالابرهای برقی، آینه‌های برقی، فرمان قابل تنظیم، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، کاور محافظ بار و گارد محافظ جلو و…. اشاره داشت.

در حال حاضر، دانگ فنگ ریچ با بهایی بین ۱۶۵ الی ۱۷۰ میلیون تومان در بازار آزاد معامله می‌شود.

مشخصات فنی دانگ فنگ ریچ

پیشرانه۴ سیلندر با کد ZG24 خطی
توان۱۳۲,۵ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور۲۰۸ نیوتن‌متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب (ثانیه)
حداکثر سرعت۱۵۵ کیلومتر
نوع گیربکس۵ سرعته دستی با دنده کمک
سیستم فرماندنده شانه‌ای، تقویت شده هیدرولیک
مصرف سوخت ترکیبی۱۰,۸۷ لیتر
طول۴۹۸۰
عرض۱۸۲۰
ارتفاع۱۷۱۵
فاصله بین دو محور۲۹۵۰
حداقل فاصله از کف زمین۲۱۵ میلی‌متر
حجم باک۶۰ لیتر
سایز رینگ و لاستیک۲۱۵/۷۵ R 15
وزن خالص۱۶۶۵ کیلوگرم
ظرفیت بار۷۰۰ کیلوگرم
فنربندی جلومستقل، جناغی دوبل (Double Wishbone)
فنربندی عقبفنرهای شمش
قیمت در بازار۱۶۵ الی ۱۷۰ میلیون تومان

 

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 12 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.