معرفی جک X7 یا کرمان موتور KMC K7، تازه‌وارد گران‌قیمت چینی

معرفی جک X7 یا کرمان موتور KMC K7، تازه‌وارد گران‌قیمت چینی

چینی‌های بازار ایران دیگر ابایی از قیمت‌های فضایی ندارند. در نبود برندهای معتبر، این خودروها توانسته‌اند با انحصار ایجاد شده بازار را در اختیار بگیرند و حتی سگمنت های لوکس‌تر را نیز به چالش بکشند. حالا کرمان موتور با محصول جدید خود یعنی KMC K7 که درواقع همان جک X7 است، می‌خواهد سبد خود را با یک پرچم‌دار چینی غنی کند.

زمانی که در میدونی برای نخستین بار خودروی تیگو ۷ را معرفی کردیم، قیمت ۱۲۰ میلیونی آن زمان آن را در برابر خودروهای مطرح‌تر کره‌ای و ژاپنی بازار، گران اعلام کرده بودیم غافل از اینکه بازار غیر قابل پیش‌بینی ایران، قیمت این خودرو را به مرز یک میلیارد تومان نیز خواهد رساند. اکنون گروه بهمن با دیگنیتی و کرمان موتور با K7 به مصاف تیگو ۷ می‌روند.

این خودرو نسخه مدرن‌تر جک S7 و از زیربرند Jiayue است که بالاتر از نسخه‌های Refine بوده و با نام X7 در سال ۲۰۲۰ رونمایی شده است. در حالی که پیش از این قرار بود کرمان موتور نسخه S7 را که متعلق به سال ۲۰۱۶ بود، وارد بازار کشور کند اما خوشبختانه با تغییر نسل این خودرو، شاهد حضور خودروی به‌روزتر و بهتری خواهیم بود.

 

مشخصات فنی جک K7

پیشرانه X7 یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو است. این موتور با یک گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه اتوماتیک جفت می‌شود تا نیرو را به محور و چرخ‌های جلو بفرستد. قدرت خروجی این موتور ۱۷۴ اسب بخار در دور موتور ۴۸۵۰ تا ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور آن ۲۵۱ نیوتن‌متر در دوربین ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه است. مصرف سوخت در شهر ۱۰.۹ لیتر و در جاده ۷ لیتر و به‌صورت ترکیبی ۸.۶ لیتر اعلام شده است.

با چنین قوای محرکه‌ای می‌توان در ۱۰.۸ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یافت و نهایتاً به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت رسید.

سیستم تعلیق در جلو مستقل و از نوع مک فرسون بوده و در عقب از نوع چند اتصالی می‌باشد. ترمزها دیسکی خنک شونده و سایز چرخ‌ها نیز ۱۸ اینچی و از نوع آلومینیومی اسپرت است.

ابعاد

این کراس‌اوور متوسط، ابعادی مشابه با سانتافه دارد. طول ۴۷۷۶ و عرض ۱۹۰۰ میلی‌متری آن به همراه ارتفاع ۱۷۶۰ و فاصله بین دو محور ۲۷۵۰ میلی‌متری می‌تواند نویدبخش خودرویی جادار باشد. وزن خالص جک K7 هم ۱۷۳۵ کیلوگرم و ظرفیت آن ۵ سرنشین است. باک سوخت این خودرو ۶۴ لیتر گنجایش داشته و فضای بار آن نیز در حالت عادی ۹۶۰ لیتر و با تا کردن صندلی‌های عقب نهایتاً ۱۳۵۸ لیتر گنجایش خواهد داشت.

طراحی

ظاهراً چینی‌ها به سرعت الگوها و مدهای جهانی را درک کرده و به سرعت هم تکثیر می‌کنند. بنابراین چراغ‌های دو قسمتی این خودرو می‌تواند شما را به یاد نسل جدید سانتافه یا خودروهای سیتروئن بیاندازد. مهم‌تر از آن طراحی جلوپنجره تهاجمی با میله‌های عمودی زیبای آن است که از مازراتی الگوبرداری شده است. چیدمان چراغ‌ها و جلوپنجره و اجزای سپر فاقد هماهنگی با یکدیگر بوده و انگار هر کدام از آن‌ها به محلی چسبانده شده‌اند. در حالی که می‌شد با کمی ظرافت بیشتر و قرار دادن خطوط در امتداد یکدیگر به تناسب بهتری دست یافت.

نمای جانبی با یک خط عمیق که از چراغ‌های عقب شروع شده، جلوه اسپرتی یافته اما به ناگهان با رسیدن این خط به گلگیر جلو، محو شده است.

طراح سعی نموده تا با یک نوار سرتاسری در چراغ‌های عقب نیز به الگوی مدرن این روزها نزدیک شود که نتیجه کار چندان در هماهنگی با سایز اجزای سقف و درب عقب نیست و می‌توانست بهتر از این باشد.

طراحی کابین هم با همان نگاه به خودروهای معروف و معتبر انجام شده اما نتیجه قابل قبول است. در اینجا جک به دنبال یک طراحی مینی مالیستی رفته و با ساده‌تر نمودن فضا، جلوه‌ای مدرن به کابین داده است. یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی، نقطه ثقل این طراحی است که به‌عنوان سیستم اطلاعات و سرگرمی انجام وظیفه می‌کند. پنل پشت فرمان هم در دو نسخه معمولی و دیجیتالی وجود دارد که احتمالاً در K7 کرمان موتور از نوع دیجیتالی آن انتخاب شود.

امکانات و تجهیزات

خودروهایی در این سطح برای مطرح نمودن بیشتر خود از نظر آپشن و تجهیزات، چیزی کم نمی‌گذارند. در مورد جک X7 هم صندلی‌های برقی جلو، روکش چرمی، سانروف پاناروما، تهویه دو قسمتی اتوماتیک، ۶ ایربگ، کنترل پایداری، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز پارک برقی، ناوبری GPS، چراغ‌های LED، کروز کنترل، ورود بدون کلید، صندوق برقی و از این دست درنظر گرفته شده‌اند.

قیمت و زمان فروش جک K7

قرار است پیش‌فروش KMC K7 کرمان موتور با زمان تحویل خرداد ماه ۱۴۰۰ و با پیش پرداختی حدود ۵۰۰ میلیونی آغاز شود و ظاهراً قیمت نهایی آن نیز ۹۵۰ میلیون تومان خواهد بود. قیمت نسخه چینی حدود ۹۰ هزار تا ۱۲۰ هزار یوان معادل ۱۳۷۰۰ تا ۱۸۳۰۰ دلار می‌باشد.

رقبا در بازار ایران

مهم‌ترین رقیب جک K7 در بازار ایران، تیگو ۷ و شاید در آینده نزدیک، تیگو ۸ باشد. دیگنیتی پرایم گروه بهمن هم گزینه جدید دیگریست که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. اما شاید مهم‌ترین رقیب این خودرو، مدل‌های کارکرده و دست دوم کراس اوورهای کره‌ای چون توسان و اسپورتیج باشد.

کرمان موتور که روزگاری با دوو، فولکس و هیوندای همکاری می‌کرد اکنون در وضعیتی قرار گرفته که تنها دست به دامان جک می‌شود. اینکه چقدر این محصولات می‌توانند با وجود قیمت بالای خود مورد استقبال قرار گیرند را زمان نشان می‌دهد هرچند مصرف‌کنندگانی که انتخاب‌های محدودی دارند، چاره‌ای جز انتخاب از میان همین گزینه‌ها نیز ندارند.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
13 + 5 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.