انگار تهدید زامبیهای Plants VS Zombies 3 آنقدر جدی شده که گیاهان برای غلبه بر آنها چارهای نداشتند جز اینکه از ساخته سوپرسل کمک بگیرند. بازی گیاهان علیه زامبی ها 3 یکی از جدیدترین ادامههای کلش رویالیزه شده بازار است که از لحاظ کیفیت همچنان با نسخه اول فاصله دارد و تغییراتش هم احتمالا به مذاق بعضیها خوش نیاید.
از طرفی بهخاطر همین تغییرات، بازی فعلا اثر پراشکالتری نسبت به دو قسمت قبلی است و ایدههای جدیدش هنوز جای کار دارند اما با تمام این حرفها در گیاهان علیه زامبی ها 3 همچنان میشود ویژگیهای دوست داشتنی مجموعه را پیدا کرد و این کافیست تا برای چندمین بار از اینکه گیاهان را به یک جنگ نامتعارف با زامبیها بفرستیم، لذت ببریم.
گیاهان علیه زامبی ها 3 نسبت به بقیه نسخههای شمارهدار سری اثری در دسترستر است. بازی حالا عمودی شده و مهمتر از آن دیگر خبری از کاشتن گلهای آفتاب گردان نیست. در بازی و مشابه بقیه قسمتها هر مرحله باید در ردیفهایی گیاهان را بکارید تا آنها با زامبیها بجگند و برای کاشتن گیاهان هم به چیزی به اسم «نور خورشید» (Sunlight) نیاز دارید.
حالا نور خورشید چگونه به دست میآید؟ در دو شماره قبلی روند کار به این شکل بود که ابتدا گلهای آفتاب گردان را در محیط میکاشتید، این گلها به شما نور خورشید میدادند و بسته به تعداد نور خورشیدی که در لحظه داشتید گیاهان مختلفی در باغچه قرار میدادید. در گیاهان علیه زامبی ها 3 دیگر نیازی به کاشتن گل آفتاب گردان نیست.
بازی به جای آن از سیستم انرژی کلش رویال الهام گرفته است و بنابراین در نبردها یک نوار نور خورشید دارید که خود به خود پر میشود و هر وقت به اندازه کافی رسید میتوان یک گیاه (هر گیاه ممکن است مقدار نور خورشید متفاوتی بخواهد) در باغچه گذاشت و حساب زامبیها را رسید.
در قسمتهای قبلی بهخاطر حضور مستقیم گلهای آفتاب گردان در نبردها مبارزات طولانیتر شده بودند و بازی هم استراتژیمحورتر پیش میرفت. استودیوی PopCap (سازنده بازی) با این تغییر هسته اصلی عنوانش را سادهتر کرده و اینکه از لفظ «در دسترستر» برای بازی استفاده شد، یکی از دلایلش همین بود.
این سادگی در بعضی قسمتها جواب داده و در بعضی بخشها همچنان لنگ میزند. الان بدون نگرانی بابت گذاشتن گلهای آفتاب گردان و صبر کردن برای نورهای خورشیدشان یک راست میرویم سراغ اصل قضیه و تمام زمین را پر از گیاهان دفاعی و هجومی میکنیم. ویژگی واقعا جذابی است.
یکی از معضلاتی که بازیهای دفاع از قلعه (Tower Defense) با آن دست و پنجه نرم میکنند، ریتم نسبتا کند نبردها است که یکی از دلایلش هم به همین صبر کردن برای گرفتن ارز درون بازی و خرج کردنش برای ساختمانهای دفاعی برمیگردد. در دو قسمت اول بازی گیاهان علیه زامبی ها سازنده با استفاده از ایده گلهای آفتاب گردان و درگیرتر کردن مخاطب توانست به این ریتم سرعت ببخشد.
در بازی گیاهان علیه زامبی ها 3 و به لطف حضور نوار انرژی، این ریتم باز سریعتر شده و آن صبر کردنهایی که در بازیهای دفاع از قلعه وجود دارد، به حداقل رسیده است. اما مشکل کجاست؟ بازی اصلا به اندازه دو شماره قبلی استراتژی محور نیست. در بازیهای دفاع از قلعه مهم است از چه ساختمانهایی استفاده میکنید، مهم است آنها را کجا میگذارید و مهم است برای هر دشمن چه برنامهای دارید.
در شمارههای قبلی این مسئله رعایت شده بود اما در گیاهان علیه زامبی ها 3 هنوز آن تنوعی که باید برای حمله داشته باشیم، مشاهده نمیشود که شاید مهمترین دلیلش طراحی دشمنان و گیاهان باشد. با توجه به اینکه بازی در مرحله عرضه محدود (Soft Launch) به سر میبرد گیاهان تنوع خوبی دارند و دشمنان نیز کم نیستند.
اما مسئله اینجاست بهخاطر مکانیزمهای حمله محدود زامبیها (بیشتر تفاوتشان به مقدار سلامتیشان برمیگردد) و بالانس نبودن بعضی از گیاهان خیلی لازم به استفاده از استراتژیهای مخلف نیستید. موقع بازی بارها پیش آمد که با ترکیب Bamboo Shoots و Cabbage-Pult جلو رفتم و نتیجه خوبی گرفتم.
بازی گیاهان علیه زامبی ها 3 مسیر متفاوتی را نسبت به دو قسمت قبلی پیش گرفته و در این مسیر هم کاملا موفق نیست ولی وقتی که بازی را نصب میکنید، آن موسیقی فوق العاده مجموعه را میشنوید و زد و خوردهای جذاب زامبیها و گیاهان را میبینید احتمالا برای مدتی دوباره گرفتارش میشوید. حتی با وجود مشکلاتی که دارد.
فقط یک نکته: همانطور که بالاتر گفته شد، بازی فعلا در مرحله عرضه محدود به سر میبرد و به همین خاطر برای تجربهاش نیازمند نرم افزار تغییر آی پی هستید. همچنین حجمی که پایین نوشته شده در واقع به فایل نصب این اپ اشاره دارد و بعد از دانلودش باید نزدیک به ۲۰۰ مگابایت دیتا بگیرید. برای دانلود بازیهای سافت لانچ پیشنهاد میشود این مطلب را مطالعه کنید.