مشکل آتش‌سوزی، نقص پیشرانه و یاتاقان زدن محصولات کیا و هیوندای در استرالیا

مشکل آتش‌سوزی، نقص پیشرانه و یاتاقان زدن محصولات کیا و هیوندای در استرالیا

مالکان خودروهای کیا و هیوندای در استرالیا که شاهد آتش‌سوزی و از کار افتادن پیشرانه و استهلاک غیرطبیعی بوده‌اند امکان ثبت‌نام آنلاین مشخصات خود و ثبت جزئیات را دارند تا در شکایت احتمالی علیه این خودروسازان شرکت داشته باشند. خودروهای بنزینی کیا و هیوندای که تعداد آن‌ها می‌تواند بین صدها تا هزاران دستگاه باشد توسط مقامات استرالیا و به خاطر نقص‌های مهم پیشرانه که می‌توانند منجر به آتش‌سوزی شوند بررسی خواهند شد. همچنین این بررسی می‌تواند در نهایت به یک شکایت مهم از کره‌ای‌ها منجر شود.

شرکت حقوقی بنیستر از هزاران مالک استرالیایی خودروهای کیا و هیوندای که پیشرانه بنزینی آن‌ها حجمی بین ۱.۶ تا ۲.۴ دارند و از سال ۲۰۰۹ تاکنون تولید شده‌اند تقاضای ثبت‌نام آنلاین در یک کارزار حقوقی را کرده است. از مالکان این خودروها درخواست شده تا مستندات و تجارب خود درباره نقص خودروها را ثبت کنند. این شکایت احتمالی پس از آن مطرح می‌شود که کیا و هیوندای حدود ۴۲۵ هزار دستگاه از خودروهای خود در آمریکا را به خاطر نقص مربوط به قطعات داخلی پیشرانه فراخوان کرده‌اند. این نقص‌های خطرناک می‌توانند منجر به آتش‌سوزی خودرو شوند.

فراخوان یاد شده در آمریکا منجر به هزینه ۱.۳ میلیارد دلاری شد که کیا و هیوندای می‌بایست آن را پرداخت کنند. سابقه شکایت از این دو خودروساز درباره فراخوان یاد شده هم به سال ۲۰۱۷ بازمی‌گردد. چارلز بنیستر مدیر این شرکت حقوقی می‌گوید:

شما برای ادعای فرصت‌طلبانه‌ای که شاهدی هم ندارد نمی‌توانید جریمه میلیارد دلاری را که بالاترین مجازات در آمریکاست دریافت کنید.

البته فعلاً مشخص نیست که پیشرانه‌های بکار رفته در خودروهای بازار استرالیا مشابه همان نسخه‌هایی هستند که در خودروهای کیا و هیوندای بازار آمریکا نیز نصب شده‌اند یا خیر. بنیستر مالکان استرالیایی این خودروها را تشویق می‌کند لیست کاملی از مشکلات خودروهای خود را به همراه تجربیات کسب شده ثبت کنند. به‌طور دقیق‌تر این مشکلات با قطعات پیشرانه همچون یاتاقان‌ها ارتباط دارند که شاید منجر به استهلاک شدید پیشرانه شوند. طبق گفته شرکت بنیستر، استهلاک زودتر از موعد می‌تواند باعث مشکلاتی همچون لرزش، ناک زدن، از کار افتادن و در نهایت آتش‌سوزی پیشرانه شود. این تحولات پس از آن رخ می‌دهند که شرکت بنیستر اعلام کرد در حال بررسی خودروهای ایسوزو دی مکس و MU-X به خاطر شکستگی محفظه پیشرانه و فیلترهای ذرات دیزل معیوب است.

شایان ذکر است در سال ۲۰۲۱ نیز هیوندای توسان به خاطر ریسک آتش‌سوزی فراخوان شده بود. بیش از ۹۳ هزار دستگاه توسان تحت تأثیر این فراخوان بودند. سخنگوی هیوندای استرالیا می‌گوید:

فراخوان خودروی هیوندای در آمریکا ضرورتاً به معنی وجود همان مشکل در خودروهای بازار استرالیا نیست. ما از تحولات مربوط به این شکایات احتمالی آگاه هستیم اما در نظر داشته باشید که هنوز پرونده‌ای تشکیل نشده است. ما به حل هرگونه مشکل مشتریان در سریع‌ترین زمان ممکن ادامه می‌دهیم، صرف‌نظر از اینکه این مشکلات به فراخوان‌ها ارتباط داشته باشند یا خیر.

اشلی مالک یک دستگاه هیوندای توسان اکتیو X مدل ۲۰۱۶ است که خودرو را به‌صورت صفرکیلومتر خریداری کرده و تاکنون ۱۰۰ هزار کیلومتر آن را رانده است. او می‌گوید پس از تجربه از کار افتادن پیشرانه، لرزش و ضربات متعدد و همچنین مصرف سوخت بالا و روشن شدن چراغ‌های هشدار دیگر خودروی خود را نمی‌راند. خودروی او هم‌اکنون در نمایندگی هیوندای قرار دارد و قبلاً مشکلات آن رفع نشده‌اند. میشل رایس هم مالک یک هیوندای توسان ۲۰۱۷ است که می‌گوید صدای ضربات یا همان ناک را دو هفته پس از اتمام گارانتی از پیشرانه می‌شوند. او می‌گوید پیشرانه روغن کم کرده و در نهایت ۱۰۵۰۰ دلار برای تعویض پیشرانه پرداخت می‌کند. او می‌گوید مکانیک تشخیص داد یاتاقان‌ها فرسوده شده‌اند اما هیوندای پیشرانه را رایگان تعویض نکرد. البته دلیل این خودروساز عدم سرویس خودرو در یکی از موارد مشخص شده بوده است. میشل دو هفته است بدون خودرو مانده و منتظر نصب یک پیشرانه دست‌دوم روی خودروی خود است.

شرکت بنیستر می‌گوید نشانه‌های زیر در پیشرانه‌های ۴ سیلندر ۱.۶ تا ۲.۴ لیتری کیا و هیوندای می‌تواند حاکی از نقصی مهم باشد:

  • لرزش
  • ناک زدن و صداهای غیرعادی
  • توقف ناگهانی پیشرانه
  • کاهش قدرت و تعلل در پاسخ
  • روشن شدن چراغ چک یا فشار روغن پیشرانه
  • روغن‌سوزی، نشتی روغن و دود
  • وجود ذرات آهن در روغن

لیست خودروهای تحت تأثیر این مشکلات در استرالیا نیز شامل کیا سورنتو، اپتیما، اسپورتیج، استینگر، هیوندای i30، سانتافه، سوناتا، توسان، iLoad، کیا سول، سراتو، هیوندای ولوستر، اکسنت، کیا پروسید و ریو هستند.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
6 + 13 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.