مروری بر زندگی کاری مارکیونه، مدیرعامل فیات و رئیس جدید فراری

مروری بر زندگی کاری مارکیونه، مدیرعامل فیات و رئیس جدید فراری

در این پست می‌خواهیم مرور کوچکی بر زندگی شغلی سرجیو مارکیونه داشته باشیم، کسی که شناختنش برای طرفداران فراری بیش از هر موقع دیگری مهم می‌باشد. شاید شنیده باشید که میگویند “فلانی برای این کار ساخته شده” می‌توان گفت، آقای مارکیونه هم برای مدیر بودن ساخته شده، کسی که عناوین مدیریتی زیادی داشته و دارد.

آقای مارکیونه یک فرد ایتالیایی-کانادایی است که در ۱۷ ژوئن ۱۹۵۲ در کیتی ایتالیا دیده به جهان گشود. او در اولین سالهای شغلی خویش از ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۵ به عنوان حسابدار و متخصص مالیاتی برای Deloitte & Touche در کانادا مشغول به کار بود. پس از آن در سالهای ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۸ به عنوان کنترل کنندهٔ گروه و سپس مدیر توسعهٔ گروه در شرکت Lawson Mardon در تورنتو مشغول شد. در سال ۱۹۸۹ او به Gelenex Industries (صنایع گلنکس) رفت، جایی که او برای ۲ سال به عنوان معاون اجرایی رئیس‌ کار می‌کرد.

از ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲ هم به عنوان معاون مالی رئیس‌ و هم به عنوان رئیس امور مالی شرکت آموزشی Acklands فعالیت می‌کرد. بین سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ در سمت معاون حقوقی رئیس‌ و رئیس امور مالی گروه Lawson خدمت نمود.

از ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰ او در Algroup یا Alusuisse Lonza Group Limited مشغول به کار شد، جایی که او در سال ۱۹۹۷ مدیر اجرایی ارشد شد. سپس او در رأس گروه Lonza قرار گرفت. در بازل پس از آن ابتدا به عنوان مدیر اجرایی و مدیرعامل (۲۰۰۰-۲۰۰۱) و سپس به عنوان رئیس‌کل فعالیت کرد (۲۰۰۲). در فوریه سال ۲۰۰۲، او مدیر اجرایی و مدیرعامل شرکت SGS S.A از جنوا شد. جایی که در مارس ۲۰۰۶ به عنوان رئیس‌کل منصوب شد! مارکیونه در می سال ۲۰۰۳ به عنوان یک عضو مستقل از هیئت‌مدیره فیات S.P.A انتخاب شد و در سال ۲۰۰۴ به عنوان مدیرعامل منصوب گردید!

او شرکت فیات را نه‌تنها از ورشکستگی نجات داد، بلکه این شرکت را به مرحلهٔ سودرسانی نیز رساند، این اتفاق تنها بعد از ۲ سال رهبری شرکت فیات افتاد که در سال ۲۰۰۶ او را به یکی از مشهورترین مدیران در صنعت خودروسازی تبدیل نمود.

همچنین او در سال ۲۰۰۹ خودروساز آمریکایی الاصل یعنی کرایسلر که در آستانهٔ ورشکستگی بود را نیز تحویل گرفت و بازهم کمتر از ۲ سال(!) این شرکت را از بند ورشکستگی رهانید و تا اواخر ماه می سال ۲۰۱۱ تمامی وام‌های گرفته شده که به خاطر خارج کردن کرایسلر از ورشکستگی از ایالات‌متحده و کانادا اخذ شده بود را تسویه کرد.

این مدیر ۶۲ ساله علاوه بر ریاست و مدیرعاملی شرکت فیات، در شرکت سوئیسی SGS در سمت مدیرعاملی و ریاست هیئت‌مدیره، عضو هیئت‌مدیرهٔ شرکت Philip Morris International، معاون رییس هیئت‌مدیره گروه بانکداری سوئیسی UBS، رئیس هیئت‌مدیرهٔ صنایع فیات و همچنین مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیرهٔ کرایسلر می‌باشد.

اکنون نیز در نیمهٔ دوم سال ۲۰۱۴ به دلیل کناره‌گیری مرد همیشه در صحنه حاضر فراری، یعنی لوکادی مونتزمولو، منصب مدیرعاملی شرکت فراری را ترک و به سرجیو مارکیونه باتجربه سپرده است.

باید دید که آیا مارکیونه رویای مونتزمولو که خاص نگه داشتن فراری بود را با افزایش تولیدات فراری به بیش از ۱۰ هزار دستگاه در سال، از بین می‌برد یا اینکه راه مونتزمولو را ادامه می‌دهد تا بار دیگر فراری را به اوج خودش بازگرداند!

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
3 + 9 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.