مرسدس F 100 کانسپت، نگاه به آینده در ۳۰ سال پیش…

مرسدس F 100 کانسپت، نگاه به آینده در ۳۰ سال پیش…

در سال ۱۹۹۱ مرسدس بنز از خودرویی مفهومی با نام F 100 رونمایی کرد که حرف F در آن برگرفته از واژه future به معنی آینده بود. این خودرو قرار بود نه تنها آینده مرسدس بلکه آینده‌ی خودرو را نشان دهد.

این خودروی تحقیقی ۳۰ سال پیش یعنی ۱۲ ژانویه ۱۹۹۱ و در نمایشگاه بین‌المللی آمریکای شمالی رونمایی شد. مهندسان و طراحان F 100 حداکثر تلاش خود را انجام دادند تا پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها در این خودرو جای دهند.

اینکه می‌بینیم مرسدس بنز چه میزان از آینده را با F 100 پیش‌بینی کرده واقعاً شگفت‌انگیز است. از کنترل‌های گوشی روی فرمان گرفته تا کنترل فاصله و پایش فشار باد لاستیک‌ها، تمامی این تکنولوژی‌ها هم‌اکنون در خودروها بکار می‌روند. بیایید با یکدیگر نگاهی به برخی تکنولوژی‌های F 100 داشته باشیم که در خودروهای کنونی بکار رفته‌اند.

  • سیستم روشنایی

اولین تکنولوژی به چراغ‌های جلوی تخلیه گاز مربوط می‌شود که اولین بار در سال ۱۹۹۵ و روی مرسدس E کلاس کد W210 و با عنوان چراغ‌های زنون بکار رفت. اگرچه به لطف وجود چراغ‌های LED دیگر نیازی به چراغ‌های تخلیه گاز نیست اما در سال‌های پیش این تکنولوژی نقش مهمی داشته است. تکنولوژی دیگر به برف‌پاک‌کن‌های حساس به باران F 100 بازمی‌گردد که اولین بار در سال ۱۹۹۶ و روی CL کلاس کد C140 نصب گردید و امروز حتی روی خودروهای تولید انبوه و رده میانی نیز دیده می‌شود.

  • رفاهی

اولین نوآوری F 100 در این زمینه کنترل‌های گوشی روی فرمان بود. مرسدس در سال ۱۹۹۸ و در S کلاس کد W220 برای اولین بار از این تکنولوژی استفاده کرد. دیگر ویژگی F 100 که امروز هم دیده می‌شود ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای است. سیستم ورود و استارت بدون کلید اولین بار در S کلاس W220 سال ۱۹۹۰ بکار رفته و بسیاری از خودروهای امروزی دارای این تکنولوژی هستند. نهایتاً به سیستم پایش باد لاستیک‌ها می‌رسیم که در CL کلاس کد C215 سال ۱۹۹۹ نصب شد و امروز به‌صورت گسترده در خودروها دیده می‌شود.

  • قوای محرکه

F 100 خودرویی دیفرانسیل جلو بود اما از نظر قوای محرکه نوآوری‌های زیادی وجود داشت. این کانسپت از نیروی هیدروژن و پانل خورشیدی روی سقف استفاده کرده بود. امروز نیز چندین خودروی هیدروژنی در بازار حضور دارد که نشان می‌دهد ایده‌ی مرسدس چقدر جلوتر از زمان خود بوده است.

  • ایمنی

چندین سیستم ایمنی بکار رفته در کانسپت F 100 به خودروهای تولیدی راه یافته‌اند. اولین آن‌ها سیستم کنترل فاصله بوده که مشابه کروز کنترل تطبیقی امروزی است. این سیستم اولین بار به عنوان سیستم دیسترونیک در S کلاس کد W220 سال ۱۹۹۸ نصب شد. همچنین دستیار پایش نقاط کور فعال و دوربین پشتی نیز وجود داشت که به ترتیب در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۵ روی S کلاس کد W221 بکار رفتند. تمامی این ویژگی‌ها امروز به‌صورت گسترده روی خودروها نصب می‌شوند، چیزی که مرسدس در سال ۱۹۹۱ آن‌ها را تجسم کرده بود.

علاوه بر این سیستم‌ها مرسدس F 100 با چندین ویژگی ایمنی دیگر معرفی شد که از جمله آن‌ها می‌توان به صندلی مرکزی راننده، درب‌هایی با مکانیسم باز شدن راحت و اضافه شدن فاصله به سطوح کابین به منظور حفاظت از سرنشینان در زمان تصادف اشاره کرد.

  • شبکه ای و ارتباطی

F 100 از نظر تکنولوژی‌های شبکه‌ای واقعاً خودرویی آینده نگرانه بود و از دستگاه فاکس موبایل و کامپیوتر شخصی سود می‌برد. برخی از تکنولوژی‌های این خودرو هنوز هم دیده می‌شوند.

اگرچه مرسدس بنز اولین شرکتی نیست که از برخی تکنولوژی‌های یاد شده استفاده کرده اما قطعاً جزو برترین های صنعت خودرو در این زمینه است.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.