مرسدس AMG GT چهاردرب، ستاره‌ای در نمایشگاه ژنو

مرسدس AMG GT چهاردرب، ستاره‌ای در نمایشگاه ژنو

سرانجام پس از انتشار اخبار و تصاویر جاسوسی فراوان و یک سال بعد از معرفی کانسپت مرسدس-آام‌گ GT چهاردر در نمایشگاه ژنو سال گذشته، سازندهٔ آلمانی نسخهٔ تولیدی این ماشین را رسماً در نمایشگاه ژنو امسال رونمایی کرده است. این خودرو که رسماً AMG GT 4-Door نام گرفته، در سه نسخهٔ مختلف معرفی شده است که شامل مدل پایهٔ GT53، مدل میانی GT63 و مدل بالا رده یا پرچم‌دار GT63 S می‌شود.

مدل GT53 از همان قوای محرکهٔ هیبریدی خفیف جدید مرسدس بنز استفاده می‌کند که چندی پیش توسط مرسدس-آام‌گ معرفی شد. این قوای محرکه شامل یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو می‌شود که به‌تنهایی ۴۳۵ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما غیر از این موتور، یک موتور الکتریکی کوچک هم بین پیشرانهٔ بنزینی و گیربکس قرار گرفته که به‌صورت لحظه‌ای ۲۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را به توان موتور بنزینی اضافه می‌کند. این موتور الکتریکی همچنین نقش استارت را هم بازی می‌کند.

علاوه بر این، پیشرانهٔ بنزینی خودرو نیز علاوه بر توربوشارژِ معمولیِ مبتنی بر گازهای خروجی اگزوز، به یک کمپرسور برقی هم مجهز شده که به‌طور مؤثری تأخیر توربو را از بین می‌برد. GT53 با تکیه بر این قوای محرکهٔ هیبریدی می‌تواند ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت ۲۸۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

مدل بعدی یعنی GT63 اما به پیشرانهٔ آشنای ۴ لیتری V8 بای‌توربو مجهز شده که ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این مدل ظرف ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت ۳۱۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. پرچم‌دار خانوادهٔ GT چهاردر اما همان‌طور که گفته شد GT63 S نام دارد. در زیر کاپوت این مدل نیز همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 قرار گرفته ولی در اینجا قدرت آن به ۶۳۰ اسب بخار و گشتاورش به ۹۰۰ نیوتن متر افزایش پیدا کرده است.

GT63 S با استفاده از نیروی ویرانگر خود می‌تواند ظرف تنها ۳.۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد که از رقیب مستقیمش یعنی پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid یک‌دهم ثانیه سریع‌تر است. همچنین حداکثر سرعت این موشک آلمانی نیز به ۳۱۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد. هردو مدل هشت سیلندر این ماشین به سیستم مدیریت سیلندر AMG مجهز شده‌اند که به‌منظور کاهش مصرف سوخت و افزایش کارایی، زمانی که فشار روی پیشرانه کم است یا هنگامی‌که راننده خودرو را در حالت راحت قرار می‌دهد، نیمی از سیلندرها را غیرفعال می‌کند.

انتقال نیرو در هر سه نسخهٔ AMG GT چهاردر توسط یک گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد اما در این گیربکس بین مدل‌های هشت سیلندر و مدل شش سیلندر تفاوتی وجود دارد به‌گونه‌ای که گیربکس نمونه‌های هشت سیلندر از نوع MCT است تا کنترل بهتری روی قدرت و گشتاور بیشتر موتور داشته باشد اما گیربکس مدل شش سیلندر از نوع TCT بوده و از مبدل گشتاور معمولی استفاده می‌کند.

همچنین هر سه مدل این ماشین به‌صورت استاندارد به نسخهٔ عملکردی سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Matic+ مجهز هستند که به‌طور مداوم شرایط را بررسی کرده و بسته به شرایط رانندگی و رفتار راننده، به‌طور خودکار گشتاور را به‌گونه‌ای بین چرخ‌ها تقسیم می‌کند که بهترین عملکرد را در هر مسیری ارائه کند؛ اما غیرازاین، مدل‌های هشت سیلندر به حالت دریفت هم مجهز شده‌اند که این ویژگی در مدل GT63 S به‌صورت استاندارد و در مدل GT63 به‌صورت سفارشی ارائه می‌شود اما مدل GT53 از آن بی‌بهره است.

علاوه بر این، در سیستم تعلیق نیز بین مدل‌های هشت سیلندر و مدل شش سیلندر تفاوت‌هایی وجود دارد چراکه مدل‌های هشت سیلندر به تعلیق بادی مجهز شده‌اند درحالی‌که برای مدل شش سیلندر تعلیق معمولی با فنرهای فولادی و کمک‌های تطبیقی در نظر گرفته شده است. همچنین سیستم فرمان گیری چهارچرخ نیز به‌صورت استاندارد برای هردو مدل GT63 ارائه شده است درحالی‌که این سیستم برای مدل GT53 قابل سفارش خواهد بود. سیستم فرمان گیری چهارچرخ در سرعت‌های زیر صد کیلومتر در ساعت، به‌منظور افزایش قدرت مانور پذیری خودرو، چرخ‌های عقب را خلاف جهت چرخ‌های جلو می‌چرخاند اما در سرعت‌های بالاتر جهت ایجاد ثبات بیشتر، چرخ‌های عقب در همان جهت چرخ‌های جلو می‌چرخند.

AMG GT 4 در بیرون استایل جذاب و اسپرتی دارد که تا حد زیادی به نسخهٔ کوپهٔ دودر خود شبیه است اما بااین‌حال غیر از برخورداری از دو درب بیشتر، با استفاده از چراغ‌های متفاوت جلو و عقب، از AMG GT کوپه متمایز شده است. برای این کوپهٔ چهاردر همچنین قطعات آئرودینامیکی فعالی هم در نظر گرفته شده که شامل پانل‌های هوا در سپر جلو و یک اسپویلر کشویی در عقب می‌شود. علاوه بر این، برای مدل‌های V8 یک کیت آئرودینامیک هم بصورت سفارشی ارائه می‌شود که اسپلیتر بزرگ‌تری را به جلو و دیفیوزر متفاوتی را به عقب خودرو اضافه می‌کند. این پکیج همچنین اسپویلر فعال عقب را با یک نمونهٔ ثابت که می‌توان آن‌را به‌صورت دستی تنظیم کرد، تعویض می‌کند.

در داخل AMG GT 4 همانند اکثر ساخته‌های جدید مرسدس بنز، دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی دیده می‌شود که یکی برای صفحه آمپر دیجیتالی و دیگری برای نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در نظر گرفته شده است؛ اما این خودرو به کنسول میانی جدیدی مجهز شده که برای اولین بار در آن دکمه‌های رنگی کار شده است. این دکمه‌ها حالت گیربکس، تعلیق، ESP، سیستم اگزوز و… را کنترل می‌کنند. به دلایل نامشخص، GT 4 در ایالات‌متحده به‌صورت چهارنفره عرضه خواهد شد درحالی‌که در دیگر نقاط جهان به‌عنوان خودرویی پنج‌نفره ارائه می‌گردد.

هرچند مرسدس-آام‌گ GT چهاردر برای اولین بار رسماً در نمایشگاه ژنو امسال به نمایش عمومی درآمده است اما به این زودی‌ها آن‌را در خیابان‌ها نخواهیم دید چراکه قرار است از اواخر تابستان آینده در بازار اروپا عرضه گردد. در ایالات‌متحده اما ابتدا نسخه‌های هشت سیلندر آن در اوایل سال ۲۰۱۹ عرضه خواهند شد و چند ماه بعد مدل شش سیلندر نیز به آن‌ها اضافه خواهد شد. قیمت مدل‌های مختلف این کوپهٔ چهاردر اسپرت نیز در زمان عرضه به بازار اعلام خواهد شد.

[دانلود ویدئو] با پوشش کامل و لحظه‌به‌لحظهٔ رویدادها و اخبار نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ در مجلهٔ میدونی همراه شما هستیم…

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
10 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.