مرسدس و تسلا در دوئل‌ پایانی

مرسدس و تسلا در دوئل‌ پایانی

سرانجام دوئل‌های خودروهای اسپرت جدید آمریکایی با حریفان اروپایی در این قسمت به پایان می رسد. هدفی که در این سری از بررسی ها دنبال می کردیم، نه یک مقایسه شانه به شانه بین دو خودروی مشابه و هم‌‌کلاس بلکه رسیدن به عیار نسل جدید ماشین‌های اسپرت و ماسل آمریکایی بود.

دوئل شماره ۸: تسلا مدل S P85D در برابر مرسدس‌بنز CLS 63 AMG S فورماتیک

این دوئل واقعاً هیجان‌انگیز است. شاید اصلاً عادلانه هم نباشد؛ چرا که این خودروها دو هدف را در دو مسیر مختلف دنبال می‌کنند. ولی در همین حال، این دو خودرو در زمینه عملکرد، بسیار شبیه به هم هستند. تصور کنید که چه چیز دیگر می‌تواند در مقابل تسلا مدل S P85D قرار بگیرد؛ خودرویی که ۶۹۱ اسب‌بخار قدرت دارد و گشتاور خروجی آن ۹۳۱ نیوتن‌متر است و همین‌طور می‌تواند در ۳/۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

P85D به شما می‌گوید که اگر با سوار شدن بر یک خودرو پلاگین الکتریکی، می‌خواهید به محیط زیست کمک کنید، در همین شما هنوز هم به قدرت و همین‌طور سرعت در سالون لوکس خود نیاز دارید.

در ویدیوهای مختلف می‌بینیم که این تسلا به یک لامبورگینی، یک فراری و یک ب‌ام‌و M4 می‌رسد و به راحتی آنها را در مسابقه پشت‌سر می‌گذارد (حداقل تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و اندکی پس از آن). حتی در مقابل اونتادور که قدرتی هم‌اندازه داشته و در همین حال، وزن به مراتب کمتری دارد نیز این موضوع دیده می‌شود. برتری تسلا ناشی از انتقال لحظه‌ای گشتاور است؛ یعنی از حالت ایستاده تا یک سرعت مشخص، نباید نگران مسابقه‌دادن با دیگر خودروها باشید. البته این بدان معنا نسبت که این خودرو، سریعترین خودروی جهان است، ولی در کلاس خود، کسی نمی‌تواند با آن رقابت کند.

ولی اروپایی‌ها چگونه می‌توانند با P85D رقابت کنند؟

به این منظور، چند نام مختلف به ذهن می‌آیند؛ مدل‌هایی مانند پورشه پانامرا توربو S، آئودی R8، مرسدس بنز S63 AMG فورماتیک و آئودی RS7. همه این خودرو به شکلی فوق‌العاده سریع، لوکس و مانند تسلا مدل S، همگی دارای سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک هستند. با این حال، این مدل‌ها در یک کلاس خودرویی مشترک نیستند؛ به عنوان مثال، S8 و S63 AMG خودروهایی بزرگتر و به مراتب لوکس‌تر هستند. پانامرا نیز به نوعی یک انتخاب میانه‌رو است، ولی CLS 63 AMG S به نظر نزدیک‌ترین شرایط را دارد؛ این مدل از کلاس E بزرگتر است و در همین حال، جثه یک کلاس S را ندارد و بنابراین، بهترین گزینه برای این دوئل بوده است.

مرسدس‌بنز CLS63 AMG S مانند E63 از یک موتور حجیم استفاده می‌کند؛ همان موتور ۵/۵ لیتری V8 با توربوهای دوقلو که برای این خودرو، قدرتی به اندازه ۵۸۵ اسب بخار و گشتاوری به اندازه ۸۰۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. در نتیجه، این CLS63 می‌تواند در مدت ۳/۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد؛ یعنی این مدل می‌تواند با تسلا رقابت خوبی داشته باشد. ولی مسئله اینجاست که یکی از خودروها با سر و صدای خود از سوخت بنزین استفاده می‌کند و دیگر مدل خودرویی است که برای آینده ساخته شده است. البته در تسلا از وضعیت معمول در وسایل نقلیه سازگار با محیط زیست خبری نیست.

امّا بیایید در مورد قیمت صحبت کنیم. در حال حاضر، یک نسخه جدید از تسلا مدل S P85D به ارزش ۱۰۵۶۷۰ دلار است. در مقابل، مرسدس CLS 63 AMG S در سطح قیمتی برابر ۱۰۶۵۵۰ دلار قرار می‌گیرد. بنابراین، هزینه این دو مدل، کمابیش یکسان است. البته لازم به ذکر است که قبل از قرار دادن این دو خودرو در مقابل یکدیگر، این شرایط قیمت مدّنظر نبوده است.

شکی نیست که CLS 63 AMG S شرایط رانندگی بهتری دارد. ولی از طرف دیگر، وقتی یک P85D تسلا خریداری می‌کنید، یک خودروی الکتریکی خواهید داشت که در عین حال که در هزینه‌های بنزین صرفه‌جویی می‌کنید، شتاب مناسبی را نیز در هنگام رانندگی با آن تجربه خواهید کرد. اگر هم به نشان کمپانی بر روی خودرو اهمیت می‌دهید، باید گفت که تسلا در حال حاضر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. شرایط بسیار سختی است، ولی اجازه بدهید که بُرد با تسلا باشد. AMG یک جانور خشن و تهاجمی است، ولی P85D یک تازه‌وارد است که می‌توان روی آن حساب کرد.

برنده: تسلا مدل S P85D

اینجاست که نتیجه مشخص می‌شود. ۸ دوئل به پایان رسیده و در نهایت آمریکایی‌ها با حساب ۵-۳ پیروز می‌شوند. در ابتدای این مجموعه مقایسه‌ها در مورد بازگشت آمریکایی‌های عضلانی در دنیای خودرو پرسیدیم. به نظر می‌آید باید با احتیاط به این پرسش، پاسخ مثبت بدهیم. با این حال، نمی‌توان یک حکم کلی داد و گفت که خودروهای اسپورت آمریکایی در سطح بالاتری نسبت به اروپایی‌ها هستند؛ چرا که در واقع نیستند. بسیاری از سوپرماشین‌های اروپایی در بیرون از مجموعه دوئل‌ها قرار دارند که از تمام مدل‌هایی که در اینجا ذکر شد، بسیار سریعتر‌ و بهتر هستند.

در مجموع باید گفت که خودروهای آمریکایی و به خصوص محصولات دیترویت، وضعیتی بهتر نسبت به قبل پیدا کرده‌اند و به همین دلیل است که از آنها انتظار می‌رود که روز به روز بر پیشرفت خود اضافه کنند و با محصولات جدید خود، ما را شگفت‌زده کنند. 

منبع: carscoops-Part 2 , carscoops-Part 1

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
4 + 7 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.