مرسدس بنز R63 را به یاد دارید؟ تنها مینی‌ون تاریخ AMG

مرسدس بنز R63 را به یاد دارید؟ تنها مینی‌ون تاریخ AMG

هرچند این روزها مرسدس بنز هم مثل بسیاری از خودروسازان دیگر به دلیل قوانین آلایندگی مجبور شده پیشرانه‌های V8 را از سینهٔ بسیاری از محصولات خود بیرون بکشد اما پانزده سال پیش، این شرکت V8 را زیر کاپوت هر خودرویی قرار می‌داد. AMG پس از تصاحب و ادغام با مرسدس در سال ۱۹۹۹، روند رو به رشدی را طی کرد و ترکیب این سه حرف با هشت سیلندر، محصولات بسیار هیجان‌انگیز و گاه عجیبی را ایجاد کرد.

یکی از این عجایب، مدل R63 AMG بود. نسخهٔ معمولی R کلاس به‌خودی‌خود خودروی بسیار عجیبی بود زیرا نمی‌دانست مینی‌ون است یا کراس‌اوور. مرسدس بنز این ماشین را یک اسپرت تورر می‌دانست اما در زمانی که هنوز کراس‌اوورها به‌اندازهٔ امروز محبوب نشده بودند، R کلاس چندان موفق عمل نکرد. این خودرو در چند سال اول عرضه که از سال ۲۰۰۵ آغاز شد، بسته به بازار با پیشرانه‌های بنزینی یا دیزلی V6 و V8 تنفس طبیعی ارائه می‌شد. همهٔ مدل‌های R کلاس در کارخانهٔ دایملر در آلاباما تولید می‌شدند.

R کلاس تا سال ۲۰۰۷ یک خودروی خانوادگی معمولی و ایده‌آل برای خانواده‌های پرجمعیت نسبتاً ثروتمند محسوب می‌شد اما معرفی R63 AMG همه‌چیز را تغییر داد. در آن زمان، AMG در حال تغییر از پیشرانهٔ قدیمی ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ به موتور جدید ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی در محصولات خود بود اما موتور سوپرشارژ قدیمی را همچنان در مدل G55 حفظ کرده بود زیرا گشتاور بیشتر آن موتور برای G کلاس مناسب‌تر بود. برای R کلاس هم با توجه به وزن سنگین ۲۳۷۵ کیلوگرمی و تمرکز روی حمل‌ونقل نفرات زیاد، شاید همان موتور قدیمی گزینهٔ بهتری به نظر می‌رسید اما AMG تصمیم گرفت در این خودرو از موتور جدید ۶.۲ لیتری استفاده کند و بنابراین R63 بجای R55 متولد شد.

موتور ۶.۲ لیتری تنفس طبیعی ممکن است برای حرکت دادن خودرو به دور موتور بیشتری نیاز داشته باشد اما با ۵۱۰ اسب بخار قدرت، از V8 سوپرشارژ قدیمی با ۴۷۶ اسب بخار قدرت قوی‌تر بود. در R63 همچنین AMG این موتور را به گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Matic مرسدس متصل کرده بود تا شتاب صفرتاصد ۵.۱ ثانیه را فراهم کند. همچنین در صورت حذف محدودیت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت به خواست خریدار، حداکثر سرعت این مینی‌ون اسپرت هم به رقم چشمگیر ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا می‌کرد.

اما با وجود همهٔ این ویژگی‌های جذاب، AMG نتوانست خریدار زیادی برای R63 پیدا کند و به همین دلیل، عرضهٔ آن تنها پس از یک سال پایان یافت. تخمین زده‌اند که از این خودرو تنها حدود ۲۰۰ دستگاه ساخته شده که آن‌را در کنار نسخه‌های ویژهٔ سری سیاه از مدل‌هایی مثل SL، SLS و CLK، به یکی از کمیاب‌ترین محصولات AMG تبدیل کرده است؛ اما بااین‌حال، قیمت R63 در حال حاضر خیلی زیاد نیست.

برای نمونه، این R63 مدل ۲۰۰۷ سفیدرنگ با قیمت ۳۵ هزار دلار در کالیفرنیا برای فروش گذاشته شده است. این خودرو ۲۱۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد اما میل بادامک‌های آن تعویض شده که یکی از نگرانی‌ها در رابطه با پیشرانه را برطرف می‌کند. همچنین وضعیت ظاهری خودرو خوب به نظر می‌رسد و تودوزی چرمی آن‌هم در این سال‌ها دوام خوبی داشته است.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.