مرسدس اسپرینتر ۴×۴ برای ۲۰۱۴

مرسدس اسپرینتر ۴×۴ برای ۲۰۱۴

وقتی مهندسین مرسدس دور هم جمع شدند تا نسخه جدیدی از اسپرینتر را بعنوان مدل ۲۰۱۴ راهی بازار کنند، احتمالا هیچ ایده ای برای شروع کار نداشتند؛ پس آستین ها را بالا زدند و گفتند بیایید بعد از ۶ سال بجای آنکه فقط مدل های دیفرانسیل عقب اسپرینتر را تولید کنیم، حالا سراغ نسخه های دو دیفرانسیل آن هم برویم . . . !

اسپرینتر ۴×۴ یک مدل جدید نیست؛ همانگونه که از نامش برمی آید این بار سیستم محرکه آن از نوع AWD شده تا برای نخستین بار مشتریان بتوانند باپرداخت حدود ۱۱,۴۰۰ دلار بیشتر (در بازار آلمان) با فشردن یک دکمه (چه درحالت سکون و چه در سرعت حداکثر ۱۰ کیلومتر برساعتی)، آن را تبدیل به خودرویی دو دیفرانسیل کرده تا به مسیرهای برفی و جاده های نسبتا ناهموار بروند.

برای این ون فول سایز مواردی مانند ESP یا کنترل پایداری، ۴ETS یا کنترل کشش (که قبل از این تنها بر روی مدلهای ML-Class و GL-Class و ویتو نصب می شد) بصورت استاندارد بوده اما امکاناتی مانند کمکی حرکت در سربالایی (Hill-Start)، سیستم DSR یا کمکی حرکت در سراشیبی (Downhill Speed Regulation) و تایرهای آفرود بعنوان آپشن هستند.

مرسدس در توصیف اسپرینتر ۴×۴ از عبارت “not an off-roader” بهره گرفته تا به همه یادآوری کند که وجود سیستم AWD برای آن به معنی این نیست که حالا اسپرینتر تبدیل به خودرویی آفرود شده باشد، خیر! آنها فقط اندکی به ارتفاع تعلیق افزوده اند تا بدین ترتیب زوایای Approach angle (زاویه میان افق با خط مماس بر تایر جلو/سپر جلو) و Departure angle (زاویه میان افق با خط مماس بر تایر عقب/سپر عقب) نیز بیشتر شوند.

برای اسپرینتر ۴×۴ ، مرسدس تنها از پیشرانه های دیزلی استفاده کرده که همگی بصورت استاندارد به گیربکس ۶ سرعته مجهز هستند اما با این حال سفارش ۵ سرعته اتومات نیز امکان پذیر خواهد بود:

  • پیشرانه ۲.۱ لیتری۴ سیلندر (۳۱۳/۵۱۳BlueTec)؛ ۱۲۹ اسب قدرت،۳۰۵ نیوتن متر گشتاور.
  • پیشرانه ۲.۱ لیتری۴ سیلندر (۳۱۶/۵۱۶BlueTec)؛ ۱۶۳ اسب قدرت،۳۶۰ نیوتن متر گشتاور.
  • پیشرانه ۳.۰ لیتری۶ سیلندر (۳۱۹/۵۱۹BlueTec)؛ ۱۹۰ اسب قدرت،۴۴۰ نیوتن متر گشتاور.

با اینکه افزودن سیستم AWD چیزی حدود ۱۱۵ تا ۱۳۵ کیلوگرم به وزن اسپرینتر افزوده اما وقتی میزان مصرف سوخت آنرا با مدل های دیفرانسیل عقب اسپرینتر مقایسه کنیم، خواهیم دید که تفاوت های بسیار ناچیزی دارند طوریکه مدل های ۴ سیلندرش ۰.۴ تا ۰.۸ لیتر بیشتر می سوزند و جالب تر آنکه مصرف مدلهای ۶سیلندر هیچ تفاوتی نکرده:

  • ۸.۶ لیتر در سیکل تریکی برای مدل های ۳۱۳BlueTec .
  • ۸.۳ لیتر در سیکل ترکیبی برای مدل های ۳۱۶BlueTec .
  • ۹.۸ تا ۹.۹ لیتر برای مدل های ۳۱۹BlueTec .

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.