مرسدس‌ بنز و حرف “G” در تاریخ خودروهای AWD

مرسدس‌بنز و حرف “G” در تاریخ خودروهای AWD

تاریخچهٔ سیستم AWD تا قبل از طرح مرسدس: در سال ۱۸۹۳، قبل از ایجاد صنعت مدرن خودرو در بریتانیا، مهندس انگلیسی Bramah Joseph Diplock یک سیستم چهار چرخ متحرک به همراه چهار چرخ فرمان و سه دیفرانسیل را اختراع کرده بود. توسعه این سیستم نیز توسط Pedrail Bramah در اولین اتومبیل چهار چرخ متحرک برای نمایش توانایی‌های بیشتر به سطح جاده به چالش کشیده شد.

همچنین فردیناند پورشه بنیان‌گذار کمپانی پورشه یک وسیله نقلیه الکتریکی چهار چرخ متحرک برای شرکت k. u. k. Hofwagenfabrik Ludwig Lohner & Co در سال ۱۸۹۹ در وین طراحی کرد و پس از تکمیل فرآیند ساخت، در سال ۱۹۰۰، در نمایشگاه جهانی پاریس آن را به عموم مردم معرفی کرد. موتور مرکزی الکتریکی در هر چرخ از خودرو اگرچه کمی ناشیانه و سنگین به نظر می‌رسید، اما این خودرو برای آن زمان با داشتن قدرت ۱۰ تا ۱۴ اسب بخار قدرتمند به‌حساب می‌آمد و قهرمان سرعت و دارای رکورد در دست صاحب EW.Hart بود، ولی با توجه به وضعیت غیرمعمول آن اصطلاح Lohner Porsche به طور گسترده، به‌عنوان اولین خودروی چهار چرخ دنیا معتبر نیست.

اولین خودروی چهار چرخ متحرک، که همچنین به‌عنوان مسابقه صعود از تپه، با موتور احتراق داخلی است محصول SPYKER است که در سال ۱۹۰۳ توسط برادران هلندی جاکوبوس و هندریک-ژان در آمستردام تولید شد. این خودرو اسپرت با قدرت ۶۰ اسب بخار و دارای دو صندلی بود، که همچنین عنوان اولین خودروی موتور شش سیلندر را نیز از آن خود کرده بود، در حال حاضر یک نمایشگاه در مجموعهٔ Louwman، موزه سابق Nationaal Automobiel در هلند، این خودروی با ارزش را به نمایش گذاشته است. در سال‌های ۱۹۰۵ تا ۱۹۰۸ هم شرکت آمریکایی Twyford چند طرح از خودروهای چهار چرخ متحرک را تولید کردند. شاید بسیاری از افراد فکر کنند که مرسدس بنز ۴۰ سال قبل، توسط خودروی G کلاس نمونهٔ تمام چرخ متحرک را معرفی و تولید کرده است، اما سخت در اشتباه هستند، چرا که قدمت و ریشهٔ این خودرو و این سیستم انتقال قدرت در کمپانی مرسدس، به بیش از ۱۰۸ سال قبل باز می‌گردد…، بله، ۱۰۸ سال قبل!

زمانی که لندروور، جیپ، تویوتا و دیگر خودروسازهای آفرود، اصلاً وجود نداشتند. مرسدس-بنز که در آن زمان بیشتر دایملر-بنز خطاب می‌شد، در سال ۱۹۰۷ توسط Daimler Motoren Gesellschaft یک وسیله چهار چرخ متحرک به نام Dernburg-Wagen، همچنین با فرمان مجزا برای چهار چرخ معرفی و تولید کرد. همچنین مجهز به سیستم خنک‌کننده با دو عدد رادیاتور به حجم کل ۱۴۰ لیتر آب، بوده است که در حتی شرایط جوی بسیار گرم، سیلندر و اجزای داخلی را از گرمای بیش از حد محفوظ نگه می‌دارد.

مرسدس بنز Dernburg-Wagen سال ۱۹۰۷:

• تمام چرخ متحرک، تمام چرخ فرمان. • طراحی بسیار پیچیده توسط پاول دایملر. • مورد استفاده در استعماری آلمان، جنوب غربی آفریقا، نامیبیا. • وزن ۳.۶ تن – طول ۴.۹ متر – ارتفاع ۲.۷ متر. • موتور جلو – چهار سیلندر بنزینی به حجم ۶.۸ لیتر – ۳۵ اسب بخار قدرت در ۸۰۰rpm – جعبه‌دنده ۴ سرعته. • حداکثر سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت – توانایی بالا رفتن از تپه‌های دارای شیب تند. • مجهز به تجهیزات سردکننده برای نواحی گرمسیری.

نقاط قوت این خودرو، به غیر از سیستم تمام‌وقت چهار چرخ متحرک و سیستم فرمان چهار چرخ، سه عدد دیفرانسیل قفل شونده و سیستم تعلیق کاملاً مستقل است که نمونهٔ پیشرفتهٔ آن را در G500 و G55 AMG همچنان شاهد هستیم. این سیستم را در کامیون قدرتمند و همه‌جارو مرسدس، یعنی یونیماگ نیز می‌بینیم.

مرسدس بنز G1 W103 سال ۱۹۲۶:

مرسدس G1 در سال ۱۹۲۶ تا سال ۱۹۲۸ با تعیین وقت قبلی به سفارش ارتش شاهنشاهی ساخته شده است، G1 سه محور یک وسیله نقلیه مخصوص مسیرهای ناهموار بود که به لطف فاصلهٔ دو محور طولانی، برای شش نفر صندلی ارائه داده است. همچنین این خودرو به‌راحتی قابل تشخیص است، پیکربندی منحصر به فرد ۶ چرخ، جلوی عریض و گلگیرهای قوس‌دار و برجسته بر روی چرخ، که تا عقب خودرو کشیده شده است. زیر کاپوت G1 از یک پیشرانهٔ خطی ۶ سیلندر با توان خروجی بیش از ۵۰ اسب بخار قرار دارد که این خودروی سنگین را می‌تواند به سرعت بالای ۶۰ کیلومتر در ساعت برساند. با این حال، این ارقام کم، در آن زمان، این خودرو را به صعود از سخت‌ترین مناطق زمین سوق می‌داد. قدرت G1 از طریق یک گیربکس دستی پنج سرعته به چهار چرخ عقب منتقل می‌شد. این در حالی بود که یک سیم ترمز برای تمام چرخ‌ها تعبیه شده بود که برای متوقف کردن خودرو نیاز به کشیدن آن بود.

مشخصات فنی موتور ۳.۱ لیتری: نوع و تعداد سیلندر : ۶ سیلندر خطی حجم : ۳۰۷۹ سی سی قدرت : ۵۰ اسب بخار در ۳۰۰۰ دور بر دقیقه گشتاور : ۱۵۱ نیوتن متر در ۱۳۲۰ دور بر دقیقه حداکثر سرعت: ۶۰ کیلومتر در ساعت سیستم سوخت‌رسانی: کاربراتور نوع سوخت: بنزین انتشار گاز دی اکسید کربن: ۵۷۱ گرم بر کیلومتر میانگین مصرف سوخت: ۲۴ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر نوع دیفرانسیل: تمام چرخ متحرک نوع گیربکس: ۵ سرعته دستی نوع ترمز: جلو کاسه ای، عقب کاسه ای طول: ۴۶۹۹ میلی‌متر عرضک ۲۰۴۰ میلی‌متر ارتفاع: ۲۱۰۱ میلی‌متر وزن: ۳۲۰۰ کیلوگرم

مرسدس بنز G4 W31 سال ۱۹۳۴:

مدل G4 بسیار خاص و نادر است که در سال ۱۹۳۴ تا سال ۱۹۳۹ تولید شد. در واقع این مدل به‌عنوان نسخهٔ به‌روز شدۀ G1 بود که ۶ سال قبل تولید و به بازار عرضه شده بود. این خودرو دارای سه موتور ۵.۰، ۵.۳ و ۵.۴ لیتری خطی هشت سیلندر بود که بعد از G1 پیشرفت خوبی به شمار می‌آمد. طراحی این مدل به درخواست ارتش آلمان بود که فقط ۵۷ دستگاه از این ۶ چرخ زیبای آفرود تولید شد که بسیاری از این مدل‌ها دیگر وجود ندارند. اتاق جعبه ای شکل و طویل این خودرو، سخاوتمندانه برای هفت سرنشینان فضای کافی ارائه کرده است، (دو صندلی جلو، سه صندلی عقب و یک ردیف دوتایی وسط با بازوی جداگانه). این خودرو ترکیب زیبایی با چندین پیشرفت‌های تکنولوژیکی مانند سیستم تعلیق پیشرفته و مستقل، متشکل از سه محور سفت و سخت و جفت شده به فنرهای بیضوی بود. امروزه تنها سه دستگاه از G4 به‌طور کامل و اصلی وجود دارد که یکی از آن‌ها متعلق به خانواده اشرافی و سلطنتی اسپانیایی می‌باشد.

مشخصات فنی با موتور ۵.۰ لیتری: نوع و تعداد سیلندر : ۸ سیلندر خطی حجم : ۵۰۱۸ سی‌سی قدرت: ۱۰۰ اسب بخار در ۳۴۰۰ دور بر دقیقه گشتاور: ۲۸۲ نیوتن متر در ۱۴۰۰ دور بر دقیقه حداکثر سرعت: ۶۸ کیلومتر در ساعت سیستم سوخت‌رسانی : کاربراتور نوع سوخت: بنزین انتشار گاز دی اکسید کربن: ۶۶۶ گرم بر کیلومتر میانگین مصرف سوخت: ۲۸ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر نوع دیفرانسیل: تمام چرخ متحرک نوع گیربکس: ۴ سرعته دستی نوع ترمز : جلو کاسه ای، عقب کاسه ای طول: ۵۷۲۰ میلی‌متر عرض : ۱۸۶۹ میلی‌متر ارتفاع : ۱۹۰۰ میلی‌متر وزن : ۳۵۵۰ کیلوگرم وزن با بار: ۴۴۰۰ کیلوگرم

مشخصات فنی موتور ۵.۳ لیتری: نوع و تعداد سیلندر: ۸ سیلندر خطی حجم : ۵۲۵۲ سی سی قدرت: ۱۱۵ اسب بخار در ۳۴۰۰ دور بر دقیقه گشتاور : ۲۸۵ نیوتن متر در ۱۴۰۰ دور بر دقیقه حداکثر سرعت: ۷۰ کیلومتر در ساعت سیستم سوخت‌رسانی: کاربراتور نوع سوخت: بنزین انتشار گاز CO2 – میانگین مصرف سوخت – نوع دیفرانسیل: تمام چرخ متحرک نوع گیربکس: ۴ سرعته دستی

مشخصات فنی موتور ۵.۴ لیتری: نوع و تعداد سیلندر : ۸ سیلندر خطی حجم : ۵۴۰۱ سی‌سی قدرت : ۱۲۰ اسب بخار در ۳۴۰۰ دور بر دقیقه گشتاور : ۲۹۵ نیوتن متر در ۱۴۰۰ دور بر دقیقه حداکثر سرعت : ۷۵ کیلومتر در ساعت سیستم سوخت‌رسانی : کاربراتور نوع سوخت : بنزین انتشار گاز CO2 – میانگین مصرف سوخت – نوع دیفرانسیل: تمام چرخ متحرک نوع گیربکس : ۴ سرعته دستی

مرسدس بنز ۱۷۰ VL W139 سال ۱۹۳۶:

این مدل هم برای جنگ‌ها و مناطق صعب‌العبور تولید و طراحی شده بود، و به همین خاطر هیچ درب یا سقف فلزی در آن دیده نمی‌شود. ولی از یک اسکلت فولادی و فوق‌العاده سخت جهت مقاومت در برابر اشیاء خارجی و آتش دشمن استفاده کرده است. همان‌طور که در تصوری می‌بینید ساده‌ترین مدل ولی عملی‌ترین خودروی آن زمان همین VL بوده است که فقط شامل یک شاسی محکم، موتور، چرخ، فرمان و صندلی‌های ساده می‌باشد. البته برای به حداقل رساندن خطرات ناشی از پرتاب گل‌ولای و یا اشیاء دیگر به داخل کابین، یک شیشه جلوی ساده و تاشو هم تعبیه شده است. درب‌ها به طور کامل حذف شده‌اند قوس گلگیرها نیز برای دست و پا گیر نبودن در پایین هر چرخ اتمام یافته و کوتاه‌تر شده‌اند. فاصلهٔ دو محور برای افزایش ثبات و پایداری بیشتر در زمین‌های ناهموار کشیده‌تر شده است و در داخل کابین هم تمام ابزارهای غیرضروری برای کاهش استهلاک و هزینه‌های تعمیر حذف شده‌اند. هر چهار چرخ متحرک هستند و علاوه بر سیستم قفل دیفرانسیل، مجهز به سیستم چهار چرخ فرمان نیز می‌باشد که این امر قدرت مانور و توانایی حرکت در مسیرهای سخت و پر مانع را بسیار بهبود یافته است.

مشخصات فنی با موتور ۱.۷ لیتری: نوع و تعداد سیلندر : ۴ سیلندر خطی حجم: ۱۶۹۷ سی‌سی قدرت : ۳۸ اسب بخار در ۳۴۰۰ دور بر دقیقه گشتاور : ۱۰۲ نیوتن متر در ۱۸۰۰ دور بر دقیقه حداکثر سرعت : ۸۲ کیلومتر در ساعت سیستم سوخت رسانی : کاربراتور نوع سوخت : بنزین انتشار گاز دی اکسید کربن: ۳۰۹ گرم بر کیلومتر میانگین مصرف سوخت: ۲۸ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر نوع دیفرانسیل: تمام چرخ متحرک نوع گیربکس: ۵ سرعته دستی نوع ترمز: جلو کاسه ای، عقب کاسه ای طول: ۴۰۶۴ میلی‌متر عرض: ۱۵۷۰ میلی‌متر ارتفاع : ۱۶۱۰ میلی‌متر فاصلهٔ دو محور : ۲۵۲۵ میلی‌متر وزن: ۱۲۲۰ کیلوگرم وزن با بار : ۱۷۲۰ کیلوگرم

مرسدس بنز G5 W152 سال ۱۹۳۷:

این خودرو را می‌توان محبوب‌ترین، پرکاربردترین، متنوع‌ترین و البته بهینه‌ترین مدل دانست، چرا که در چند نوع نسخهٔ ویژه برای امور مختلف تولید می‌شد و همچنین نسبت به نسل قبل خود از پیشرفت‌های فنی خوبی هم برخوردار بود. از مرسدس G5 در سال ۱۹۳۷ تا سال ۱۹۴۱، به تعداد ۳۷۸ دستگاه ساخته شد که یک خودروی عملی و البته بسیار نادر است. فاصلهٔ دو محور نسبت به G1 و G4 شش چرخ، کوچک‌تر و کمتر است.

G5 هم مانند پیشینیان خود، یک خودروی بسیار کاربردی بود که تمام اجزای آن قابل تنظیم و با ویژگی‌هایی خاص بود، خصوصیاتی مانند فرمان چهار چرخ به علاوهٔ چهار چرخ متحرک که اینها را حتی بر روی ماشین‌های تولید آینده به‌ندرت می‌توان دید. این مدل می‌توانست چهار یا پنج سرنشین را در خود جای دهد و نکتهٔ جالب G5 این بود که نوع بدنه با سبک‌های مختلف بسته به خواسته‌های خریدار قابل تنظیم و قابل سفارش بود. این خودرو را بیشتر از هر مدل قدیمی دیگری به G کلاس فعلی شباهت و تطابق داده‌اند، چرا که د آن زمان از محبوبیت ویژه ای برخوردار بود و مانند G کلاس فعلی، از نسخه‌های ویژه ای تحت نام‌های:Bergwacht (نجات کوهستانی) – Kolonial (خودروی سیاسی) و Jagdwagen (خودروی شکار) قابل سفارش و در دسترس بود. جدای این چند مدل از خودروی G5، همچنین یک نسخه نظامی که بدنهٔ تقویت شده با درب فولاد و قابل جدا شدن داشت را نیز تولید کردند.

مشخصات فنی با موتور ۲.۰ لیتری: نوع و تعداد سیلندر : ۴ سیلندر خطی حجم: ۲۰۰۶ سی‌سی قدرت: ۴۵ اسب بخار در ۳۷۰۰ دور بر دقیقه گشتاور : ۱۲۶ نیوتن متر در ۱۸۰۰ دور بر دقیقه حداکثر سرعت : ۸۵ کیلومتر در ساعت سیستم سوخت‌رسانی : کاربراتور نوع سوخت : بنزین انتشار گاز دی اکسید کربن: ۴۲۷ گرم بر کیلومتر میانگین مصرف سوخت: ۱۸ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر نوع دیفرانسیل: تمام چرخ متحرک نوع گیربکس: ۵ سرعته دستی نوع ترمز : جلو کاسه ای، عقب کاسه ای طول : ۳۹۹۰ میلی‌متر عرض : ۱۶۷۹ میلی‌متر ارتفاع: ۱۹۰۰ میلی‌متر فاصلهٔ دو محور : ۲۵۳۰ میلی‌متر وزن: ۱۸۸۰ کیلوگرم وزن با بار : ۲۱۵۰ کیلوگرم

مرسدس بنز ۱۷۰ VK سال ۱۹۳۸: این مدل منحصراً و به طور خاص برای نیروهای نظامی آلمان طراحی و تولید شد و تولید آن از سال ۱۹۳۸ آغاز و تا سال ۱۹۴۲ ادامه داشت. VK یک وسیله نقلیه بسیار ساده بود، و نسبت به مدل ۱۷۰ VL با فاصلهٔ دو محور بیشتری ارائه شد که به‌مراتب فضای بیشتری هم در اختیار سرنشینان قرار می‌داد. کاپوت در این مدل کوتاه‌تر و جلوپنجره کمی مورب شده بود و چهار درب فولادی هم در بدنه به‌کار گرفته شد. در انتخاب مواد برای ساخت شاسی و بدنه پوسته هم دقت زیادی شد که کمک به تقویت بدنه و همچنین حفاظت سرنشینان در برابر آتش دشمن را بسیار بهبود بخشید. ارتفاع این مدل از زمین نیز بالاتر رفت و به لطف سیستم تعلیق جدیدتر و اصلاح یافته تر، به آن اجازه می‌داد تا از مسیرهای ناهموار و دارای پستی و بلندی زیاد به راحتی گذر کند. این مدل بیشتر برای حفاظت در برابر تیر مسلسل تطبیق یافت و از انعطاف‌پذیری ویژه ای برخوردار بود.

مشخصات فنی با موتور ۱.۷ لیتری: نوع و تعداد سیلندر: ۴ سیلندر خطی حجم : ۱۶۹۷ سی‌سی قدرت : ۳۸ اسب بخار در ۳۴۰۰ دور بر دقیقه گشتاور: ۱۰۰ نیوتن متر در ۱۸۰۰ دور بر دقیقه حداکثر سرعت: ۹۰ کیلومتر در ساعت سیستم سوخت‌رسانی: کاربراتور نوع سوخت : بنزین انتشار گاز دی اکسید کربن: ۳۰۹ گرم بر کیلومتر میانگین مصرف سوخت : ۱۳ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر نوع دیفرانسیل : تمام چرخ متحرک نوع گیربکس : ۴ سرعته دستی نوع ترمز : جلو کاسه ای، عقب کاسه ای طول: ۴۱۰۰ میلی‌متر عرض: ۱۶۸۹ میلی‌متر ارتفاع: ۱۸۲۹ میلی‌متر فاصلهٔ دو محور: ۲۸۴۵ میلی‌متر وزن : ۱۲۳۵ کیلوگرم وزن با بار: ۱۶۶۰ کیلوگرم

مرسدس بنز L 1500 A سال ۱۹۴۱: این مدل هم بیشتر به هدف مقاصد نظامی طراحی و ساخته شده است و گنجایش حمل هفت سرباز و همچنین حمل ابزار آلات نظامی زیادی را دارا بوده است. همچنین صندلی‌ها تغییرپذیر هستند و در زمان کمبود فضای کافی در صندوق، خوابیده و تبدیل به محفظه‌هایی برای حمل آذوقه، منابع سوخت، چوب، مهمات و ابزارهای دیگر نظامی می‌شوند. L 1500 بیشترین وزن مجاز حمل بار را در بین خودروهای نظامی آن زمان دارا بود. این خودرو پیش از جنگ جهانی دوم بسیار مورد استفاده واقع شده است. چراکه خودروی انتخابی سربازان پیاده‌نظام آلمان بود و در سال‌های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۳، حدود ۵۰۰۰ دستگاه از آن تولید شد.

مشخصات فنی با موتور ۲.۶ لیتری: نوع و تعداد سیلندر : ۶ سیلندر خطی حجم: ۲۵۹۴ سی‌سی قدرت: ۶۰ اسب بخار در ۳۴۰۰ دور بر دقیقه گشتاور – حداکثر سرعت: ۸۴ کیلومتر در ساعت سیستم سوخت‌رسانی: کاربراتور نوع سوخت: بنزین انتشار گاز دی اکسید کربن: ۴۵۱ گرم بر کیلومتر میانگین مصرف سوخت: ۱۹ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر نوع دیفرانسیل: تمام چرخ متحرک نوع گیربکس: ۴ سرعته دستی نوع ترمز : جلو کاسه ای، عقب کاسه ای طول: ۴۹۳۰ میلی‌متر عرض : ۲۰۵۰ میلی‌متر ارتفاع : ۲۲۲۵ میلی‌متر فاصلهٔ دو محور : ۳۰۰۰ میلی‌متر وزن : ۲۳۹۰ کیلوگرم وزن با بار : ۴۰۸۰ کیلوگرم

منابع: ۱. daimler ۲. boldride ۳. autoevolution

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.