مدیر عامل استلانتیس:‌ اروپا باید تعرفه‌های بیشتری بر خودروسازان چینی اعمال کند

مدیرعامل استلانتیس:‌ اروپا باید تعرفه‌های بیشتری بر خودروسازان چینی اعمال کند

مدیرعامل استلانتیس معتقد است خودروسازان چینی کمتر از رقبای اروپایی که خودروهای خود را به چین صادر می‌کنند، تعرفه می‌پردازند و اتحادیه اروپا باید تعرفه‌های بیشتری را بر خودروسازان چینی اعمال کند.

طی سال‌های اخیر حضور خودروسازان چینی در بازار اروپا و آمریکا افزایش یافته و این شرکت‌ها در مقابل رشد چشم‌گیر چینی‌ها احساس خطر می‌کنند. البته برخی خودروسازان اروپایی و آمریکایی هم در بازار چین حضور دارند، اما شرایط دو طرف به خصوص در زمینه دریافت تعرفه، اصلا با هم مساوی نیست.

رشد حضور چینی‌ها در بازار اروپا تا حدی رسیده که خودروسازان اروپایی به وضوح در مصاحبه‌های خود از لزوم اقدام متقابل سخن می‌گویند. در همین راستا کارلوس تاوارس، مدیرعامل استلانتیس طی مصاحبه‌ای گفت:

خودروسازان چینی باید هنگام صادرات خودروهای خود به اروپا مشمول همان تعرفه‌هایی شوند که برندهای اروپایی هنگام ارسال خودروهای خود به چین با آن مواجه می‌شوند.

به گزارش اتوموتیو نیوز اروپا، تاوارس در حاشیه نمایشگاه خودروی پاریس طی هفته جاری به خبرنگاران گفت:

به سادگی، ما باید از اتحادیه اروپا بخواهیم که شرایط مشابهی را در اروپا برای تولیدکنندگان چینی که تحت آن ما (تولیدکنندگان غربی) در چین رقابت می‌کنیم، اعمال کند.

تاوارس گفت که برندهای چینی برای واردات خودرو به اتحادیه اروپا باید ۱۰ درصد تعرفه بپردازند، در حالی که خودروسازان اروپایی برای واردات خودروهای ساخت اروپا به چین تعرفه بین ۱۵ تا ۲۵ درصدی می‌پردازند.

برندهای چینی مانند بی‌وای‌دی، ام‌جی سایک (SAIC)، گریت وال و پل‌استار با خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه خود که در چین ساخته شده‌اند، جای پای خود را در اروپا باز می‌کنند.

بر اساس گزارشی که روز دوشنبه توسط گروه لابی محیط‌ زیست Transport & Environment منتشر شد، برندهای چینی ۵ درصد از بازار خودروهای الکتریکی اروپا را در اختیار دارند.

تاوارس گفت:

خودروسازان چینی می‌توانند با فروش خودروهای خود با ضرر در مراحل اولیه ورود به منطقه، جایگاه خود را در اروپا تثبیت کنند. بازار اروپا به روی چینی‌ها کاملاً باز است و ما نمی‌دانیم شاید استراتژی آن‌ها این است که سهم بازار را با ضرر به دست آورند و بعداً قیمت خود را افزایش دهند.

تاوارس گفت که او این موضوع را با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، هنگامی که رئیس‌جمهور روز یکشنبه با مدیران شرکت‌های خودروسازی فرانسوی در نمایشگاه خودرو پاریس ملاقات کرد، مطرح کرده است.

تاوارس گفت:

رئیس‌جمهور مکرون این را درک می‌کند، اما باید جبهه‌ای بزرگ‌تر [از سوی اتحادیه اروپا] باشد تا بگوید ما از چینی‌ها در اروپا استقبال می‌کنیم، اما تنها در صورتی که آن‌ها تحت قوانین مشابه با ما رقابت کنند.

روزنامه Les Echos گزارش داد، رئیس‌جمهور مکرون روز یکشنبه خواستار اصلاح یارانه خودروهای الکتریکی برای محافظت بهتر از خودروسازان اروپایی در برابر رقابت خارجی شد.

مکرون نه تنها به عدم تعادل در تعرفه‌ها بین اروپا و چین، بلکه به برنامه‌های اخیر ایالات متحده جهت ایجاد اعتبار مالیاتی برای خودروسازانی که قطعات الکتریکی مانند باتری‌ها را در ایالات متحده تولید می‌کنند، واکنش نشان داد.

مکرون به این نشریه گفت:

آمریکایی‌ها کالاهای آمریکایی‌ها را می‌خرند و استراتژی بسیار تهاجمی کمک‌های دولتی را دنبال می‌کنند. چینی‌ها بازار خود را می‌بندند. ما نمی‌توانیم تنها منطقه‌ای باشیم که از نظر اقلیمی با فضیلت‌تر است و معتقد است که هیچ ترجیح اروپایی وجود ندارد.

هرگونه طرحی برای افزایش تعرفه‌ها بر واردات خودروهای چینی ممکن است مورد پسند آلمان قرار نگیرد، زیرا خودروسازان این کشور در چین مستقر هستند و همچنان سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار دارند.

افزایش تعرفه‌ها می‌تواند به عنوان حرکتی تحریک‌آمیز در چین تلقی شود، جایی که مشتریان نشان داده‌اند با تحریم برندهای خارجی به حملات درک شده واکنش سریع نشان می‌دهند.

گروه T&E در گزارش خود اعلام کرد که برندهای چینی در حال افزایش سهم خود در اروپا هستند، زیرا خودروسازان اروپایی در حال کاهش سرعت تولید خودروهای الکتریکی هستند.

جولیا پولیسکانوا، مدیر ارشد گروه T&E گفت:

خودروسازان اروپایی در زمانی که خودروسازان چینی و آمریکایی به سرعت مدل‌های جدیدی را به بازار عرضه می‌کنند، ترمز تولید خودروهای برقی خود را کشیده‌اند. اتحادیه اروپا باید تولید محلی خودروهای برقی را تحریک کند. اگر اروپا می‌خواهد رقابت‌پذیری صنعت خودروسازی خود را حفظ کند، اتحادیه اروپا باید سیاست صنعتی قوی از خود ارائه دهد تا با حمایت چینی‌ها و آمریکایی‌ها از خودروهای الکتریکی مطابقت داشته باشد. آب‌وهوا و مشاغل قاره اروپا در خطر است.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
10 + 5 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.