محکوم شدن منصوری در دادگاه به دنبال شکایت فراری

محکوم شدن منصوری در دادگاه به دنبال شکایت فراری

فراری به این شهرت دارد که به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد به میراث طراحی شرکت خدشه‌ای وارد کند و حالا ایتالیایی‌ها دقیقاً همین کار را با منصوری انجام داده‌اند. فراری این شرکت تیونینگ را به دادگاه کشانده و مدعی شده که برای ساخت کیت بدنهٔ منصوری ۴XX سیراکوزا که تیونینگی روی ۴۸۸ GTB محسوب می‌شود، از طراحی فراری FXX K کپی کرده است. به نظر می‌رسد فراری اصلاً از اینکه منصوری از طرح هایپرکار ۲.۶ میلیون دلاری این شرکت کپی کرده و کیت تیونینگی را برای مدل پایهٔ ۲۵۰ هزار دلاری فراری ارائه کرده که ظاهر آن‌را به FXX K شبیه می‌کند راضی نیست.

فراری در ابتدا در دادگاهی در آلمان از منصوری به دلیل نقض حقوق طرح‌های ثبت نشده شکایت کرده است. این پرونده نهایتاً به دیوان عدالت اتحادیهٔ اروپا در لوکزامبورگ ارجاع داده شد که در ۲۸ اکتبر بیانیه‌ای صادر کرد. به گزارش رویترز، دادگاه عالی اروپا با ادعای فراری مبنی بر اینکه مالک حق طراحی FXX K است موافقت کرده و کیت تیونینگ منصوری را نقض کپی‌رایت دانسته است. ویژگی‌های مورد مناقشه در این رابطه، بخش V شکل کاپوت و سپر جلو است. همان‌طور که در تصاویر می‌بینید، ورودی‌های هوای دوگانه و پایهٔ میانی آن‌ها که از فرمول یک الهام گرفته است به همراه اسپلیتر فیبر کربنی و قسمت مشکی‌رنگ روی کاپوت منصوری ۴XX کاملاً به FXX K شبیه است.

البته منصوری تنها شرکتی نیست که کیت تیونینگی را با الهام از مدلی بسیار گران‌قیمت ارائه کرده است زیرا اخیراً تیونر دیگری بنام DarwinPRO هم کیت بدنه‌ای را برای مک‌لارن ۷۲۰S ارائه کرده که کاملاً از طراحی مک‌لارن سنا کپی شده است. درهرحال، نمی‌دانیم که منصوری با این محکومیت آیا باید ۴XX سیراکوزا را از بازار خارج کند یا مجبور به پرداخت حق امتیاز به فراری خواهد شد اما نتیجه هر چه که باشد، پیامی جدی برای شرکت‌های تیونینگ به دنبال خواهد داشت.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.