لیپ موتور C01، رقیب ۵۴۲ اسبی تسلا مدل S

لیپ موتور C01، رقیب ۵۴۲ اسبی تسلا مدل S

آیا خرید یک سدان الکتریکی و پرچم‌دار با قیمت ۲۷ هزار دلار ممکن است؟ بله اما فقط در چین. لیپ موتور C01 حداقل روی کاغذ رقیب تسلا مدل S محسوب می‌شود و درعین‌حال با قیمت یک خودروی شهری متوسط در دسترس خواهد بود. البته C01 در بازار آمریکا حضور نخواهد داشت و نمی‌دانیم که آیا این خوب است یا بد!

لیپ موتور یکی از جدیدترین و گمنام‌ترین سازندگان خودروهای الکتریکی در چین است و با دیگر برندهای چینی همچون BYD، NIO، Xpeng و… برای کسب سهم از بازار بزرگ این کشور رقابت می‌کند. سدان پرچم‌دار C01 قطعاً با قیمت بسیار رقابتی کمتر از ۳۰ هزار دلار ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای خودرویی با طول ۵.۰۵ متری این قیمت بسیار مناسب خواهد بود. با اینکه لیپ موتور C01 در آمریکا حضور نخواهد یافت اما همچنان در تعجبیم که چگونه ممکن است خودرویی الکتریکی با این قیمت تولید شود و درعین‌حال سودده باشد.

اولین چیزی که در این رابطه به ذهن می‌آید چینی بودن C01 است چراکه همه‌چیز در این کشور بسیار ارزان تمام می‌شود اما خب شرایط کنونی تاحدی فرق می‌کند. شاید روند تولید خودروها در چین بسیار کاراتر شده باشد ولی هنوز هم سرمایه زیادی برای توسعه و تولید یک خودروی الکتریکی از صفر موردنیاز است؛ و قطعاً C01 از نظر تکنولوژی کمبودی ندارد و از دو پیشرانه الکتریکی با قدرت ۵۴۲ اسب بخار و باتری ۹۰ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند تا نزدیک‌ترین چیز به تسلا مدل S باشد.

C01 از نوآوری‌هایی نیز سود می‌برد. تکنولوژی سلول به شاسی باعث می‌شود سلول‌های باتری به‌صورت یکپارچه در بدنه درآیند و نیازی به نصب جداگانه مجموعه باتری نباشد. این ویژگی حتی فراتر از باتری ساختاری تسلاست؛ و با ضریب درگ ۰.۲۲۶، لیپ موتور C01 خودرویی آئرودینامیک خواهد بود. بسته به پیکربندی انتخابی، این خودرو شعاع حرکتی ۵۰۰ تا ۷۱۷ کیلومتری خواهد داشت که حتی با استانداردهای NEDC چین نیز احساس‌برانگیز به نظر می‌رسد.

قوای محرکه الکتریکی این خودرو با روغن خنک می‌شود و راندمان ترکیبی ۸۸.۵ درصدی دارد. این مجموعه فقط ۸۵ کیلوگرم وزن داشته و لیپ موتور مدعی است برای تست آن بیش از ۱ میلیون کیلومتر را طی کرده است. با شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳ ثانیه‌ای، لیپ موتور C01 خودروی سریعی است.

در داخل کابین نیز شاهد استفاده از چیپ اسنپ دراگون ۸۱۵۵ کوالکام هستیم که ۳ نمایشگر را هندل می‌کند. تکنولوژی تشخیص چهره نیز برای تشخیص هویت راننده و شخصی‌سازی تنظیمات بکار می‌رود. باید منتظر ماند و دید محصول جدید لیپ موتور در بازار چه حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.