قوی‌ ترین شاسی بلندهای چینی بازار ایران

قوی‌ ترین شاسی بلندهای چینی بازار ایران

در بازار کشورمان شاهد عرضهٔ شاسی‌بلندهای چینی زیادی هستیم و در این مطلب قصد داریم با قوی‌ترین آن‌ها آشنا شویم که حدود ۲۰۰ اسب بخار قدرت دارند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

  • ۴-فونیکس تیگو ۸ پرو
  • ۳-فونیکس FX
  • ۲-دایون Y5
  • ۱-دیگنیتی پرستیژ

چند سالی است که به‌واسطهٔ تحریم‌ها، ممنوعیت واردات و خروج خودروسازان مشهور از کشورمان، چینی‌ها به یکه‌تازِ بخش‌های قیمتی بالاتر بازار تبدیل شده‌اند و شاهد عرضهٔ انواع اقسام خودروهای چینی و خصوصاً شاسی‌بلندها توسط شرکت‌های مختلف داخلی هستیم؛ بنابراین، در شرایط کنونی کسانی که خواهان خودروهای نسبتاً قدرتمندی هستند باید در بین همین چینی‌ها به دنبال آن باشند. ازاین‌رو، شاید بخواهید بدانید قوی‌ترین شاسی‌بلندهای حال حاضر بازار ایران کدامند. در ادامه به این سؤال پاسخ می‌دهیم. البته وقتی میگوییم قوی‌ترین، در مورد استانداردهای بازار ایران و قدرت‌هایی در حدود ۲۰۰ اسب بخار حرف می‌زنیم پس انتظار دیدن دورانگو هلکت ۷۰۰ اسب بخاری را در این لیست نداشته باشید!

۴-فونیکس تیگو ۸ پرو

قدرت: ۱۹۷ اسب بخار

چری تیگو ۸ پرو که توسط مدیران خودرو با برند فونیکس در ایران عرضه می‌شود، گران‌ترین خودروی مونتاژی بازار به‌حساب می‌آید. قیمت کارخانه‌ای این خودرو یک میلیارد و ۷۹۴ میلیون تومان است درحالی‌که این رقم در بازار به بیش از دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است! از این قیمت‌گذاری‌های عجیب‌وغریب که بگذریم، تیگو ۸ پرو یکی از قوی‌ترین شاسی‌بلندهای چینی بازار ایران محسوب می‌شود. این خودرو از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو با تزریق مستقیم سوخت استفاده می‌کند که ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد.

این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. البته چری چند وقتی است که نسخهٔ چهارچرخ محرک این ماشین را هم به بازار فرستاده که مدیران خودرو قصد دارد به‌زودی آن را با نام تیگو ۸ پرو مکس در ایران عرضه کند. این نسخه علاوه بر برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک، به پیشرانهٔ قوی‌تر ۲ لیتری توربو هم مجهز خواهد بود که با تولید ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور، تیگو ۸ پرو مکس را به قوی‌ترین شاسی‌بلند بازار ایران تبدیل خواهد کرد. گفته شده این کراس‌اوور چهارچرخ محرک چینی زیر ۲.۵ میلیارد تومان قیمت خواهد داشت.

۳-فونیکس FX

قدرت: ۱۹۷ اسب بخار

فونیکس FX جدیدترین محصول مدیران خودرو محسوب می‌شود که اوایل امسال رسماً رونمایی و اولین مرحلهٔ فروش آن آغاز شد. این خودرو در اصل چری اومودا ۵ نام دارد که اولین محصول از سری جدید اومودا محسوب می‌شود. فونیکس FX از زبان طراحی جدیدی بهره می‌برد و در ظاهر با شاسی‌بلندهای قبلی چری تفاوت دارد. مدیران خودرو این کراس‌اوور چینی را در دو تیپ به بازار کشورمان عرضه می‌کند. تیپ اول که اکسلنت نام دارد و گفته شده صرفاً در تعداد محدودی تولید خواهد شد، از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو با ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور و گیربکس CVT استفاده می‌کند.

تیپ فول FX اما که هنوز نام قطعی آن مشخص نیست، از همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم سوخت تیگو ۸ پرو استفاده می‌کند که در اینجا هم همان ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور را دارد و به گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه متصل می‌شود. این دو تیپ از لحاظ تجهیزات تفاوتی باهم ندارند. قیمت تیپ فول FX هنوز مشخص نیست اما ازآنجایی‌که تیپ اکسلنت چندی پیش با قیمت یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان برای فروش ارائه شد، انتظار می‌رود تیپ فول بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد.

۲-دایون Y5

قدرت: ۲۰۲ اسب بخار

دایون Y5 در حال حاضر تنها شاسی‌بلند چینی دو دیفرانسیل بازار ایران محسوب می‌شود. این خودرو همچنین برخلاف کراس‌اوورهای چینی، از شاسی نردبانی مستقل استفاده می‌کند و باید آن را یک SUV دانست. Y5 که توسط صنایع خودروسازی ایلیا در ایران تولید می‌شود، درواقع نسخه شاسی‌بلند از پیکاپ کلوت یا همان دایون V5 به‌حساب می‌آید که توسط مکث موتور در ایران به تولید می‌رسد. هرچند دایون Y5 از لحاظ طراحی و امکانات در برابر کراس‌اوورهایی مثل تیگو ۸ پرو حرف چندانی برای گفتن ندارد اما از توانایی‌های آفرود مناسبی برخوردار است.

این شاسی‌بلند چینی از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ تحت لیسانس میتسوبیشی استفاده می‌کند که ۲۰۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. Y5 با ۴,۷۷۱ میلی‌متر طول، شاسی‌بلند نسبتاً بزرگی بوده و به سه ردیف صندلی با ظرفیت حمل هفت نفر مجهز است. این خودرو که از تجهیزاتی مثل دو ایربگ، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، دوربین دید عقب، قفل دیفرانسیل عقب و کنترل تهویه دیجیتالی دو منطقه‌ای بهره می‌برد، با قیمت یک میلیارد و ۲۴۸ میلیون تومان عرضه می‌شود.

۱-دیگنیتی پرستیژ

قدرت: ۲۲۸ اسب بخار

دیگنیتی پرستیژ که توسط گروه بهمن مونتاژ می‌شود، قوی‌ترین شاسی‌بلند چینی حال حاضر بازار کشور به‌حساب می‌آید و انتظار می‌رود بتواند این عنوان را حداقل تا پیش از عرضهٔ تیگو ۸ پرو مکس حفظ کند. این خودرو که محصول دانگ‌فنگ است و درواقع iX5 نام دارد، در ابتدا با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو و با نام دیگنیتی پرایم به بازار عرضه شد. این موتور اما با تنها ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور در کنار گیربکس CVT، شتاب گیری نه‌چندان سریعی را به دنبال داشت و دیگنیتی را به خودروی نسبتاً تنبلی تبدیل کرده بود. به همین دلیل، در نمایشگاه خودروی تهران ۱۴۰۱ گروه بهمن نسخهٔ قوی‌تر این کراس‌اوور چینی را با نام دیگنیتی پرستیژ معرفی کرد.

این نسخه به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با تزریق مستقیم سوخت مجهز شده که ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. علاوه بر این، انتقال نیرو هم حالا توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد. دیگنیتی پرستیژ که با قیمت کارخانه‌ای یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان عرضه می‌شود، علاوه بر پیشرانه قوی‌تر و گیربکس متفاوت، به چند آپشن جدید مثل صفحه آمپر دیجیتالی، شارژر بی‌سیم گوشی و نورپردازی داخلی هفت‌رنگ مجهز شده و در ظاهر نیز از سپر جلوی متفاوت و چهار سر اگزوز دایره‌ای در عقب بهره می‌برد.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 16 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.