قدرتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۷

قدرتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۷

مجله‌ی آمریکایی فوربس (Forbes) هر سال فهرستی از ۱۰۰ زن قدرتمند جهان را منتشر می‌کند. در این مقاله میدونی دات کام را همراهی کنید تا فهرست قدرتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۷ را مرور کنیم و نام ۱۰ نفر اول فهرست را به‌صورت معکوس بر‌شماریم.

۱۰. جینی رومتی (Ginni Rometty)

«ویرجینیا ماری جینی رومتی»، رئیس هیئت مدیره و مدیر ارشد اجرایی غول رایانه‌ای، IBM است. او نخستین زنی است که هدایت این شرکت را دردست گرفته و این موقعیت را از سال ۲۰۱۱ حفظ کرده است.

«جینی رومتی» پیشتر و در سال ۲۰۱۴ نیز در فهرست قدرتمندترین زنان جهان در مجله‌ی فوربس ظاهر شده بود و در آن سال نیز در جایگاه دهم قرار داشت. امسال این زن ۶۰ ساله، با ترک‌کردن انجمن استراتژی و سیاست دونالد ترامپ (Donald Trump’s strategy and policy forum) به تیتر خبرها تبدیل شد.

۹. آنا پاتریشیا بوتین (Ana Patricia Botin)

«آنا پاتریشیا بوتین» سال گذشته وارد فهرست ۱۰ زن برتر جهان شد و اکنون به جایگاه نهم صعود کرده است. این زن ۵۷ ساله‌ی اسپانیایی، رئیس اجرایی هیئت مدیره‌ی گروه سانتاندر (Santander Group) است. او نخستین زنی است که ریاست بانک بزرگی در منطقه‌ی یورو را برعهده می‌گیرد و از سال ۲۰۱۴ این جایگاه را به خود اختصاص داده است. پیش از آن، «بوتین» مدیریت بانک «سانتاندر بریتانیا» (Santander UK، یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های تابعه‌ی گروه سانتاندر) را برعهده داشت و در سال ۲۰۱۳ نیز در برنامه‌ی Woman’s Hour به‌عنوان سومین زن قدرتمند بریتانیا معرفی شد.

۸. کریستین لاگارد (Christine Lagarde)

«کریستین لاگارد»، رئیس صندوق بین‌المللی پول است. او نیز مانند بوتین و رومتی نخستین زنی بود که به ریاست صندوق بین‌المللی پول رسید. او در سال ۲۰۱۱ به این سمت منصوب شد. او در گذشته نیز نخستین زنی بود که به ریاست شرکت حقوقی «بیکر و مکنزی» (Baker & Mackenzie) رسید.

۷. ابیگیل جانسون (Abigail Johnson)

«ابیگیل جانسون»، رئیس و مدیرعامل اجرایی شرکت سرمایه گذاری «فیدلیتی» (Fidelity Investments) است. او به تازگی وارد فهرست ۱۰ زن برتر فوربس شده است و پس از صعود به این جایگاه در یک سال پیش به این فهرست پیوست. او در شرکت جانسون مصمم است که با آزار جنسی در محل کار خود و در صنعت مقابله کند.

۶. سوزان وجسیسکی (Susan Wojcicki)

«سوزان وجسیسکی» از سال ۲۰۱۴ مدیرعامل یوتیوب بوده است و از سال ۲۰۱۵ وارد فهرست ۱۰ زن برتر فوربس شده است. او امسال به‌دلیل رشد پیوسته‌ی این پلتفرمِ اشتراک‌گذاری ویدئو از جایگاه هشتم به جایگاه ششم صعود کرده است.

۵. مری بارا (Mary Barra)

«مری بارا» مدیرعامل اجرایی شرکت آمریکایی جنرال موتورز است. این زن ۵۵ ساله، نخستین زنی است که به این جایگاه رسیده و تحت مدیریت او این شرکت به سمت فناوری حرکت کرده است. امسال او به هیئت مدیره‌ی شرکت دیزنی نیز پیوست.

۴. شریل سندبرگ (Sheryl Sandberg)

«شریل سندبرگ»، مدیر ارشد عملیات فیس‌بوک، یکی از پرنفوذترین و شناخته‌شده‌ترین زنان در دنیای تجارت است. او از سال ۲۰۰۸ و پس از ملاقات با بنیانگذار فیس‌بوک، «مارک زاکربرگ» در یک میهمانی، این جایگاه را در اختیار داشته است. شریل سندبرگ، نویسنده‌ی کتاب تغییر مسیر (Lean In)، از حامیان حقوق زنان در محل کار و همچنین در بخش سلامت و مهاجرت است.

۳. ملیندا گیتس (Melinda Gates)

«ملیندا گیتس» رئیس و بنیانگذار مشترک مؤسسه‌ی خیریه‌ی «بیل» و «ملیندا گیتس» (Bill & Melinda Gates Foundation) است. او همراه با همسرش بیل گیتس این مؤسسه‌ی خیریه را اداره می‌کند. در سال ۲۰۱۷ «ملیندا گیتس» جایگاه دوازدهم تأثیرگذارترین خیرین و کارآفرین های اجتماعی در فهرست Richotopia را به‌دست آورد. رئیس‌جمهور فرانسه، «فرانسوا اولاند» نیز به او و بیل گیتس، نشان «لژیون دونور» را اعطا کرد. «لژیون دونور» بالاترین نشان افتخار کشور فرانسه است.

۲. ترزا می (Theresa May)

در جایگاه دوم فهرست قدرتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۷، نخست‌وزیر بریتانیا «ترزا می»، جایگزین «هیلاری کلینتون» شده است. «هیلاری کلینتون» به‌طور چشمگیری در این فهرست سقوط کرده است و به جایگاه ۶۵ رسیده است.

۱. آنگلا مرکل (Angela Merkel)

آنگلا مرکل به‌مدت ۱۲ سال صدراعظم آلمان بوده است و در همان سالی که جایگاه نخست فهرست قدرتمندترین زنان جهان در فوربس را به دست آورد، به این سمت انتصاب شد. به‌نظر می‌رسد قدرتمندترین زن جهان و صدراعظم فعلی آلمان، تمایلی برای ترک‌کردن جایگاه نخست این فهرست ندارد!

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
6 + 11 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.