فیل و فنجان! رقابت آفرود جالب بین سوزوکی جیمنی و هامر H2

فیل و فنجان! رقابت آفرود جالب بین سوزوکی جیمنی و هامر H2

کارواو این بار نبرد آفرود جالبی را ترتیب داده است. آیا در مسیرهای خاکی سوزوکی جیمنی استاندارد می‌تواند به‌خوبی یا بهتر از یک هامر H2 اصلاح‌شده عمل کند؟ این ویدئو قصد دارد به این سؤال پاسخ دهد.

جیمنی که در اروپا در نسخهٔ تجاری عرضه می‌شود، در سینهٔ کوچک خود یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی دارد که ۱۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور کوچک به گیربکس پنج سرعتهٔ دستی با گیربکس کمکی ضریب سنگین و سامانهٔ چهارچرخ محرک متصل شده است. خودرویی که در این ویدئو حضور دارد از لاستیک‌های استاندارد چهارفصل استفاده می‌کند.

این شاسی‌بلند کوچک ژاپنی در برابر یک غول آمریکایی بنام هامر H2 با پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی قرار گرفته است که ۳۹۳ اسب بخار قدرت و ۵۶۳ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک تمام‌وقت به هر دو محور انتقال پیدا می‌کند. هامری که در اینجا حضور دارد اما روی لاستیک‌های مخصوص گل‌ولای قرار گرفته و ارتفاع تعلیق آن‌هم افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر اما در این خودرو قفل دیفرانسیل‌های مرکزی و عقب کار نمی‌کنند که این به نفع جیمنی خواهد بود.

اول بین این دو خودرو یک مسابقهٔ درگ در سربالایی خاکی برگزار می‌شود. در اینجا جیمنی به‌سرعت از شیب بالا می‌رود درحالی‌که هامر به‌آرامی مسیر را طی می‌کند. چالش بعدی مسابقه‌ای در یک مسیر آفرودی کوتاه است که در این مسیر جاده باریک و پیچ‌ها تنگ هستند. به همین دلیل، هامر باید در پیچ‌ها توقف کرده و با یک‌بار دنده‌عقب گرفتن به مسیر ادامه دهد درحالی‌که جیمنی چنین مشکلی ندارد و بازهم به‌راحتی پیروز می‌شود.

در مرحلهٔ بعدی بررسی می‌شود که بدون استفاده از ترمز کدام خودرو می‌تواند آهسته‌تر از یک سراشیبی پایین برود. در هامر اما علاوه بر مشکلات دیفرانسیل، سیستم کنترل پایین رفتن از شیب‌ها هم کار نمی‌کند و به همین دلیل بازهم یک پیروزی آسان دیگر برای سوزوکی به دست می‌آید. چالش واقعاً بزرگ در این رقابت آفرودی اما بالا رفتن از یک مسیر شیب‌دار با سنگ‌های سست است. هامر پس از دو تلاش ناکام، در سومین مرتبه موفق به عبور از این مسیر سخت می‌شود درحالی‌که جیمنی برای انجام این کار به چهار بار تلاش نیاز دارد هرچند که اشتباه راننده هم در اینجا بی‌تأثیر نیست.

در پایان همهٔ مراحل و چالش‌ها نهایتاً جیمنی با کسب ۱۰ امتیاز پیروز رقابت می‌شود اما جالب است بدانیم اگر هامر مشکلات فنی نداشت بازهم همین نتیجه رقم می‌خورد یا نه؟

مشخصات فنی

 سوزوکی جیمنیهامر H2
پیشرانه۱.۵ لیتری I4۶.۲ لیتری V8
قدرت۱۰۱ اسب بخار۳۹۳ اسب بخار
گشتاور۱۳۰ نیوتن متر۵۶۳ نیوتن متر
گیربکس۵ سرعته دستی۶ سرعته اتوماتیک
محور محرکچهارچرخچهارچرخ
وزن۱۱۰۰ کیلوگرم۳۰۰۰ کیلوگرم

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.