فروش ۵۰ درصد از سهام اسمارت به جیلی

فروش ۵۰ درصد از سهام اسمارت به جیلی

این روزها برند اسمارت اوضاع خوبی ندارد زیرا فروش آن از سال ۲۰۱۵ به‌طور مداوم کاهش داشته است. این شرکت سال گذشته در ایالات‌متحده تنها ۱۲۷۶ دستگاه فروش داشته که کمتر از نصف فروش آن در سال ۲۰۱۷ است. البته اسمارت طی سال ۲۰۱۸ در اروپا بیش از ۹۷ هزار دستگاه فروش داشته اما بااین‌حال این برند هرگز نتوانست به هدف اصلی خود یعنی فروش ۲۰۰ هزار دستگاهی در سراسر جهان دست پیدا کند. به همین دلیل، به گزارش اتو نیوز، اسمارت سالانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون یورو ضرر می‌دهد.

از سوی دیگر، اسمارت که هیچ‌گاه برای دایملر سودآور نبوده است، به‌زودی حامی اصلی خود یعنی مدیرعامل کنونی دایملر آقای «دیتر زتچه» را هم از دست خواهد داد زیرا وی در ماه می بازنشسته شده و جای خود را به آقای «اولاً کالنیوس» خواهد داد. به همین دلیل، احتمال تعطیل شدن اسمارت بسیار زیاد بود چراکه کالنیوس برای کاهش هزینه‌ها تحت‌فشار بوده و اسمارت یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای این کار محسوب می‌شود. البته پیش‌ازاین گزارش شده بود که دایملر برنامه‌هایی برای اسمارت دارد تا از تعطیل شدن آن جلوگیری کند.

این برنامه‌ها شامل همکاری با شرکایی مثل شرکت‌های بایک و جیلی به‌منظور توسعهٔ نسل آیندهٔ محصولات اسمارت می‌شد. حالا اما رسماً نتیجهٔ اقدامات اخیر دایملر در رابطه با اسمارت اعلام شده و مشخص شده که این خودروساز آلمانی ۵۰ درصد از سهام اسمارت را به جیلی فروخته است. بدین ترتیب، این دو شرکت، جوینت ونچر یا سرمایه‌گذاری مشترک ۵۰-۵۰ خود را آغاز کرده‌اند تا اسمارت را به برندی الکتریکی تبدیل کنند. از طریق توافق‌نامهٔ این جوینت ونچر، دایملر و جیلی نسل جدید محصولات الکتریکی اسمارت را توسعه خواهند داد. برای تولید این خودروها نیز کارخانهٔ جدیدی در چین احداث خواهد شد که صرفاً به‌منظور تولید خودروهای تمام الکتریکی طراحی می‌شود.

فعلاً شرایط مالی این جوینت ونچر اعلام نشده است اما دایملر و جیلی انتظار دارند تا پایان سال جاری این سرمایه‌گذاری مشترک را نهایی کنند. تخمین زده شده که محصولات الکتریکی اسمارت در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه شوند. مدیرعامل دایملر آقای دیتر زتچه دراین‌باره گفته است:

ما به‌صورت مشترک نسل بعدی خودروهای الکتریکی اسمارت را طراحی کرده و توسعه خواهیم داد. این خودروها ترکیبی از تولید با کیفیت بالا و استانداردهای ایمنی لازم برای فروش در چین و بازارهای جهانی خواهند بود

رئیس هولدینگ جیلی آقای «لی شوفو» نیز افزوده است:

ما تجربه و توانایی‌های جهانی خود در مدیریت برند، تحقیق و توسعه، تولید و دیگر حوزه‌ها را بکار خواهیم گرفت و از طریق همکاری برابر، به ترویج برند اسمارت در سراسر جهان خواهیم پرداخت

غیر از کنار گذاشتن موتورهای درون‌سوز، برند اسمارت به سگمنت B بازار هم وارد خواهد شد. این یعنی در دههٔ آینده، اسمارت که تاکنون صرفاً با خودروهای سگمنت A شناخته می‌شود، در بخش ساب‌کامپکت که رشد سریعی دارد هم دیده خواهد شد. محصولات جدید اسمارت توسط شبکهٔ جهانی طراحی مرسدس بنز طراحی و توسط مراکز جهانی جیلی مهندسی خواهند شد. همان‌طور که اشاره شد، انتظار می‌رود این محصولات جدید در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه شوند. تا آن زمان اما دایملر همچنان به تولید نسل فعلی اسمارت فورتو در کارخانهٔ Hambach در فرانسه و مدل بزرگ‌تر فورفور در کارخانهٔ Novo Mesto در اسلوونی ادامه خواهد داد.

برند اسمارت در سال ۱۹۹۴ از طریق سرمایه‌گذاری مشترک بین دایملر و شرکت ساعت‌سازی سوئیسی سواچ تأسیس شد. این شرکت کار خود را با تولید خودروی بسیار کوچک و شهری فورتو آغاز کرد و بعدها مدل بزرگ‌تر فورفور را نیز معرفی نمود. نسل کنونی محصولات این شرکت اما روی پلت‌فرم مشترکی با رنو ساخته شده‌اند که در مدل توئینگو هم بکار رفته است.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
10 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.