فروش ۳/۶ میلیارد دلار سهام تسلا توسط ایلان ماسک؛ سقوط ارزش برند و بحران در هیئت مدیره

فروش ۳/۶ میلیارد دلار سهام تسلا توسط ایلان ماسک؛ سقوط ارزش برند و بحران در هیئت مدیره

زیان سهام‌داران خودروسازی تسلا در یک سال گذشته، روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. به‌تازگی ایلان ماسک هم ۳/۶ میلیارد دلار سهام تسلا فروخته و کاهش ارزش این برند در بازار بورس امریکا را به پایین‌ترین میزان طی ۲ سال گذشته رسانده است.

با نگاهی به عملکرد ایلان ماسک در بازارهای مالی می‌توان مطمئن شد، او فراتر از یک کارآفرین یا علاقه‌مند علم، سرمایه‌گذار و ثروت‌اندوز است. به بیان بهتر، ایلان ماسک با مدیریت هوشمندانه‌ی برندها و تزریق پول، شرکت‌های متعدد را ارتقا می‌دهد و رشد علمی را تسریع می‌کند؛ اما در نهایت پس از کسب سود قابل توجه، سراغ پروژه‌های جدید می‌رود.

قیمت هر سهم تسلا در نوامبر ۲۰۲۰ به ۱۵۷ دلار رسید. این شرایط، رشد ۴۰۰ درصدی سهام طی یک سال را نشان می‌داد. سپس رشد قیمت با سرعت بیشتری ادامه یافت و یک سال بعد به ۴۱۰ دلار رسید. از اواخر سال ۲۰۲۱ و شروع ۲۰۲۲، سقوط قیمت سهام شرکت‌های مختلف در بازار بورس امریکا شدت گرفت و ارزش تسلا نیز رو به افول گذاشت. این روند به مرور زمان متوقف نشد و حالا در آخرین روزهای سال ۲۰۲۲، همچنان قیمت سهام برندهای بزرگ امریکا، شامل اپل، آمازون، متا (مالک فیسبوک و اینستاگرام)، فورد، جنرال موتورز و  تسلا روند نزولی دارند.

هنگام کاهش قیمت و سقوط بازارهای مالی، افراد عادی جامعه به عنوان سهام‌داران خُرد از سهام‌داران بزرگ، شامل  ابرثرومندان شخصی و شرکت‌های حقوقی، انتظار حمایت مالی و خرید سهام دارند. به همین دلیل، اقدامات ایلان ماسک در راستای فروش سهام تسلا، خشم اعضای هیئت مدیره و سهام‌داران این شرکت خودروسازی را برانگیخته است. این شرایط، کاهش ارزش تسلا و زیان سهام‌داران را شدت می‌دهد. افراد یا شرکت‌هایی که سهام تسلا را در قله قیمتی ۳۸۰ تا ۴۰۰ خریده باشند، حالا ۶۰ درصد از سرمایه‌‌ی خود را از دست داده‌اند.

ارزش کل سهام تسلا در بازار بورس هم‌اکنون حدود ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود؛ درحالی‌که سال قبل نزدیک به ۱/۲ میلیارد دلار بود. پس از فروش سهام توسط ایلان ماسک، حالا مشهورترین کارآفرین جهان، تنها ۱۳/۴ درصد از تسلا را در اختیار دارد. این اقدام، احتمالا با هدف سرمایه‌گذاری ایلان ماسک در توئیتر انجام شده است.

ایلان ماسک ثروتمندترین مرد جهان نیست!

دیگر خبر اقتصادی جالب توجه، کاهش ارزش دارایی‌های ایلان ماسک در مقابل سرمایه‌دار فرانسوی، برنار آرنو (Bernard Arnault) است.

براساس گزارش بلومبرگ، ثروت ایلان ماسک در حدود ۱۶۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود؛ درحالی‌که برنار آرنو، مالک فرانسوی برندهای لوکس در صنایع پوشاک، آرایشی و بهداشتی و نوشیدنی، شامل دیور و لویی ویتون (LV) دارایی خود را به ۱۷۳ میلیارد دلار رسانده است.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
3 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.