فروش سالانهٔ تسلا تا پایان دههٔ جاری به ۱۰ میلیون دستگاه خواهد رسید؟

فروش سالانهٔ تسلا تا پایان دههٔ جاری به ۱۰ میلیون دستگاه خواهد رسید؟

محرک اولیهٔ «مارتین ابرهارد» برای تأسیس تسلا، ساخت خودرویی الکتریکی بود که دوست داشت خودش بخرد. ایلان ماسک اما چشم‌انداز بسیار باشکوه‌تری داشت و می‌خواست جنرال موتورز بعدی باشد. البته پس از گذشت هجده سال، هنوز چنین اتفاقی رخ نداده اما این ایده آن‌قدری که در آن زمان تصور می‌شد، دیوانه‌وار به نظر نمی‌رسد. در سال ۲۰۲۰، جنرال موتورز مجموعاً ۶.۷۶ میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان به فروش رساند و چهارمین خودروساز بزرگ دنیا لقب گرفت. تویوتا هم با فروش ۹.۵۳ میلیون دستگاه، بزرگ‌ترین خودروساز سال ۲۰۲۰ بود. در این سال اما تسلا تنها نزدیک به ۵۰۰ هزار دستگاه فروش داشته که این یعنی برای رسیدن به این غول‌ها، باید راهی طولانی را طی کند.

بااین‌وجود، اگر نرخ رشد فروش خارق‌العادهٔ این شرکت ادامه پیدا کند، ظرف یک دهه می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین برندهای خودرویی دنیا تبدیل شود. طبق برخی استدلال‌ها، اگر روند کنونی تسلا ادامه پیدا کند، می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ سالانه نزدیک به ۱۰ میلیون دستگاه خودرو به فروش برساند. بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، فروش محصولات تسلا سالانه به‌طور متوسط ۶۵ درصد رشد داشته است. این شرکت برای چند سال آینده هم نرخ رشد ۵۰ درصدی را پیش‌بینی کرده است؛ بنابراین اگر تسلا در چهار سال آینده به هدف افزایش فروش ۵۰ درصدی خود برسد و پس از آن‌هم سالانه ۲۵ درصد رشد داشته باشد، در پایان دهه می‌تواند به ۱۰ میلیون دستگاه برسد.

اما آیا تسلا واقعاً می‌تواند به فروش ۱۰ میلیونی برسد؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال باید دو بخش عرضه و تقاضا را بررسی کنیم. در سمت عرضه، ظرفیت تولید کنونی تسلا حدود یک میلیون دستگاه در سال است که با آغاز بکار گیگافاکتوری برلین و آستین، این ظرفیت می‌تواند دو برابر شود؛ بنابراین اگر ظرفیت هر کارخانه را نیم میلیون دستگاه در نظر بگیریم، تسلا برای رسیدن به ۱۰ میلیون دستگاه ممکن است به ۱۶ گیگافاکتوری دیگر نیاز داشته باشد. در سمت تقاضا، فروش خودروهای الکتریکی در بازارهای کلیدی مثل کالیفرنیا و نروژ در حال رشد بوده و این تازه آغاز کار است. البته همهٔ فروش این بازار نصیب تسلا نخواهد شد زیرا خودروسازان قدیمی هم به‌آرامی در حال ورود به بخش الکتریکی هستند اما از سوی دیگر، تسلا حدود دو دهه است که بازیگر اصلی عرصهٔ الکتریکی‌ها بوده و نوآوری‌های آن همچنان با سرعت جریان دارد.

بااین‌وجود، از سوی دیگر عوامل زیادی وجود دارد که ممکن است تسلا را از رسیدن به فروش ۱۰ میلیونی بازدارند. به‌عنوان‌مثال، رشد حیرت‌انگیز تسلا طی چند سال گذشته از فروش‌های سالانهٔ اندکی شروع شد و با افزایش تیراژ تولید، سرعت رشد هم کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، در زمینهٔ تأمین باطری هم محدودیت‌هایی وجود خواهد داشت. البته تسلا تاکنون در این زمینه پیشگام بوده اما تقاضای جهانی برای باطری و مواد اولیه در حال انفجار است و این ممکن است مشکلاتی مثل بحران کمبود چیپ کنونی را ایجاد کند؛ و نهایتاً ممکن است نه تسلا و نه هیچ خودروساز دیگری هیچ‌گاه نتواند به فروش سالانه ۱۰ میلیون دستگاه برسد زیرا برخی کارشناسان معتقدند که ممکن است بازار جهانی خودرو در سال ۲۰۳۰ بسیار کوچک‌تر از امروز شود و بزرگ‌ترین خودروساز دنیا هر شرکتی که باشد، ممکن است سالانه بتواند فقط ۴ یا ۵ میلیون دستگاه خودرو به فروش برساند.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
5 + 9 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.