فرصت رویت سیاره مشتری از نزدیک‌ترین فاصله را از دست ندهید + تاریخ رویداد

فرصت رویت سیاره مشتری از نزدیک‌ترین فاصله را از دست ندهید + تاریخ رویداد

به زودی سیاره مشتری چنان به ما نزدیک خواهد شد که در 7 دهه گذشته، بی‌سابقه بوده است؛ پس این فرصت برای رویت بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی در آسمان شب را از دست ندهید.

اگر اهل تماشای آسمان پس از غروب خورشید باشید، احتمالا این اواخر یک ستاره روشن را به سمت شرق رویت کرده‌اید؛ خب این در واقع ستاره نیست و سیاره مشتری است.

غول گازی منظومه شمسی، روز چهارم مهر (26 سپتامبر) در وضعیتی قرار می‌گیرد که مقابله یا opposition نام دارد؛ به بیان ساده‌تر، نقطه مقابل خورشید!

هر چه به آن تاریخ نزدیک‌تر شویم، مشتری بیشتر در آسمان شب خودنمایی می‌کند و اندکی پس از غروب، می‌توانید به راحتی آن را تشخیص دهید؛ درست در نقطه مقابل جایی که خورشید غروب کرده است.

جالب اینکه مقابله مشتری، هر 13 ماه رخ می‌دهد و پدیده نادری نیست؛ ولی این‌بار با دفعات قبلی فرق می‌کند. هنگام وقوع این رویداد، زمین در نقطه‌ای از مدار چرخشی خود قرار دارد که بسیار به مشتری نزدیک می‌شود؛ نزدیک‌تر از همیشه در 70 سال گذشته!

علت آن است که مدار سیارات، کاملا کروی نیست و فاصله بین این دو سیاره در هر opposition تغییر می‌کند. پس شاید هرگز شانسی بهتر از این برای تماشای بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی پیدا نکنید؛ البته اگر آب و هوا با شما یاری کند.

در حال حاضر هم مشتری روشن‌ترین جسم در آسمان شب پس از کره ماه است و رویت این سیاره کار سختی نیست. اصلا با چشم غیر مسلح، تفاوت سایز و روشنایی مشتری از همین امشب تا 4 مهر 1401، چندان محسوس نخواهد بود. فقط کافیست چند ساعت پس از غروب، در مسیر افق شرقی به بالای سر خود نگاه کنید و به دنبال جسم درخشانی بگردید که مانند ستاره‌ها، چشمک نمی‌زند.

البته اگر می‌خواهید جزئیات بیشتری را ببینید، داشتن یک تلسکوپ یا دوربین دو چشمی هم خالی از لطف نیست.

منبع :cnet

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
10 + 7 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.