صورتحساب مالیات ۱۱ میلیارد دلاری ایلان ماسک؟

صورتحساب مالیات ۱۱ میلیارد دلاری ایلان ماسک؟

علیرغم اینکه تسلا یکی از پرسودترین سال‌های خود را پشت سر گذاشته است اما هیچ مالیات فدرالی را پرداخت نمی‌کند. همچنین شاید تسلا در سال‌های آینده نیز از پرداخت این مالیات معاف باشد.

این خبر از گزارش مالی اخیر تسلا که به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ارسال شده بود منتشر گردیده است و در آن لیست شرکت‌هایی با میزان مالیات صفر دیده می‌شود. البته مالیات کلی تسلا صفر نیست زیرا مالیات خارجی این شرکت به میزان ۸۳۹ میلیون دلار برآورد شده است درحالی‌که مالیات ایالتی آن تنها ۹ میلیون دلار است.

و درحالی‌که ایلان ماسک در توئیت های خود به پرداخت مالیات حدود ۱۱ میلیارد دلاری در سال جاری اشاره کرده است، این رقم ممکن است بالاترین میزان مالیات انفرادی به سرویس درآمد داخلی باشد. البته شاید ماسک هم مجبور به پرداخت مالیات فدرال در سال‌های آتی نباشد. خب پس تسلا چگونه این موضوع را مدیریت کرده است؟

اگرچه درآمد خالص ۵.۵ میلیارد دلاری و درآمد ناخالص ۷.۶ میلیارد دلاری جزو گزارش‌های برجسته تسلا بوده‌اند اما این خودروساز در واقع در سال ۲۰۲۱ مبلغ ۱۳۰ میلیون دلار را از دست داده است. تسلا مدعی است بیش از ۶ میلیارد دلار سود پیش از کسر مالیات را به دست آورده است و این در حالی است که ۴۵ درصد درآمد این خودروساز از فروش محصولاتش در آمریکا بوده است.

مارتین سالیوان اقتصاددان ارشد شرکت Tax Analysts می‌گوید اگرچه چنین چیزی را عقل سلیم نمی‌پذیرد اما از نظر سازمان مالیاتی آمریکا این‌طور نیست. سالیوان معتقد است تسلا شاید از یک قانون استفاده کرده باشد که طی آن می‌تواند گزارش درآمد تأسیسات خود در خارج از آمریکا را بدهد. برای مثال یک کمپانی می‌تواند آی پی خود را به کارخانه‌ای خارجی متصل کند و کارخانه این برند در آمریکا هم حق استفاده آن را بدهد. این کمپانی هم ضرر یا درآمد بسیار کمی را گزارش می‌کند.

سالیوان می‌گوید:

این یک موضوع چندملیتی است و بسیار هم بکار گرفته می‌شود. در واقع انجام ندادن این کار تقریباً اشتباه است

علیرغم اینکه بایدن به این موضوع و خلأهای قانونی اشاره‌های زیادی داشته است و به دنبال اصلاح آن بوده است اما تاکنون موفقیت چندانی به دست نیاورده است.

دیگر تئوری مربوط به ادعاهای سوددهی تسلا می‌تواند منشأ خارجی داشته باشد. تسلا در خاک آمریکا به اندازه بازار چین سودده نیست.

گوردون جانسون معتقد است سرمایه‌گذاران خیلی روی سوددهی تسلا در آمریکا حساب باز کرده‌اند. آیا ضرر تسلا روی محصولات ساخت آمریکا می‌تواند با هزینه‌های پایین تولید در کارخانه نسبتاً جدید شانگهای جبران شود؟

شاید نه زیرا تحلیلگران می‌گویند علیرغم آنچه در گزارش‌ها و صورتحساب‌های مالیاتی آمده است، سوددهی تسلا هم از آمریکا و هم از بازارهای دیگر است.

صرف‌نظر از شک و تردیدها درباره منشأ سوددهی تسلا، موضوع این است که این خودروساز نیازی به نگرانی درباره درآمدهای آتی و مالیات‌های خود ندارد.

به لطف قانونی که در بالا ذکر شد، کمپانی‌های بزرگی همچون آمازون، جنرال موتورز و کرایسلر در سال‌های گذشته از این مزیت استفاده کرده‌اند.

ضررهای متوالی تسلا منجر به معافیت‌های مالیاتی در آینده خواهد شد. این ضررهای مربوط به سال‌های پیشین به عنوان “خالص زیان عملیاتی و انتقالی” شناخته می‌شوند و در طول یک دهه روی هم انباشته شده‌اند. به لطف میلیون‌ها دلاری که تسلا ضرر کرده است، معافیت‌های مالیاتی بیشتری را در آینده تجربه خواهد کرد.

همچنین تسلا از ضررهای پیشین خود برای حفاظت درآمدهای کنونی از مالیات‌ها استفاده نکرده است؛ و اگر این کمپانی به گزارش‌های مالیاتی مشابه سال پیش ادامه دهد شاید هرگز نیازی به استفاده از آن‌ها هم نداشته باشد.

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا هم گزارش کرده است در سال ۲۰۱۸ مالیاتی بر درآمد نپرداخته است. دلیل این کار هم عدم دریافت دستمزد از تسلا بوده است. صورتحساب مالیات اخیر ماسک به خاطر خریدوفروش سهام در بورس بوده است؛ اما تا زمانی که کنگره پیشنهاد مربوط به اعمال مالیات روی ثروت خالص بجای درآمد ثروتمندان را تصویب نکند ماسک شاید مجبور به پرداخت مالیات فدرال تا سال ۲۰۲۸ نباشد. در سال ۲۰۲۸ دور بعدی گزینه‌های سهام ماسک منقضی خواهند شد.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
8 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.