شکایت تسلا از دولت آمریکا به خاطر وضع تعرفه واردات از چین

تسلا

تسلا در حال شکایت از دولت ترامپ به خاطر وضع تعرفه روی محصولاتی است که این شرکت از چین به آمریکا وارد می‌کند.

شکایت ثبت شده تسلا به تعرفه‌هایی اشاره دارد که با نام های لیست ۳ و لیست ۴ شناخته می‌شوند. تسلا از دادگاه خواسته تا این دو دسته از تعرفه‌ها حذف شوند.

تعرفه‌های لیست ۳ از سال ۲۰۱۸ عملیاتی شده و شامل وضع تعرفه ۲۵ درصدی روی محصولات وارداتی از چین به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار می‌باشد. لیست ۴ نیز شامل تعرفه‌های ۷.۵ درصدی از محصولات وارداتی چین به ارزش ۱۲۰ میلیارد دلار بوده و از سال ۲۰۱۹ وضع شده است. این لیست شامل چند صد قلم کالا بوده اما در خبرها اشاره‌ای به قطعاتی که تسلا خواستار حذف تعرفه آن‌ها بوده نشده است.

وکلای تسلا می‌گویند اقدام آمریکا در وضع قوانین لیست ۳ و لیست ۴ خودسرانه بوده زیرا فرصتی برای بحث و بررسی درباره آن وجود نداشته و در زمان تصمیم‌گیری جنبه‌های مختلف آن بررسی نشده است. همچنین دولت آمریکا ارتباط گویا و روشنی بین حقایق موردبحث و تصمیم‌های گرفته شده برقرار نکرده است.

دولت ترامپ به شرکت‌ها اجازه داده تا به‌صورت موقت این تعرفه‌ها را نادیده بگیرند. تسلا از این فرصت استفاده کرده و محصولاتی همچون گرافیت مصنوعی، سیلیکون اکسید و… را از چین وارد کرده است. البته فرصت واردات این محصولات در آگوست ۲۰۲۰ به پایان می‌رسند.

این خودروساز آمریکایی همچنین درخواست معافیت موقت خود برای واردات کامپیوتر و صفحه‌نمایش تسلا مدل ۳ از چین را ارائه کرده اما مقامات آمریکایی با رد این درخواست ادعا کرده‌اند که این قطعات برای برنامه‌های امنیت ملی چینی‌ها اهمیت دارند.

شرکت تسلا در پرونده خود تعرفه‌های وضع شده توسط دولت دونالد ترامپ را خودسرانه و سوء استفاده از اختیارات قانونی توصیف کرده است. ایلان ماسک، موسس و مدیرعامل تسلا خواستار لغو افزایش تعرفه‌ها و نیز بازپرداخت هزینه‌ تحمیلی ناشی از آن توسط دولت آمریکا شده است. ماسک تاکید کرده که دولت ایالات متحده باید این هزینه را با لحاظ نرخ بهره دوره زمانی هزینه‌های پرداختی تسلا به دلیل افزایش تعرفه‌ها بازپرداخت کند.

علاوه بر تسلا، شرکت آلمانی مرسدس بنز هم در پرونده خود خواستار پیگرد قانونی واشنگتن به دلیل اعمال تعرفه‌های بی‌سابقه و بی حد و حصر بر بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین شده است.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
4 + 16 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.