شلبی-تویوتا ۲۰۰۰GT، یک کلاسیک ژاپنی با دانش فنی کبرا!

شلبی-تویوتا ۲۰۰۰GT، یک کلاسیک ژاپنی با دانش فنی کبرا!

تویوتا ۲۰۰۰GT زیبا که در دهه ۶۰ میلادی تولید شده است نقشی مشابه شلبی کبرا در صنعت خودروی آمریکا دارد. حالا تصور کنید این دو شرکت برای تولید یک خودروی مشترک با یکدیگر همکاری کرده باشند! این دقیقاً همان چیزی است که با تصمیم تویوتا برای حضور در رقابت‌های SCCA آمریکا رخ داده است. این خودروساز می‌خواست در بین مصرف‌کنندگان آمریکایی به خوبی شناخته شود و به همین خاطر سه دستگاه شلبی-تویوتا ۲۰۰۰GT را تولید کرد. حالا یکی از این سه خودرو که برای فصل ۱۹۶۸ مسابقات ساخته شده بود آماده حراجی می‌شود.

۲۰۰۰GT قبلاً هم در مسابقات موتور اسپورت ژاپن خوش درخشیده است. در اولین حضور در سال ۱۹۶۶ در گرندپری ژاپن که علیرغم نامش یک مسابقه برای خودروهایی با چرخ های پوشانده شده بود، این خودرو رتبه سوم را کسب کرد. یک ماه پس از آن نیز این خودرو در سوزوکا یک دو کرد و در فصل ۱۹۶۷ مسابقات نیز پیروزی‌های مختلفی به دست آورد.

تویوتا می‌گوید پیت براک طراح کبرا دیتونا فست بک قرار بود این خودرو را برای مسابقات SCCA آماده کند اما در دقیقه آخر شلبی قرارداد را از آنِ خود کرد و براک هم از طرف دیگر به خاطر همکاری با داتسون و تولید خودروهایی همچون سدان ۵۱۰ و ۲۴۰Z موفقیت زیادی به دست آورد.

شلبی متریال ضد صدا و ایزوله ۲۰۰۰GT را حذف نمود و از لاستیک‌های دیواره کوتاه و پهن به همراه رینگ‌های منیزیمی استفاده کرد. این شرکت همچنین سیستم تعلیق را با میله‌های ضد لغزش جدید و فنرها و شوک‌های کانی ارتقا داد. پیشرانه ۶ سیلندر ۲ لیتری خطی این خودرو نیز ارتقا یافت و قدرت ۱۴۸ اسبی آن به حدود ۲۰۰ اسب بخار رسید.

با توجه به اینکه سال ۱۹۶۸ اولین فصل حضور این خودرو در مسابقات بود بنابراین نتیجه به دست آمده قابل‌قبول جلوه می‌کرد هرچند تویوتا نتوانست به محصولات پورشه برسد. متأسفانه این خودرو در پایان همان سال عطای حضور در مسابقات را به لقایش بخشید و ما هرگز نتوانستیم بفهمیم که در سال ۱۹۶۹ چه اتفاقاتی می‌توانست رخ دهد.

خودرویی که در حراجی عرضه شده است طبق ادعاها اولین ۲۰۰۰GT تولید شده است و از سال ۱۹۸۰ تاکنون در تملک یک فرد بوده است. فعلاً تخمین قیمتی برای این خودرو اعلام نشده است اما احتمال فروش آن با بهای حدود ۱ میلیون دلار وجود دارد.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 6 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.