سگ چاو چاو یا چائو چائو (Chow Chow)

نژاد سگ چاو چاو یا چائو چائو

چاو چاوها جزو نژادهای سگ متوسط تا بزرگ هستند و منشأ چینی دارند. آنها کی از زیباترین نژادهای سگ و در عین حال از گران قیمت ترین آنهاست که به سگ شیری شکل هم شهرت دارد. آنها امروزه یک نژاد غیر ورزشی در نظر گرفته می شوند اما چند هزار سال پیش برای اهداف شکار استفاده می شدند. سگ های چاو چاو بدنی محکم دارند و ظاهرشان شبیه شیر است. آنها در سراسر بدن خود دارای خز و پرزهای ضخیم هستند به خصوص در اطراف گردن و صورت آنها ضخیم است. این همه خز دور صورت و گردن آنها ظاهری یال مانند به آن می بخشد. دم آن ضخیم است و روی آن نیز پر از خز است. امروزه این سگ های پشمالو فقط به عنوان حیوانات خانگی اهلی رام می شوند. آنها پوزه کوتاهی دارند و چشمانشان به دلیل خزهای اطرافشان پر از مژه به نظر می رسد. اگر دقت کنید، چشم‌های آن‌ها حالتی شبیه بادام دارد و بینی‌شان قهوه‌ای یا سیاه است.

این سگ منحصر به فرد و جذاب اصالتی چینی دارد و غرق در رمز و راز شرقی است. چاو چاوها از 150 سال قبل از میلاد ماهیت و ظاهر متمایز خود را حفظ کرده اند و سوابق اولیه نشان می دهد که امپراتورها از آن به عنوان سگ نگهبان و شکارچی استفاده می کردند. چاو چاو را همانطور که می شناسیم اولین بار در سال 1781 در انگلستان ظاهر شد، اما تا یک قرن بعد از آن شهرت پیدا نکرد. شاید متمایزترین ویژگی این سگ با جثه متوسط زبان آبی مایل به سیاه آن باشد - ویژگی ای که با خرس مشترک است.

مشخصات کلیدی نژاد سگ چاو چاو

  • وزن - یک چاو چاو سالم بین 20 تا 32 کیلوگرم وزن دارد.
  • قد - یک چاو چاو بالغ باید بین ۴۶ تا ۵۶ سانتی متر (17 تا 20 اینچ) قد داشته باشد.
  • طول عمر - متوسط طول عمر یک چاو چاو 8 تا 12 سال است اما در شرایط ایده آل تا 15 سال عمر میکند.
  • پوشش - چاو چاوها یک پوشش دو لایه کوتاه دارند.

ویژگی های رفتاری نژاد سگ چاو چاو

  • چاو چاوها را می توان در خانه تنها گذاشت و بهتر از بسیاری از نژادهای دیگر این مستقل بودن را انجام می دهند.
  • وقتی چاو چاو و بچه‌ها در یک اتاق هستند باید محتاط باشید، زیرا ممکن است به خوبی با سرگرمی و شادی بچه‌ها سازگار نباشد.
  • از ویژگی‌های خوب چاو چاوها همچنین شامل وفاداری به اعضای خانواده‌ای است که آنها را تطبیق داده‌اند.
  • یکی از برجسته ترین ویژگی های شخصیتی چاو چاو این است که بیش فعال نیستند و آرام و ساکت می مانند.
  • آنها فقط در صورت نیاز به ندرت پارس می کنند.

ظاهر فیزیکی سگ نژاد چاو چاو

چاو چاوها را می توان به سادگی از روی ظاهرشان تشخیص داد. هیچ نژاد سگ دیگری چنین گردن و صورت پشمالو ندارد. صورتش پهن است و گوش های مثلثی شکل در بالای سرش دیده می شود. چهره‌ و حالاتی که نشان می‌دهند خشن بنظر میرسد ولی دلیل به پرخاشگر بودن آنها نیست. چیزی که این نژاد سگ را متمایز می کند زبان آبی آنهاست. بله زبانشان آبی متمایل به سیاه است. این سگ ها با زبان صورتی به دنیا می آیند اما زمانی که چاو چاو 8 تا 10 هفتگی دارد آبی می شوند. پوشش چاو چاو عمدتاً در پنج رنگ رایج وجود دارد:

  • مشکی
  • آبی
  • دارچینی
  • کرمی
  • قرمز

پوشش چاو چاو هیچ طرح و علامت مشخصی را نشان نمی دهد. اما پوشش آنها می تواند در دو بافت باشد، یعنی ضخیم و صاف. پوشش ضخیم آنها پشم مانند است، در حالی که پوشش صاف، نرم، متراکم تر و کوتاه تر است. راه رفتن آنها ممکن است کمی محکم به نظر برسد، اما قدم برداشتن آنها تنبل نیست. آنها همچنین می توانند زمانی که صاحبانشان به سر کار می روند تنها بمانند اما دوست ندارند در بیرون رها شوند.

اگر می خواهید یک چاو چاو اصیل انتخاب کنید یا می خواهید بدانید که چگونه آن را شناسایی کنید، در اینجا به برخی از ویژگی های کلاسیک آن می پردازیم:

  • زبان یک چو چاو اصیل همیشه آبی مایل به سیاه خواهد بود
  • پاهای عقب تقریبا صاف و راه رفتن کمی محکم است ‬که‭ ‬نتیجه‭ ‬آن‭ ‬راه‭ ‬رفتن‭ ‬بسیار‭ ‬با‭ ‬شکوه‭ ‬است
  • پوشش آنها بوی ملایمی متصاعد می کند که به معنای بوی بد آنها نیست. آنها فقط بوی کمی متمایز دارند
  • یکی‭ ‬از‭ ‬ویژگی‌های‭ ‬منحصر‭ ‬به‭ ‬فرد‭ ‬دیگر‭ ‬این‭ ‬نژاد‭ ‬دم‭ ‬فرفری‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬سمت‭ ‬پشت‭ ‬آنها‭ ‬خم‭ ‬شده‭ ‬است

رفتار و خلق و خو سگ نژاد چاو چاو

چاو چاو بی جهت پارس نمی کند. اگر به دنبال این هستید که سگی را بپذیرید که بتوانید آن را در آغوش بگیرید و در مقابل آن بغل شوید، چاو چاو برای شما مناسب نیست. این سگ ها دوست دارند در فضای خودشان باشند و به دلیل همین ویژگی ها، چاو چاوها اغلب با گربه ها مقایسه می شوند. 

طبیعت بی‌تفاوت آنها باعث می‌شود بسیاری از مردم تصور کنند که متکبر و پرخاشگر هستند. اما آنها کاملاً سرسخت هستند و بلافاصله ناراحتی یا نفرت خود را ابراز می کنند. اگر آنها را در میان سگ ها بزرگ کنید، بهتر ارتباط برقرار می کنند تا در میان سایر حیوانات خانگی مانند گربه ها. آنها با کودکان نیز به خوبی کنار می آیند، اما خانواده ای با فرزندان بزرگتر برای چاو چاو مناسب تر است.

شرایط نگهداری از سگ نژاد چاو چاو

توصیه‭ ‬ویژه‭ ‬ما‭ ‬به‭ ‬افرادی‭ ‬که‭ ‬عاشق‭ ‬این‭ ‬نژاد‭ ‬فوق‭ ‬العاده‌اند‭: ‬سگ‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬تولگی‭ ‬مدام‭ ‬با‭ ‬انسان‌ها‭ ‬و‭ ‬سگ‌های‭ ‬دیگر‭ ‬آشنا‭ ‬کنید،‭ ‬فقط‭ ‬با‭ ‬اجتماعی‭ ‬تربیت‭ ‬کردن‭ ‬آنهاست‭ ‬که‭ ‬می‌توانید‭ ‬از‭ ‬آرام‭ ‬و‭ ‬در امان‭ ‬بودنشان‭ ‬در‭ ‬بزرگسالی‭ ‬اطمینان‭ ‬حاصل‭ ‬کنید‭.‬

الزامات مراقبت از سگ چاو چاو

در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد چاو چاو‌ها وجود دارد که اگر به فکر نگهداری از آن ها هستید باید بدانید:

  • سلامتی

    به طور کلی، یک چاو چاو زندگی سالمی دارد اما مانند همه نژادهای سگ مستعد ابتلا به چند بیماری و مریضی است. می تواند بیماری هایی مانند ابتلا به انتروپیون پلک که در آن پلک به سمت داخل می چرخد. آنها همچنین مستعد ابتلا به دیسپلازی آرنج و هیپ هستند که ارثی هستند. چاو چاو همچنین ممکن است دچار اتساع معده و ولولوس شود که معمولاً به عنوان GDV یا نفخ شناخته می شود. در این حالت معده سگ پر از هوا می شود و گردش خون را قطع می کند و این باعث می شود سگ در حالت شوک قرار گیرد. درمان نفخ و درمان های موارد بالا نیز می تواند کشنده باشد. چاو چاوها به دلیل پوشش ضخیمی که دارند، مستعد گرمازدگی نیز هستند. بنابراین، مطمئن شوید که سگ خود را در تابستان ها در اتاقی با تهویه مطبوع نگه دارید و همچنین موهای او را شانه بزنید تا از گردش هوا به پوستش اطمینان حاصل کنید.

  • آراستن

    هر دو نوع پوشش ضخیم و صاف در چاو چاو باید مرتباً شانه شوند. برس زدن چند بار در هفته پوشش آنها تضمین می کند که موها سالم و براق باقی بماند. نژاد سگ چاو چاو در فصل بهار و پاییز به شدت ریزش دارند. جدا از این دو فصل، در طول سال موهای کمتری می ریزند و برس زدن منظم آن از ریزش موی اضافی در اطراف خانه جلوگیری می کند. مسواک زدن منظم دندان های چاو چاو، بهداشت دهان و دندان را نیز تضمین می کند. کوتاه کردن ناخن های آنها نیز بسیار مهم است.

  • ورزش

    چاو چاوها بیش فعال نیستند و بنابراین نیازی به ورزش سنگین ندارند. هر روز 15 دقیقه پیاده روی برای چاو چاو کافی است. وقتی تصمیم می گیرید سگ خود را به پیاده روی ببرید، باید مطمئن شوید که خورشید خیلی تند نیست. در روزهای گرم، توصیه می شود آنها را در خانه ورزش دهید.

  • تغذیه

    یک چاو چاو را می توان دو بار در روز 1 تا 1.5 فنجان غذای سگ داد. مقدار غذایی که به سگ خود می دهید کاملاً به سطح فعالیت و سن آن بستگی دارد. شما باید در این مورد با دامپزشکی صحبت کنید که بتواند جدول غذایی مناسب را برای سگ چاو چاو شما تنظیم کند. باید از خوردن خوراکی های روی میز جلوگیری و مراقبت کرد و همینطور غذای پرچرب برای آنها مضر است. همچنین باید یک کاسه آب شیرین را در محدوده قابل دسترس چاو چاو خود نگه دارید.

  • آموزش

    زمانی که صحبت از آموزش سگ چاو چاو به میان می‌آید، ثبات کلید موفقیت است. این سگ ها مغرور هستند و تقویت مثبت راهی برای همراهی آنهاست. آنها به یک مربی قاطع نیاز دارند که راه های مناسب برای اجتماعی شدن و نظم دادن به آنها را بیاموزد. اگر یک چاو چاو به درستی آموزش داده نشود، ممکن است رفتاری سرکش داشته باشد.

میزان فعالیت بدنی

چاو چاو‭ ‬ها‭ ‬سگ‌های‭ ‬خیلی‭ ‬فعال‭ ‬و‭ ‬پر‭ ‬تحرکی‭ ‬نبوده،‭ ‬پس‭ ‬برای‭ ‬نگهداری‭ ‬در‭ ‬آپارتمان‭ ‬مناسب‌اند‭ ‬اگرچه‭ ‬برای‭ ‬جلوگیری‭ ‬از‭ ‬بی‭ ‬قراری‭ ‬و‭ ‬ملالت‭ ‬نیازمند‭ ‬ورزش‭ ‬و‭ ‬بازی‭ ‬روزانه‭ ‬نیز‭ ‬هستند‭. ‬این‭ ‬نژاد،‭ ‬وفاداری‭ ‬بسیار‭ ‬عمیقی‭ ‬به‭ ‬دوستان‭ ‬و‭ ‬خانواده‭ ‬خود‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬اکثرا‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬یک‭ ‬یا‭ ‬دو‭ ‬نفر‭ ‬از‭ ‬اعضای‭ ‬خانواده‭ ‬بیشتر‭ ‬است‭. ‬

تاریخچه سگ های چاو چاو

نژاد سگ چاو چاو یکی از قدیمی ترین نژادهای جهان به حساب می آید و به ‬عنوان‭ ‬"فو داگ"‭ ‬نیز‭ ‬شناخته‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬(فو داگ‭ ‬شیرهای‭ ‬نگهبان‭ ‬چین‭ ‬یا‭ ‬همان‭ ‬شیر‭ ‬نگهبان‭ ‬امپراطور و‭ ‬مجسمه‌های‭ ‬سنگی‭ ‬و‭ ‬سنتی‭ ‬چین‌اند‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬جلوی‭ ‬کاخ‌ها‭ ‬و‭ ‬معابد‭ ‬قرار‭ ‬داشته‌اند).

آنها ‬جزو‭ ‬اولین‭ ‬گروه‌های‭ ‬جدا‭ ‬شده‭ ‬از‭ ‬گرگ‌هاست‭ ‬و‭ ‬تحلیل‭ ‬DNA‭ ‬آن‭ ‬نیز‭ ‬نشان‭ ‬داده‭ ‬که‭ ‬منشا‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬سیبری‭ ‬و‭ ‬مغولستان‭ ‬بر‭ ‬می‌گردد‭ ‬و‭ ‬بعدها‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬سگ‭ ‬نگهبان‭ ‬قلعه‭ ‬در‭ ‬چین‭ ‬استفاده‭ ‬شده‭ ‬است‭.‬ منشا یک چاو چاو در چین به سال 206 قبل از میلاد برمی گردد. در آسیا از این سگ ها به عنوان نگهبان معابد استفاده می شد. امروزه این نژاد سگ در رده غیر ورزشی به شهرت رسیده اند اما 2000 سال پیش برای اهداف شکار استفاده می شدند.

خب، اینکه این نژاد چگونه نام «چاو چاو» را به خود اختصاص داده است داستان جالبی است. بازرگانان انگلیسی در میان محموله های خود، محموله های ناشناخته را در دهه 1700 با خود می آوردند و به آن "چاو چاو" می گفتند. این سگ‌ها در مواقعی جزئی از محموله‌ها بودند و به همین دلیل بود که نامشان ماندگار شد. ملکه ویکتوریا نیز به محبوبیت این نژاد کمک کرد و در سال 1895، یک باشگاه از این نژاد در انگلستان تشکیل داد.

مارتا استوارت، استفن جیمز، کالوین کولیج، کلارک گیبل، دوروتی لامور و پادشاه زوگ آلبانی از صاحبان معروف چاو چاو هستند.

گالری تصاویر چاو چاو

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
6 + 14 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.