سوپروانت! تجربهٔ رانندگی با واکسهال VXR8 Maloo مدل ۲۰۱۷

سوپروانت! تجربهٔ رانندگی با واکسهال VXR8 Maloo مدل ۲۰۱۷

وانت‌ها بازار بسیار بزرگی در استرالیا دارند؛ اما دراین‌بین یکی از محبوب‌ترین وانت‌ها در استرالیا، هولدن کومودور Ute است که در اصل متعلق به شرکت مادر هولدن یعنی جنرال موتورز بوده و پیشینهٔ آن به دههٔ ۵۰ میلادی بازمی‌گردد. این وانت هم‌اکنون در استرالیا با پیشرانه‌های مختلفی عرضه می‌شود اما شاید جذاب‌ترین آن‌ها، نمونهٔ ۵۴۰ اسب بخاری باشد که در مدل‌های تقویت‌شدهٔ HSV ارائه می‌شود. این خودرو که می‌توان آن‌را یک‌سوپروانت نامید، در انگلستان هم تحت برند واکسهال و با نام VXR8 Maloo عرضه می‌شود.

در زیر کاپوت این وانت، یک پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 با ۶۷۰ نیوتن متر گشتاور آرمیده که VXR8 را ظرف تنها ۴.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت و نهایتاً به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رساند. این اعداد موجب شده که واکسهال VXR8 Maloo سریع‌ترین وانت یا درواقع وسیلهٔ نقلیهٔ تجاری روی کرهٔ زمین لقب گیرد. همچنین درحالی‌که در اکثر وسایل نقلیهٔ تجاری شاهد صدای موتورهای دیزل هستیم، در این خودرو آوای زیبای نیروگاه V8 به گوش می‌رسد که بی‌شباهت با صدای یک مرسدس بنز AMG نیست.

نمونهٔ مورد آزمایش ما مجهز به یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی است اما امکان سفارش نمونهٔ اتوماتیک هم با پرداخت ۱۷۰۰ پوند برای آن وجود دارد. همچنین برخلاف بسیاری از وانت‌ها، VXR8 تنها به‌صورت دیفرانسیل عقب عرضه می‌شود. پاسخ دریچهٔ گاز ماشین بسیار سریع است اما این موجب هرزگردی و لغزش چرخ‌های عقب می‌شود چراکه از یک‌سو ۵۴۰ اسب بخار قدرت خالص به آن‌ها منتقل می‌شود و از سوی دیگر هیچ وزنی روی محور عقب قرار نداشته و کاملاً سبک است؛ بنابراین در پیچ‌ها هم عقب خودرو تمایل زیادی به خروج از مسیر دارد اما کنترل کشش سعی در حفظ تعادل و پایداری خودرو دارد.

اما وجود گشتاوری عظیم در VXR8 بدین معنی است که نیازی نیست در مواقع غیرضروری اقدام به تعویض دنده کرد چراکه تقریباً همیشه و در هر دور موتوری راننده گشتاور کافی در اختیار دارد. همچنین این وانت، خودروی بسیار سرگرم‌کننده‌ای است اما وجود یک پیشرانهٔ بزرگ در زیر کاپوت به معنای مصرف سوخت بالا خواهد بود به‌گونه‌ای که واکسهال اعلام کرده VXR8 در هر صد کیلومتر ۱۵.۲ لیتر بنزین مصرف می‌کند که رقم زیادی است اما ما موفق به دستیابی به رقم ۱۰.۴ لیتر در هر صد کیلومتر شدیم. درهرحال بعید است که بتوان در این خودرو با یک باک سوخت پُر مسافتی بیش از ۳۲۰ کیلومتر را پیمود.

علاوه بر این، ظرفیت بار ۵۰۰ کیلوگرمی VXR8 نیز بدان معنا است که نمی‌توان با آن باری معادل ظرفیت یک میتسوبیشی L200 را حمل کرد درحالی‌که توانایی‌های آفرود آن‌هم نزدیک به صفر است. همچنین قسمت بار VXR8 برای کمک به حفظ آئرودینامیک توسط پوششی کاملاً پوشیده شده است اما همین پوشش به‌شدت دید عقب خودرو را محدود کرده است.

بسیاری از قسمت‌های داخلی و دکمه‌های VXR8 از سایر محصولات واکسهال قرض رفته شده است. به‌عنوان‌مثال تعدادی از ادوات و دکمه‌ها مشابه نمونه‌های بکار رفته در نسل قبلی اینسیگنیا هستند. همچنین صفحه‌نمایش مرکزی خودرو هم قدیمی و از مد افتاده است چراکه گرافیک آن تاریخ‌مصرف گذشته بوده و در مقایسه با محصولات جدید واکسهال کاملاً کهنه به نظر می‌رسد؛ و مورد دیگر این‌که VXR8 تنها خودرویی در بین محصولات واکسهال است که سرویس On Star برای آن ارائه نمی‌شود. بااین‌حال جنرال موتورز این وانت را از استرالیا به بریتانیا آورده و با نصب نشان واکسهال روی آن به فروش می‌رساند. همچنین برای VXR8 سه سال گرانتی در نظر گرفته شده است.

نتیجه

ما خوشحالیم که این وانت هنوز هم تولید می‌شود. خودرویی بسیار قدرتمند با یک نیروگاه ۶.۲ لیتری سوپرشارژ و گیربکس دستی که با شتای صفرتاصد ۴.۶ ثانیه حتی کاملاً توانایی رقابت با خودروهای اسپرت را هم دارد؛ اما مصرف سوخت بالایی دارد که این یعنی برای استفاده و نگهداری آن باید هزینه‌های گرافی صرف کرد. در کل واکسهال VXR8 Maloo هرچند به‌عنوان یک وانت شناخته می‌شود اما مناسب حمل بار نیست و بیشتر به درد رفتن به پیست می‌خورد چون این یک‌ سوپروانت است.

مشخصات فنی

Vauxhall VXR8 Maloo 2017
قیمت۵۴,۵۲۰ پوند
پیشرانه۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت۵۴۰ اسب بخار
گشتاور۶۷۰ نیوتن متر
گیربکس۶ سرعته دستی
محور محرکعقب
شتاب صفرتاصد۴.۶ ثانیه
حداکثر سرعت۲۵۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت۱۵.۲ لیتر

 

منبع: AutoExpress

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
9 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.