سود تسلا از فروش خودرو نیست!

سود تسلا از فروش خودرو نیست!

درحالی‌که ارزش سهام تسلا به رقم‌هایی باورنکردنی رسیده، یک عامل اصلی برای افزایش روزافزون ارزش سهام این شرکت وجود دارد. شاید شما هم شنیده باشید که تسلا در سال ۲۰۲۰ به شرکتی سودده بدل شد؛ اما شاید ندانید که سود خالص تسلا به خاطر فروش خودروها نبوده است.

با افزایش نگرانی مصرف‌کنندگان درباره تولید آلایندگی‌های کربن، شاید این موضوع جای تعجب داشته باشد که کمپانی‌های الکتریکی همچون تسلا برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ به سوددهی رسیده‌اند؛ اما موضوع جالب‌تر اینکه سوددهی تسلا به خاطر معرفی محصولات ارزان‌تر، فروش خودروهای بیشتر یا کاهش هزینه‌ها نبوده است. خیر تسلا به خاطر فروش اعتبار گازهای گلخانه‌ای به رقبا توانسته سود خوبی به دست آورد.

۱۱ ایالت آمریکا قوانین سفت و سختی درباره رسیدن خودروسازان به اهداف آلایندگی مدنظر تدوین کرده‌اند تا به‌این‌ترتیب شرکت‌ها به فروش خودروهای بدون آلایندگی ترغیب شوند. اگر خودروسازان نتوانند به این اهداف دست یابند باید اعتبارهای رگلاتوری را از خودروسازان دیگر خریداری کنند. از آنجایی که تسلا فقط خودروهای الکتریکی عرضه می‌کند بنابراین هر ساله اعتبار مازادی را کسب می‌کند. این اعتبار با سود ۱۰۰ درصدی به سایر خودروسازان فروخته می‌شود.

اگرچه خرید اعتبارهای رگلاتوری مدتی است که جریان دارد اما گمانه‌زنی‌ها درباره پیروزی دمکرات‌ها در انتخابات سال ۲۰۲۰ باعث شده احتمالاً بسیاری از خودروسازان به فکر خرید اعتبارهای بیشتر باشند چراکه احتمال دارد دولت بایدن قوانین سفت و سخت‌تری را تصویب کند.

تسلا در سه سال گذشته ۳.۳ میلیارد دلار از فروش اعتبارهای یاد شده به دست آورده و ۱.۶ میلیارد دلار آن فقط در سال ۲۰۲۰ کسب شده است. CNN می‌گوید مدیر مالی ارشد تسلا اذعان داشته چنین عملکردی یک اقدام پایدار برای پایه‌گذاری تجارت آتی تسلا نیست.

بدون فروش اعتبارها تسلا در سال ۲۰۲۰ ضررده بوده است. از طرف دیگر این شرکت گفته برای سوددهی به فروش اعتبار متکی نیست زیرا سود ناخالص آن از تجارت صنعت خودرو در سال ۲۰۲۰ برابر با ۵.۴ میلیارد دلار بوده است. به این مورد باید رشد در بازارهای کلیدی از جمله چین را اضافه کرد.

اگرچه همیشه بحث‌های داغی بین طرفداران و منتقدان تسلا درباره ترکیدن حباب سهام تسلا وجود دارد اما شکی وجود ندارد که رشد سریع و احساس‌برانگیز کمپانی ایلان ماسک با فروش اعتبارهای رگلاتوری نیز همراه بوده است

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
6 + 9 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.