سه تفنگ‌دار آلمانی! مقایسهٔ آئودی RS6 جدید با مرسدس E63 و ب‌ام‌و M5

Mercedes-AMG-E63.

آئودی به‌تازگی نسل جدید مدل RS6 را معرفی کرده است. این خودرو که پرچم‌دار خانوادهٔ A6 محسوب می‌شود، مثل نسل قبل فقط به‌صورت استیشن معرفی شده و هرچند شایعاتی به احتمال بازگشت نسخهٔ سدان آن اشاره داشته‌اند اما فعلاً خبری از آن نیست. RS6 از لحاظ کلاس دقیقاً در برابر مرسدس E63 AMG و ب‌ام‌و M5 قرار می‌گیرد و می‌تواند آن‌ها را به چالش بکشد اما چون به‌صورت استیشن تولید می‌شود شاید نتوان آن‌را رقیب مستقیمی برای این دو سوپر سدان آلمانی دانست.

البته E63 علاوه بر سدان به‌صورت استیشن هم تولید می‌شود و اصلی‌ترین رقیب RS6 به‌حساب می‌آید اما در M5 خبری از نسخهٔ استیشن نیست و کسانی که خواهان یک سری ۵ استیشن عملکرد بالا هستند باید سراغ آلپینا B5 تورینگ بروند. بااین‌حال هرچند RS6 از لحاظ نوع بدنه با این دو سدان اسپرت همسان نیست اما از لحاظ اندازه، قدرت، عملکرد و… کاملاً با E63 و M5 برابری می‌کند؛ بنابراین قصد داریم در این مطلب نسل جدید سوپر استیشن آئودی را با رقبای سدان خود مقایسه کنیم.

استایل بیرونی

هر سهٔ این خودروها از ظاهری کاملاً تهاجمی و اسپرت برخوردارند تا از اعضای معمولی و ضعیف‌تر خانوادهٔ خود متمایز شوند. دراین‌بین اما استایل RS6 با ورودی‌های هوای بسیار بزرگ جلو، جلوپنجرهٔ مشکی‌رنگ و رینگ‌های منحصربه‌فرد، تهاجمی‌تر از دو رقیب خود به نظر می‌رسد. نکتهٔ جالب در مورد RS6 اینکه چراغ‌های جلو آن با دیگر مدل‌های خانوادهٔ A6 متفاوت است. این ویژگی جالب و البته کمی عجیب به نظر می‌رسد زیرا همواره نسخه‌های عملکرد بالای خودروها بر اساس نسخه‌های معمولی ساخته می‌شوند و در قسمت‌های اصلی مثل چراغ‌ها تفاوتی باهم ندارند. درهرحال طراحان آئودی در ایجاد استایلی وحشی و تهاجمی در RS6 موفق بوده‌اند و از این لحاظ شاید بتوان آن‌را کمی جذاب‌تر از دو رقیب دیگر خصوصاً E63 دانست.

کابین

کابین این خودروها تا حد زیادی با نسخه‌های معمولی یکسان است اما با تغییراتی جزئی مثل‌ تریم فیبر کربنی و غربیلک فرمان D شکل سعی شده در داخل آن‌ها فضای اسپرت و متمایز ایجاد گردد. بااین‌حال کابین RS6 که مثل دیگر نسخه‌ها از سه نمایشگر لمسی برای صفحه آمپر دیجیتالی، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و کنترل سیستم تهویه برخوردار است، کمی مدرن‌تر از دو رقیب دیگر به نظر می‌رسد. علاوه بر این، با توجه به اینکه RS6 خودرویی استیشن است، صندوق بار بزرگ‌تری دارد و با ۵۶۵ لیتر حجم، فضای بار کمی بیشتری را نسبت به مرسدس با ۵۴۰ لیتر و ب‌ام‌و با ۵۳۰ لیتر در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

زیر کاپوت

هر سهٔ این خودروهای اسپرت پیشرانه‌های V8 توئین توربوی بسیار قدرتمندی را زیر کاپوت خود پنهان کرده‌اند. آئودی و مرسدس هردو از موتورهای ۴ لیتری استفاده می‌کنند اما موتور ب‌ام‌و ۴.۴ لیتر حجم دارد. پیشرانهٔ E63 در نسخهٔ معمولی ۵۷۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما کسانی که خواهان نیروی بیشتری هستند می‌توانند مدل S را انتخاب کنند که ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور را تحویل راننده می‌دهد. پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری توئین توربوی M5 نیز در نسخهٔ معمولی ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما نسخهٔ کامپتیشن آن‌هم قابل انتخاب است که قدرت را به ۶۲۵ اسب بخار افزایش می‌دهد اما گشتاور تغییری نمی‌کند.

آئودی برای اینکه بتواند کاملاً دو رقیب هم‌وطن خود را به چالش بکشد، زیر کاپوت RS6 جدید پیشرانه‌ای با ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور قرار داده است. البته این خودرو فعلاً نسخهٔ قوی‌تری ندارد اما در آینده نسخهٔ پرفورمنس آن با قدرت بیشتر ارائه خواهد شد؛ بنابراین هر سه خودرو از لحاظ قدرت بسیار به هم نزدیک هستند که این موضوع رقابت میان آن‌ها را جذاب‌تر می‌کند. E63 و M5 هردو به‌صورت استاندارد به ترتیب به سامانه‌های چهارچرخ محرک ۴Matic و XDrive مجهز هستند ولی در هردوی آن‌ها حالتی تعبیه شده که تمام نیرو را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد. در RS6 اما چنین قابلیتی وجود ندارد و سامانهٔ کواترو به‌صورت دائمی نیرو را به هر چهارچرخ منتقل می‌کند.

عملکرد

این خودروها به لطف قدرت عظیم پیشرانه‌های خود عملکردی نزدیک به سوپراسپرت‌ها را ارائه می‌کنند. دراین‌بین، E63 و M5 شتاب یکسان و کمی بهتری نسبت به RS6 دارند به‌گونه‌ای که هردو ظرف تنها ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد اما سوپر استیشن آئودی برای انجام این کار به دودهم ثانیه زمان بیشتر یعنی ۳.۶ ثانیه نیاز دارد. حداکثر سرعت هر سه خودرو اما در حالت عادی به‌صورت الکترونیکی روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است اما برای هر سهٔ آن‌ها پکیج‌هایی قابل سفارش است که سقف سرعت را افزایش می‌دهد. در مرسدس با سفارش پکیج رانندهٔ AMG حداکثر سرعت به ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا می‌کند، در ب‌ام‌و می‌توان با سفارش پکیج M سقف سرعت را به ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت افزایش داد و در آئودی هم پکیج سفارشی داینامیک پلاس حداکثر سرعت را به ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

در پایان نظر شما دربارهٔ این سه خودروی خانوادگی قدرتمند آلمانی چیست؟ سدان چموش باواریایی‌ها را ترجیح می‌دهید یا هیولای وحشی اشتوتگارتی‌ها را انتخاب می‌کنید و یا بیشتر به استیشن سرکش اینگولشتاتی‌ها علاقه دارید؟

 

مقایسه مشخصات فنی

 آئودی RS6مرسدس E63 S AMGب‌ام‌و M5
پیشرانه۴ لیتری V8 توئین توربو۴ لیتری V8 توئین توربو۴.۴ لیتری V8 توئین توربو
قدرت۶۰۰ اسب بخار۶۱۲ اسب بخار۶۰۰ اسب بخار
گشتاور۸۰۰ نیوتن متر۸۵۰ نیوتن متر۷۵۰ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک۹ سرعته اتوماتیک۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکچهارچرخچهارچرخ یا عقبچهارچرخ یا عقب
شتاب صفرتاصد۳.۶ ثانیه۳.۴ ثانیه۳.۴ ثانیه
حداکثر سرعت۳۰۵ کیلومتر/ساعت۳۰۰ کیلومتر/ساعت۳۰۵ کیلومتر/ساعت
طول۴,۹۵۴ میلی‌متر۴,۹۲۳ میلی‌متر۴,۹۶۶ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری۲,۹۲۸ میلی‌متر۲,۹۳۹ میلی‌متر۲,۹۸۲ میلی‌متر
حجم صندوق بار۵۶۵ لیتر۵۴۰ لیتر۵۳۰ لیتر

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 5 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.