سرانجام تویوتا GR یاریس H2 وارد فاز تست میدانی شد

سرانجام تویوتا GR یاریس H2 وارد فاز تست میدانی شد

مدیرعامل تویوتا، «آکیو تویودا»، که پیشتر علاقه خود را نسبت‌به خودروهای هیدروژنی اعلام کرده بود، پشت فرمان پروتوتایپ GR یاریس H2 رالی نشست تا خودروی موردبحث را بررسی کند. این خودرو با عملکرد خود نشان داد که یک هاچبک هیدروژنی ظرفیت حضور در رقابت‌های رالی را دارد.

در این رویداد که در بلژیک برگزار شده بود، راننده WRC تویوتا و دارنده ۴ عنوان قهرمانی در این رقابت‌ها، «جوها کنکونن»، مدیرعامل این شرکت را همراهی می‌کرد. این نخستین‌بار است که تویوتا خودروی زاپنی خود را در محلی خارج از ژاپن تست می‌کنند.

آقای تویودا (همان‌گونه که در ویدئو مشاهده خواهید کرد) گفت:

من واقعا خوشحالم که جوها فرصت رانندگی در کنار خود را در اختیار من قرار داده است. او من را برای هماهنگی رانندگی‌ام راهنمایی کرد که باعث شد احساس راحتی بیشتری داشته باشم. مسیر دشوار بود چراکه نه‌تنها لغزنده و درعین‌حال باریک بود و سطح آن لجظه‌به‌لحظه تغییر می‌کرد.

این مسیر مانند جاده‌های رالی ژاپن بودند و فرصت خوبی را برایمان فراهم کردند تا خودرو را از دید تماشاگران ببینیم. ما در این رویداد تویوتا میرای را نیز به همراه داشتیم که نقش منبع قدرت خارجی را برایمان بازی می‌کرد. ما با استفاده از رانندگی با موتور هیدروژنی موفق شدیم تا در اروپا نشان دهیم که گنجایش هیدروژن برای پیشرفت برای استفاده در آینده بدون کربن چقدر است.

کنکونن نیز افزود:

رانندگی آکیو خیلی خوب بود. موتور هیدروژنی هم گشتاور مناسب و پایداری را در اختیارمان می‌گذاشت که باعث شده بود هیچ فرقی با موتور احتراق‌داخلی نداشته باشد. از انجایی که این موتورها هیچ کربن‌دی‌اکسیدی تولید نمی‌کنند، باور دارم که موتورهای هیدروژنی به یکی از گزینه‌ها برای رسیدن به هدف عدم انتشار کربن خواهند بود. این امر نه‌نتها در دنیای موتوراسپرت که در دنیایی خودروهای روزمره نیز محقق خواهد شد.

تویوتا چندین ماه است که درحال موتورهای درون‌سوز با هیدروژن بوده و نتیجه این بررسی‌ها را در رویداد ۲۴ ساعتی فوجی «سوپر تایکو» مورد وارسی قرار می‌دهد. خودوی مسابقه‌دهنده این شرکت، یک کرولا تورینگ است که از همان موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ هیدروژنی استفاده می‌کند. تویوتا معتقد است که فناوری موتورهای درون‌سوز هیدروژنی به خودروها اجازه می‌دهد تا با هزینه مناسب به هدف عدم انتشار کربن نزدیک شوند.

«مت هریسون»، مدیرعامل تویوتا در اروپا، می‌گوید که این شرکت با استفاده از فناوری یادشده می‌تواند بدون برقی‌شدن به هدف عدم انتشار کربن نزدیک شود و درعین‌حال به هوادارانی که صدا و سرعت موتورهای درون‌سوز علاقه دارند نیز پاسخ مناسب دهد. او معتقد است که صدای این خودروها برای طرفداران دوآتشه موتوراسپرت مانند موسیقی خواهد بود.

تویوتا GR یاریس H2 از همان موتور موجود در مسابقه‌دهنده کرولا استفاده می‌کند. سازنده برای بررسی‌های خود این موتور را کمی تغییر داده اما همچنان سخت‌افزار یکسانی با خودروی تولیدانبوه میرای دارد.

بهبودهای مکانیکی GR یاریس H2 شامل مستحکم‌سازی بلوک موتور (برای حفاظت از آن دربرابر انفجار قدرتمندتر هیدروژن نسبت‌به بنزین)، جایگاه جدید سوپاپ و سیستم تزریق سوخت جدید می‌شود. مسئول پیشرانه، «تیبالد پاکوت»، تخمین می‌زند که این موتور به راندمان مشابه نمونه‌های بنزینی بهبودنیافته دست خواهد یافت اما عملکرد آن همچنان نامعلوم است.

پاکوت درباره خودروهای کانسپت تویوتا که سال گذشته رونمایی شده بود، به مجله «اتوکار» گفت:

زمانی که شروع کردیم، کمی لرزش و صدا ایجاد شد پس معلوم شد که موتور چطور به نظر می‌رسد. این یکی از چیزهایی بود که می‌خواستیم نشان دهیم: این موتور در مقایسه با موتور بنزینی که ساکت است می‌تواند حس اسپرتی را به راننده منتقل کند؛ به‌گونه‌ای که ان را از خود خودرو بشنوید و حس کنید.

در نمونه اول یک خودروی مفهومی بود. می‌خواهیم از داده‌هایمان در ورزش استفاده کنیم تا مشکلات را فهمیده و آن را سریع‌تر بهبود ببخشیم و هرچه زودتر به پیشرفت فناوری برسیم.

نظر شما درباره پیشرانه‌های هیدروژنی چیست؟ آیا می‌توان از آن‌ها به‌عنوان جایگزینی برای بنزین استفاده کرد؟!

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
4 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.