رویارویی سدان‌های اسپرت، مقایسهٔ ب‌ام‌و M3 و آلفارومئو جولیا QV

رویارویی سدان‌های اسپرت، مقایسهٔ ب‌ام‌و M3 و آلفارومئو جولیا QV

هر وقت ب‌ام‌و نسخهٔ جدیدی از مدل M3 را معرفی می‌کند بهتر است با رقبا مقایسه شود. این سدان اسپرت باواریایی غالباً با مرسدس C63 AMG مقایسه می‌شود اما آلفارومئو جولیا کوادریفولیو هم یکی از اصلی‌ترین رقبای M3 است زیرا هردوی این سدان‌های اسپرت دقیقاً ۵۱۰ اسب بخار قدرت دارند. البته این مقایسه‌ای واقعی نیست زیرا نسل جدید M3 تا تابستان آینده به بازار عرضه نمی‌شود ولی می‌توانیم این ماشین‌ها را روی کاغذ مقایسه کنیم. در این نبرد، ب‌ام‌و پرفورمنس خارق‌العاده‌ای دارد اما آلفای پیر هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

شباهت‌ها و تفاوت‌ها

هردوی این سدان‌های اسپرت از پیشرانه‌های شش سیلندر توئین توربو استفاده می‌کنند و M3 در نسخهٔ کامپتیشن دقیقاً مثل جولیا کوادریفولیو ۵۱۰ اسب بخار قدرت دارد. علاوه بر این، هردو سدان‌های چهاردر افراطی هستند که پرفورمنس بالایی را ارائه می‌کنند. شباهت دیگر دو خودرو نیز ارائهٔ رنگ سبز تقریباً مشابهی برای آن‌ها توسط ب‌ام‌و و آلفارومئو است؛ اما جایی که دو ماشین باهم تفاوت دارند طراحی است. ب‌ام‌و با جلوپنجرهٔ کلیوی شکل بسیار بزرگ، نمایی تهاجمی را ایجاد کرده درحالی‌که جولیا از جلوپنجرهٔ مثلثی شکل نمادین آلفارومئو استفاده می‌کند.

ابعاد و اندازه

سدان آلمانی از لحاظ ابعاد خودروی بزرگ‌تری است و ۱۶ سانتی‌متر طول و ۳ سانتی‌متر عرض بیشتری نسبت به رقیب ایتالیایی دارد. بااین‌حال هرچند ابعاد بیرونی دو خودرو کمی متفاوت است اما هردو از صندوق بار ۴۸۰ لیتری برخوردارند. بین این دو سدان اسپرت اروپایی ۱۱۰ کیلوگرم اختلاف وزن وجود دارد و آلفا با ۱۶۲۰ کیلوگرم وزن، از رقیب ۱۷۳۰ کیلوگرمی خود سبک‌تر است.

 آلفارومئو جولیا کوادریفولیوب‌ام‌و M3 کامپتیشن
طول۴.۶۳ متر۴.۷۹ متر
عرض۱.۸۷ متر۱.۹۰ متر
ارتفاع۱.۴۳ متر۱.۴۳ متر
فاصلهٔ محوری۲.۸۲ متر۲.۸۵ متر
وزن۱۶۲۰ کیلوگرم۱۷۳۰ کیلوگرم
صندوق بار۴۸۰ لیتر۴۸۰ لیتر

شش سیلندر، دو توربوشارژر

همان‌طور که در بالا گفته شد، وجه اشتراک اصلی این دو خودرو استفادهٔ هردو از پیشرانه‌های شش سیلندر توئین توربو است هرچند که این موتور در ب‌ام‌و از نوع خطی و در آلفا V شکل است. هردو موتور حدود ۳ لیتر حجم دارند و ۵۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. از لحاظ گشتاور ب‌ام‌و برتری دارد اما موتور جولیا گشتاور خود را در دور کمی پایین‌تری ارائه می‌کند. انتقال نیروی هردو موتور هم توسط گیربکس‌های هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد.

 آلفارومئو جولیا کوادریفولیوب‌ام‌و M3 کامپتیشن
پیشرانه۲.۹ لیتری V6 توئین توربو۳.۰ لیتری I6 توئین توربو
قدرت۵۱۰ اسب بخار۵۱۰ اسب بخار
گشتاور۶۰۰ نیوتن متر۶۵۰ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکعقبچهارچرخ

انتقال قدرت، عقب در برابر چهارچرخ

تفاوت اساسی بین این دو سدان اسپرت در انتقال قدرت آن‌ها است زیرا M3 کامپتیشن به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است درحالی‌که جولیا کوادریفولیو صرفاً به‌صورت محرک عقب عرضه می‌شود. البته در M3 امکان انتقال کل نیرو به چرخ‌های عقب هم وجود خواهد داشت. همچنین نسخهٔ معمولی این سدان آلمانی هم به‌صورت محرک عقب عرضه می‌شود اما قدرت آن به ۴۸۰ اسب بخار کاهش پیدا می‌کند که قابل‌مقایسه با جولیا نیست.

پرفورمنس فوق‌العاده

هردو خودرو پرفورمنس خارق‌العاده‌ای را ارائه می‌کنند و از این لحاظ هیچ تفاوتی باهم ندارند زیرا هردو ظرف ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسند. در حداکثر سرعت اما برتری با آلفا است زیرا می‌تواند تا ۳۰۷ کیلومتر بر ساعت پیش برود درحالی‌که حداکثر سرعت M3 روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. برای برداشتن این محدودیت می‌توان پکیج M Drive را سفارش داد که سقف سرعت را به ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند اما حتی در این صورت هم پایین‌تر از جولیا قرار می‌گیرد. در این خودروها شاید مصرف سوخت خیلی اهمیت نداشته باشد ولی بااین‌حال در این قسمت هم برتری با آلفارومئو است.

 آلفارومئو جولیا کوادریفولیوب‌ام‌و M3 کامپتیشن
شتاب صفرتاصد۳.۹ ثانیه۳.۹ ثانیه
حداکثر سرعت۳۰۷ کیلومتر بر ساعت۲۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت۹.۱ لیتر ترکیبی۱۰.۲ لیتر ترکیبی
تولید آلایندگی۲۰۶ گرم در هر کیلومتر۲۳۴ گرم در هر کیلومتر

قیمت

آخرین جنبه‌ای که باید در نظر گرفت قیمت خودروها است که در اینجا هم آلفارومئو برتر میدان است زیرا قیمت پایهٔ آن از ۹۰,۵۰۰ یورو شروع می‌شود درحالی‌که M3 کامپتیشن با قیمت ۱۰۰,۴۰۰ یورو، حدود ۱۰ هزار یورو گران‌تر است.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
4 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.