رونمایی تویوتا و لکسس از پانزده خودرو الکتریکی کانسپت

رونمایی تویوتا و لکسس از پانزده خودرو الکتریکی کانسپت

آکیو تویودا در جریان نشست خبری در مورد استراتژی خودروهای الکتریکی، با رونمایی از پانزده کانسپت تمام الکتریکی که پیش‌نمایشی از محصولات آیندهٔ تویوتا و لکسس را ارائه می‌کنند، جهان خودرو را شوکه کرده است. این اتفاق که می‌توان آن‌را بزرگ‌ترین رونمایی کانسپت در تاریخ دانست، شامل هر خودرویی که بتوانید تصور کنید یعنی از هاچ‌بک‌های شهری، سدان‌ها و شاسی‌بلندها در هر شکل و اندازه‌ای گرفته تا پیکاپ‌ها و خودروهای اسپرت می‌شود. برخی از این کانسپت‌ها بر اساس مدل‌های کنونی ساخته شده‌اند اما بسیاری از آن‌ها روی پلت‌فرم الکتریکی e-TNGA شکل گرفته‌اند.

خانوادهٔ bZ تویوتا

آکیو تویودا محصولات الکتریکی‌شدهٔ تویوتا را به دو دسته تقسیم می‌کند که شامل خودروهای کاهش‌دهندهٔ کربن شامل هیبریدی‌ها، پلاگین‌هیبریدی‌ها و… و خودروهای کربن صفر شامل الکتریکی‌ها، هیدروژنی‌ها و… می‌شود. این شرکت تمام تلاش خود را برای تحقق دستهٔ دوم انجام خواهد داد. این خانواده با سری bZ یعنی مدل‌های تولید انبوه با قیمت مناسب آغاز می‌شود که شامل کراس‌اوور تولیدی bZ4X به همراه چهار کانسپت جدید می‌شود که همگی بر اساس پلت‌فرم e-TNGA ساخته می‌شوند. این چهار کانسپت عبارت‌اند از یک کراس‌اوور کامپکت کوپه مانند، یک کراس‌اوور کوچک سگمنت B که برای اروپا و ژاپن طراحی شده و مصرف ۱۲۵ کیلووات برق در هر کیلومتر را هدف قرار داده است، یک کراس‌اوور بزرگ سه ردیفه و یک سدان میان سایز کراس مانند که رقیبی برای تسلا مدل ۳ خواهد بود.

محصولات تمام الکتریکی لکسس

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، در این رونمایی بزرگ مدل‌های زیادی هم برای لکسس به چشم می‌خورد. اولین خودروی الکتریکی اختصاصی این برند لوکس، RZ نام خواهد داشت که نسخهٔ تولیدی کانسپت LF-Z Electrified محسوب می‌شود. دراین‌بین یک خودروی اسپرت الکتریکی هم وجود دارد که شبیه به جانشین معنوی LFA به نظر می‌رسد. این خودرو به لطف باطری‌های حالت جامد، بردی بیش از ۷۰۰ کیلومتر خواهد داشت و شتاب صفرتاصد آن‌هم زیر ۲ ثانیه خواهد بود. در بین کانسپت‌های الکتریکی لکسس همچنین یک شاسی‌بلند بزرگ و یک سدان اسپرت هم دیده می‌شود. این سدان فرمی هاچ‌بک مانند داشته و در تصاویر در کنار یک کابریولت ۲+۲ با طراحی مشابه قرار گرفته است.

خودروهای الکتریکی متنوع تویوتا

علاوه بر خودروهایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، آکیو تویوتا در آخر سری دیگری از مدل‌ها را هم نشان داده که آن‌ها را «خودروهای الکتریکی متنوع تویوتا» نامیده است. این خودروها شامل مدل‌های تجاری مثل یک اتوبوس خودران به همراه یک ون جمع‌وجور که هم برای مشاغل و هم برای اوقات فراغت طراحی شده و یک خودروی چندمنظورهٔ شهری می‌شود. مدل جالب‌تر در این میان کانسپتی بنام کامپکت کروزر EV است که ویژگی‌های ظاهری مشابه FJ کروزر دارد و می‌تواند به یک آفرودر الکتریکی تبدیل شود.

در کنار این، اولین پیکاپ الکتریکی تویوتا هم دیده می‌شود که به نظر می‌رسد از لحاظ اندازه شبیه به هایلوکس یا تاکوما باشد اما طراحی آن از نسل جدید مدل بزرگ‌تر تاندرا الهام گرفته است. خودروی بعدی در این دسته، کانسپتی بنام Small SU EV است که با ظاهری پویا شبیه به CH-R الکتریکی به نظر می‌رسد. در کنار این، کراس‌اوور بزرگ‌تری هم وجود دارد که احتمالاً ورود الکتریکی‌های تویوتا به سگمنت C را نشان می‌دهد؛ و درنهایت یک خودروی اسپرت الکتریکی با تناسباتی مشابه خودروهای موتور وسط و کابین دونفره هم در اینجا حضور دارد که می‌تواند جانشینی برای MR2 در آینده باشد.

نمایشگاه آینده

تمام خودروهایی که در این رویداد رونمایی شده‌اند، بخشی از هدف تویوتا و لکسس برای معرفی مجموعاً ۳۰ خودروی الکتریکی جدید تا سال ۲۰۳۰ و رسیدن به فروش ۳.۵ میلیون دستگاهی است. تا این سال، لکسس که رسیدن به فروش سالانه یک میلیون دستگاه خودروی الکتریکی را هدف قرار داده است، مجموعهٔ کاملی از خودروهای الکتریکی را خواهد داشت که تمام بخش‌های بازار را پوشش می‌دهند و این شرکت را در بازارهای اروپا، آمریکای شمالی و چین به برندی تمام الکتریکی تبدیل خواهند کرد. فروش جهان مدل‌های لکسس نیز تا سال ۲۰۳۵ صد درصد الکتریکی خواهد شد.

برای رسیدن به این اهداف، لکسس تا سال ۲۰۳۰ دو تریلیون ین معادل ۱۷.۶ میلیارد دلار برای تولید باطری سرمایه‌گذاری خواهد کرد که ۵۰۰ میلیارد ین معادل ۴.۴ میلیارد دلار بیشتر از برنامه‌های قبلی است. تویوتا همچنین برای بخش محصولات کربن صفر روی گزینه‌های دیگری مثل هیدروژنی و قوای محرکهٔ دیگری که با انرژی‌های پاک کار می‌کنند هم سرمایه‌گذاری خواهد کرد. هم تویوتا و هم لکسس در نظر دارند که تا سال ۲۰۳۵ کربن صفر شوند.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.