رانندگی کوتاهی با تانک ۳۰۰، آفرودری چینی با رؤیاهای بزرگ

رانندگی کوتاهی با تانک ۳۰۰، آفرودری چینی با رؤیاهای بزرگ

هرچند چین همچنان اصلی‌ترین بازار گریت وال محسوب می‌شود اما این شرکت اهداف بزرگی در استرالیا دارد. به گفتهٔ این شرکت، اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، شاسی‌بلند آفرودی تانک ۳۰۰ ممکن است تا قبل از پایان سال ۲۰۲۲ در این کشور عرضه شود. گریت وال به توسعهٔ بازار خود در استرالیا چشم دوخته است و به همین دلیل در حال بررسی واردات تانک ۳۰۰ به این کشور در کنار کراس‌اوور هاوال بیگ داگ است تا سبد محصولات خود را در استرالیا تقویت کند. برنامه‌های گریت وال در این زمینه آن‌قدر جدی است که یک نمونهٔ فرمان چپ از تانک ۳۰۰ را از چین به استرالیا وارد کرده تا رسانه‌های خودرویی این کشور در مراسم رونمایی با آن رانندگی کنند.

رانندگی ما با این خودرو که در مسیر کوتاهی با موانع آفرودی در خارج از ملبورن انجام شد، بسیار کوتاه اما خشن بود. تانک ۳۰۰ در طراحی به‌وضوح از رقبای باسابقهٔ خود الهام گرفته است. کاپوتی که تا روی گلگیرها کشیده شده، چراغ‌های جلوی دایره‌ای و گلگیرهای بیرون زدهٔ خودرو شبیه جیپ رانگلر و مرسدس بنز G کلاس است، دی‌لایت‌های افقی آن فورد برانکو را یادآوری می‌کند و لوگو به لینکلن شباهت دارد. بااین‌حال، وقتی کمی دقیق‌تر تانک ۳۰۰ را بررسی می‌کنیم، آرزوی نزدیک شدن به برندهای لوکسی مثل لینکلن برای گریت وال منطقی به نظر می‌رسد.

تانک درواقع از برند لوکس گریت وال یعنی Wey متولد شده و به همین دلیل، ۳۰۰ در داخل به‌طور شگفت‌انگیزی لوکس و باکیفیت به نظر می‌رسد. در اینجا هماهنگی و دقت مونتاژ قطعات مناسب است و کابین از جزئیاتی برخوردار است که حداقل در برداشت اولیه با محصولات پایهٔ برندهای لوکس هم‌تراز است. چرم مشکی با دوخت سفید صندلی‌های برقی جلو و رو دری‌ها را تزئین کرده است و بلندگوها زیر توری‌های فلزی قرار گرفته‌اند. انتخاب‌گر دوار حالات رانندگی و دریچه‌های دایره‌ای به همراه صفحه آمپر دیجیتالی که تا میانهٔ داشبورد کشیده شده است هم ویژگی‌های جالبی هستند.

هرچند زمان کافی برای بررسی عملکرد یا رابط کاربری این نمایشگر را نداشتیم ولی گرافیک واضح و دوربین سه‌بعدی فراگیر کاربردی آن را تضمین می‌کنیم خصوصاً دومی که در مسیرهای آفرودی کمک کرد با اطمینان بیشتری از تپه‌ها بالا رفته و از سمت دیگر آن پایین آییم. تانک ۳۰۰ روی همان شاسی نردبانی پیکاپ گریت وال پائو ساخته شده است. این شاسی‌بلند چینی در جلو به سیستم تعلیق دو جناقی و در عقب به اکسل صلب با فنرهای پیچشی چند اتصالی مجهز است و قفل دیفرانسیل در هردو محور نیز توانایی‌های آن در مسیرهای آفرودی را افزایش می‌دهند.

زیر کاپوت این خودرو یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو قرار گرفته که ۲۲۴ اسب بخار قدرت و ۳۸۷ نیوتن متر گشتاور دارد. عملکرد این موتور برای حرکت دادن تانک دو تنی در مسیرهای آفرودی تحسین‌برانگیز است درحالی‌که گفته شده یک موتور دیزلی هم در دست توسعه است. گیربکس ZF اتوماتیک خودرو از حالت دستی هم برخوردار است که با فشردن شیفتر فعال می‌شود. حداکثر گشتاور موتور ۲ لیتری خودرو از دور ۱,۸۰۰ rpm در دسترس است که به حفظ پاسخ میدونی گاز در سرعت‌های پایین در اکثر مسیرها کمک می‌کند. البته با این وجود، گشتاور موتور در مقایسه با رقبایی مثل ایسوزو MU-X با گشتاور ۴۳۰ نیوتن متری تا حدودی کم احساس می‌شود.

تانک ۳۰۰ علاوه بر حالات سبک و سنگین، به چند حالت رانندگی مثل ماسه‌ای و برفی هم مجهز است. در طول مسیر آزمایشی که کمی چالش‌برانگیز بود، کشش چهارچرخ محرک خودرو تقریباً بی‌نقص بود که بخشی از آن به خاطر لاستیک‌های دیسکاورر ATT با اندازهٔ ۲۶۵ است. همچنین هنگام رانندگی هرگز به خاطر احتمال آسیب دیدن بدنه خودرو نگرانی نداشتیم زیرا فاصلهٔ ۲۲۴ میلی‌متری تانک ۳۰۰ از زمین هم‌اندازهٔ فورد اورست است و زوایای حمله و فرار آن به ترتیب با ۳۳ و ۳۴ درجه عالی هستند. البته این خودرو با فاصلهٔ محوری ۲,۷۵۰ میلی‌متری و طول ۴,۷۶۰ میلی‌متر کمی از اورست کوچک‌تر است.

با این همه، آیا استرالیایی‌ها از تانک ۳۰۰ استقبال خواهند کرد؟ پاسخ دادن به این سؤال بدون صرف زمان بیشتر با خودرو دشوار است اما ازآنجایی‌که گریت وال سال‌ها است در بازار این کشور حضور دارد، ملیت چینی تانک ۳۰۰ دیگر شاید خیلی مانع بزرگی بر سر راه موفقیت آن نباشد. قیمت این خودرو در چین از حدود ۲۸ هزار دلار آغاز می‌شود و هرچند نتوانستیم توانایی‌های آفرود آن را به‌طور کامل به چالش بکشیم اما کابین لوکس و باکیفیت این شاسی‌بلند چینی می‌تواند آن را به گزینهٔ جذابی برای ماجراجویی تبدیل کند حتی اگر با قیمتی بیش از ۳۰ هزار دلار در استرالیا عرضه شود. برای مقایسه، در این کشور قیمت پایهٔ جیپ رانگلر و ایسوزو MU-X از این رقم آغاز می‌شود. درهرحال، قیمت یکی از مهم‌ترین عواملی خواهد بود که سرنوشت تانک ۳۰۰ را در استرالیا تعیین می‌کند.

مشخصات فنی

Tank 300 2022
پیشرانه۲ لیتری I4 توربو
قدرت۲۲۴ اسب بخار
گشتاور۳۸۷ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکچهارچرخ
وزن۲۰۷۵ کیلوگرم
فاصلهٔ محور۲,۷۵۰ میلی‌متر
طول۴,۷۶۰ میلی‌متر
عرض۱,۹۳۰ میلی‌متر
ارتفاع۱,۹۲۷ میلی‌متر
ظرفیت بکسل۳ تن
قیمت پایه۲۸,۶۰۰ دلار

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.