رانندگی با گریت وال اورا فانکی کت در اروپا، تهدیدی از چین!

رانندگی با گریت وال اورا فانکی کت در اروپا، تهدیدی از چین!

برند الکتریکی گریت وال بنام اورا اولین محصول خود را با نام فانکی کت در اروپا عرضه کرده است. این هاچ‌بک چینی فعلاً در نسخهٔ فرست ادیشن با قیمت ۳۱,۹۹۵ پوند راهی بازار بریتانیا شده است اما بعداً مدل‌های ارزان‌تر و همین‌طور نسخه‌ای با باطری بزرگ‌تر و برد بیش از ۴۰۰ کیلومتر هم ارائه خواهد شد. فعلاً تمام مدل‌های فانکی کت با قابلیت شارژ حداکثر ۶۴ کیلوواتی ارائه می‌شوند که سرعت چندان زیادی نیست ولی هنوز هم شارژ ۸۰ درصد از باطری‌ها کمتر از ۴۵ دقیقه زمان می‌برد.

فانکی کت با طول ۴.۲۳ متر، کمی کوتاه‌تر از فولکس‌واگن ID.3 است اما طول بسیار بیشتری از مینی الکتریک دارد. بااین‌حال، صندوق بار ۲۲۸ لیتری هاچ‌بک اورا از لحاظ ظرفیت به مینی با ۲۱۱ لیتر نزدیک‌تر است تا فولکس‌واگن. البته فانکی کت از کابین جاداری برخوردار است که هم در جلو و هم عقب فضای کافی برای نشستن افرادی با قد بیش از ۱۸۰ سانتی‌متر را دارد. این یعنی نشستن سه نفر در عقب این هاچ‌بک چینی نباید دشوار باشد درحالی‌که مینی یک خودروی چهارنفره است.

فانکی کت در جلو با طرح شیک دو نمایشگر متصل‌به‌هم و فضای نسبتاً لوکس، به استقبال سرنشینان می‌رود. روی درها و داشبورد متریال نرم و دوخت برجسته کار شده و هرچند چرم غربیلک فرمان به‌اندازهٔ رقبا ضخیم نیست اما صندلی‌ها راحت هستند. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو چند سال نوری از سیستم عقب‌ماندهٔ فولکس‌واگن جلوتر است هرچند که پنهان بودن برخی ویژگی‌های کلیدی در آن کمی ناامیدکننده به نظر می‌رسد خصوصاً با توجه به اینکه اورا یک سیستم پایش حساس برای توجه راننده تعبیه کرده که اگر چشمان خود را از جاده بردارد فریاد میزند.

ناوبری ماهواره‌ای استاندارد خودرو به‌خوبی کار می‌کند و هرچند هنوز کاملاً آماده نیست اما گفته شده در ژوئن آینده از راه دور بروز شده و به اپل کارپلی و اندروید اتو هم مجهز خواهد شد. نسخهٔ فرست ادیشن این ماشین به دوربین ۳۶۰ درجه، شارژر بی‌سیم گوشی، کنترل تهویهٔ دو منطقه‌ای، چراغ‌های جلوی LED و رینگ‌های ۱۸ اینچی مجهز بوده و از یورو انکپ پنج ستارهٔ کامل را دریافت کرده است.

با اینکه فانکی کت از لحاظ تجهیزات و تکنولوژی کابین با رقبا قابل‌رقابت خواهد بود، شاید فکر کنید روی جاده رقبا آن را پشت سر بگذارند اما این‌طور نیست و هاچ‌بک اورا در اکثر شرایط عملکرد خوبی دارد. سواری خودرو که سفتی مطلوبی دارد، بدون اینکه باعث ناراحتی سرنشینان شود، پایداری خوبی را فراهم می‌کند. البته این ماشین با شتاب صفرتاصدی که ۸.۳ ثانیه طول می‌کشد، به‌اندازهٔ مینی یا ID.3 سریع نیست اما در پیچ‌ها خوب عمل می‌کند. نقطه‌ضعف فانکی کت اما فرمان آن است که سبک بوده و بازخورد زیادی را ارائه نمی‌کند.

اورا ادعا می‌کند که فانکی کت قابلیت رانندگی با یک میدونی را دارد اما در واقعیت چنین نیست. برای مقایسه، سیستم احیای انرژی ترمزها در مینی بسیار قدرتمند است و می‌تواند خودرو را کاملاً متوقف کند اما در فانکی کت این‌طور نیست. البته بسرعت درمیابید که به توانایی‌های آن در رانندگی‌های روزمره اعتماد کنید. فانکی کت حتی در سرعت‌های بالا هم خودروی توانمندی است. در داخل خودرو سروصدای آزاردهنده‌ای به گوش نمی‌رسد اما در رانندگی‌های بزرگراهی آوایی ضعیف در کابین شنیده می‌شود. همان‌طور که گفته شد، خودرو سفت اما کنترل‌شده احساس می‌شود که خدشه‌ای به‌راحتی سرنشینان وارد نمی‌کند.

پذیرش سفارشات خرید اورا فانکی کت در بریتانیا اواخر همین ماه هم به‌صورت آنلاین و هم از طریق چهار نمایندگی تازه تأسیس آغاز می‌شود. IM Group (که خدمات سوبارو و ایسوزو را هم ارائه می‌کند) مسئولیت فروش، خدمات، تأمین قطعات و توزیع محصولات اورا را بر عهده دارد و این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ هرسال یک نمایندگی جدید احداث کند.

جمع‌بندی

اورا فانکی کت بدون شک بزرگ‌ترین سورپرایز سال ۲۰۲۲ است. این یعنی وقت آن رسیده که بنشینیم و به صنعت خودروسازی چین توجه کنیم. اگر نام عجیب و طراحی کمی بحث‌برانگیز عقب را نادیده بگیریم، فانکی کت خودروی الکتریکی کوچک بسیار قانع‌کننده و شایان توجهی است. اروپایی‌ها مراقب باشید، چینی‌ها در حال آمدن هستند.

 

مشخصات فنی

Ora Funky Cat 2022
قوای محرکهتک موتوره
قدرت۱۷۰ اسب بخار
گشتاور۲۵۰ نیوتن متر
گیربکستک سرعته اتوماتیک
محور محرکجلو
شتاب صفرتاصد۸.۳ ثانیه
حداکثر سرعت۱۶۰ کیلومتر/ساعت
باطری۴۸ کیلووات ساعت
برد۳۱۰ کیلومتر
قیمت پایه۳۱,۹۹۵ پوند

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
9 + 9 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.