دوراهی: چری تیگو ۵ یا جک S5؟

چری تیگو ۵ یا جک S5

این روزها خریداران وطنی همگام با خریداران خارجی علاقه شدیدی به خودروهای کراس اوور و شاسی‌بلند نشان می‌دهند. متاسفانه در ایران برای خرید شاسی بلندهای اسم و رسم دار که در سراسر دنیا نیز شناخته شده باشند باید بودجه هنگفتی داشته باشید. شاید هم به خرید نمونه‌های کارکرده فکر کنید اما این کار همیشه ریسکی بوده است؛ در عوض همواره جایگزین‌هایی وجود داشته که اگرچه نمی‌توانند همان کیفیت و لذت را ارائه دهند اما شما را صاحب یک شاسی‌بلند کرده و البته طعم سواری در ارتفاع بالا را به شما خواهند چشاند.

دو نمونه از پرطرفدارترین شاسی بلندهای ۱۰۰ میلیونی کشور چری تیگو ۵ و جک S5 هستند که در این مرحله از سری نوشتارهای “دوراهی” باید به مصاف هم بروند.

چری تیگو ۵ که عنوان پرفروش‌ترین شاسی‌بلند کشور را یدک می‌کشد از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی سود می‌برد که قدرت ۱۳۹ اسب بخاری و گشتاور ۱۸۲ نیوتون متری داشته و به یک گیربکس ۷ سرعته CVT متصل شده است؛ اما در طرف مقابل جک S5 قرار دارد که یکی از نقطه قوت‌های پررنگ آن پیشرانه قوی توربو است. قلب تپنده این چینی که در طراحی‌اش نیم نگاهی به مدل‌هایی از آئودی وجود داشته از نوع ۴ سیلندر ۲ لیتری القای اجباری بوده که خروجی آن به ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور آن به ۲۶۵ نیوتون متر می‌رسد. این پیشرانه پرتوان نیروی خود را تحویل یک گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه اتوماتیک می‌دهد؛ بنابراین در این بخش شاهد برتری محسوس جک S5 هستیم.

یکی از نکات جالب این مقایسه به مصرف سوخت هر دو خودرو مربوط می‌شود. چری تیگو ۵ علیرغم اینکه از پیشرانه‌ای کم‌توان‌تر استفاده می‌کند اما بنا به ادعای سازنده در هر صد کیلومتر مصرف سوخت ۸.۴ لیتری دارد درحالی‌که جک S5 هرچند قدرت و گشتاور بسیار بیشتری داشته اما مصرف سوخت آن ۷.۸ لیتر در صد کیلومتر ذکر شده و البته قطعاً مصرف سوخت این خودروها بسیار بیشتر از اعداد ادعایی است.

در بحث قیمت‌گذاری شاهد رقابت نزدیک این قدبلند مدعی هستیم. هم‌اکنون چری تیگو ۵ در دو تیپ عرضه می‌شود که تفاوت‌های آن‌ها در تعداد کیسه هوا و وجود یا عدم وجود سیستم مدیریت پایداری خلاصه شده و به ترتیب بهای حدود ۱۰۰ و ۱۰۴.۵ میلیون تومانی دارند. در مقابل جک S5 اتوماتیک با بهای حدود ۱۰۰ تا ۱۰۳ میلیون تومانی در دسترس است که از این نظر هر دو خودرو شرایط تقریباً مشابهی را نشان می‌دهند.

خب با این تفاسیر شما کدام شاسی‌بلند را انتخاب می‌کنید؟ چری پرفروش یا جک تند و تیز؟! تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

مقایسه مشخصات فنی
 جک S5چری تیگو ۵
موتور۴ سیلندر ۲ لیتری توربو۴ سیلندر ۲ لیتری
قدرت ۱۷۴ ۱۳۹
گشتاور ۲۶۵۱۸۲
گیربکس۶ سرعته دوکلاچه اتوماتیک۷ سرعته اتوماتیک CVT
طول ۴۴۷۵ ۴۵۰۶
عرض ۱۸۴۰ ۱۸۴۱
ارتفاع ۱۶۸۰ ۱۷۴۰
فاصله بین دو محور ۲۶۴۵ ۲۶۱۰
وزن ۱۵۸۰ ۱۵۳۷
مصرف سوخت۷.۸۸.۴
حجم صندوق بار ۵۰۵ ۳۷۰
شتاب صفر تا صدحدود ۱۱ ثانیهحدود ۱۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۰۱۷۵
قیمتحدود ۱۰۰ تا ۱۰۳ حدود ۱۰۰ تا ۱۰۴.۵

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 17 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.