دوئل پژو ۴۰۸ و ام‌جی GT

 ام‌جی GT

همچنان در دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی میدونی هستیم و امروز به سراغ گروه سدان‌های کامپکت رفته‌ایم. در چهارمین دوئل این گروه شاهد رقابت میان سئات تولدو و فیات تیپو بودیم که طی آن مجموعاً تعداد ۱۲۶۰ رأی به ثبت رسیده است. از این تعداد آراء، تیپو توانست با کسب ۹۳۱ رأی معادل ۷۴ درصد از کل آراء، پیروز دوئل شده و به مرحلهٔ بعدی صعود کند درحالی‌که تولدو تنها ۳۲۹ رأی دریافت کرده است. حال امروز در دوئل پنجم گروه سدان‌های کامپکت نیز رقابتی میان پژو ۴۰۸ و ام‌جی GT را به نظاره خواهیم نشست.

مزدا ۳ هیوندای الانترا میتسوبیشی لنسر کیا سراتو
مزدا ۳ میتسوبیشی لنسر
رنو مگان تویوتا کرولا سوبارو ایمپرزا فولکس‌واگن جتا
؟ ؟
شورلت کروز نیسان سنترا پژو ۴۰۸ ام‌جی GT
شورلت کروز ؟
سئات تولدو فیات تیپو اشکودا اکتاویا هوندا سیویک
فیات تیپو ؟

پژو ۴۰۸

سری چهار پژو یکی از مشهورترین ساخته‌های این شرکت فرانسوی است که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۳۴ و مدل ۴۰۱ بازمی‌گردد. البته مطمئناً برای ما ایرانیان، مدل ۴۰۵ شناخته‌شده‌ترین نسل سری ۴ پژو است. درهرحال تولید این سری در نسل‌های مختلف ادامه یافت تا اینکه در سال ۲۰۰۴ به مدل ۴۰۷ رسید؛ اما بعدازاین مدل، پژو در سال ۲۰۱۱ سدان جدید ۵۰۸ را به‌عنوان جایگزین هردو سدان ۴۰۷ و ۶۰۷ معرفی کرده و بدین ترتیب پس از ۷۷ سال سری ۴ پژو به پایان کار خود رسید؛ اما از طرف دیگر این شرکت فرانسوی در ژانویهٔ سال ۲۰۱۰ در نمایشگاه پکن سدان کامپکتی را با نام ۴۰۸ معرفی نمود. ولی این خودرو هیچ ارتباطی با سری ۴ اصلی پژو ندارد بلکه صرفاً سدانی در سگمنت C است که برای بازارهای خاصی مانند چین، روسیه و آمریکای جنوبی در نظر گرفته شده است. حتی ۴۰۸ از لحاظ کلاس‌بندی هم در یک سگمنت پایین‌تر از ۴۰۷ قرار می‌گیرد و در اصل به‌عنوان جایگزین نسخهٔ سدان ۳۰۷ در نظر گرفته شده است. در نمایشگاه پکن ۲۰۱۴ نیز پژو نسل دوم ۴۰۸ را رونمایی و چندی بعد راهی بازار چین نمود. سپس نسخهٔ بین‌المللی همین نسل در کشورهایی چون مالزی هم عرضه گردید اما در برخی کشورها مانند روسیه و کشورهای آمریکای جنوبی همچنان نسل اول ۴۰۸ با تغییراتی عرضه می‌گردد. بااین‌حال در رقابت ما نسل دوم این سدان فرانسوی شرکت کرده که بر روی پلت‌فرم EMP2 پژو-سیتروئن ساخته شده است. این خودرو در بازار چین با یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی و یک واحد ۱.۶ لیتری توربو عرضه می‌گردد که برای این دوئل موتور دوم انتخاب شده است. این موتور ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور دارد.

ام‌جی GT

پس از خریداری ام‌جی توسط شرکت چینی سایک موتور در سال ۲۰۰۷، این برند باسابقهٔ بریتانیایی مجدداً احیا شده و با خون تازه‌ای که توسط مالک چینی آن در رگ‌هایش جریان یافت، محصولات جدیدی را معرفی نمود. اولین محصول دوران جدید ام‌جی، سدان ۵۵۰ بود و پس‌ازآن نیز ام‌جی ۶ معرفی شد که اولین ساختهٔ دوران جدید ام‌جی بود که در بریتانیا عرضه گردید؛ اما در این دوئل ما شاهد حضور جدیدترین سدان این شرکت بریتانیایی/چینی هستیم که GT نام دارد. این خودرو در نمایشگاه چنگدو ۲۰۱۴ رونمایی شده و از اواخر همان سال به بازار عرضه گردید. GT بر اساس هاچ‌بک ام‌جی ۵ ساخته شده و در نمای جلو شباهت زیادی به آن دارد به‌گونه‌ای که در اصل نسخهٔ سدان ام‌جی ۵ محسوب می‌شود. این سدان کامپکت به همراه برادر هاچ‌بکش بر روی پلت‌فرم مشترکی با سدان ام‌جی ۳۵۰ ساخته شده است. ام‌جی GT با دو پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌گردد. موتور اول یک واحد ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۲۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور است. موتور دوم اما از نوع ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو بوده و نکتهٔ جالب اینکه با وجود حجم کمتر نسبت به موتور قبلی، قدرت و گشتاور بیشتری معادل ۱۵۰ اسب بخار و ۲۳۵ نیوتن متر تولید می‌کند. انتقال قدرت در این پیشرانه نیز توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا یک نمونهٔ هفت سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد درحالی‌که برای موتور ۱.۵ لیتری بجای این گیربکس دوکلاچه یک نمونهٔ شش سرعتهٔ اتوماتیک ارائه می‌شود. ام‌جی GT چند وقتی است که توسط مدیا موتورز با پیشرانهٔ ضعیف‌تر ۱.۵ لیتری، گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک و قیمت ۱۱۵ میلیون تومان به بازار کشورمان هم عرضه می‌گردد.

مشخصات فنی

 پژو ۴۰۸ام‌جی GT
پیشرانه۱.۶ لیتری ۴ سیلندر۱.۴ لیتری ۴ سیلندر
تنفستوربوشارژتوربوشارژ
قدرت۱۶۵ اسب بخار۱۵۰ اسب بخار
گشتاور۲۴۵ نیوتن متر۲۳۵ نیوتن متر
گیربکس۶ سرعته اتوماتیک۷ سرعته دوکلاچه
محور محرکجلوجلو
شتاب صفرتاصد۹.۳ ثانیه۹.۵ ثانیه
حداکثر سرعت۲۱۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت۶ لیتر (ترکیبی)۵.۹ لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک۶۰ لیتر۵۵ لیتر
وزن۱۴۱۵ کیلوگرم۱۴۹۰ کیلوگرم
طول۴.۷۵ متر۴.۶۱ متر
فاصلهٔ محوری۲.۷۳ متر۲.۶۵ متر
حجم صندوق بار۵۶۰ لیتر۴۸۵ لیتر
قیمت۶۹۹۰۰ درهم۶۲۵۰۰ درهم

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
4 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.