دوئل پژو ۳۰۸ و نیسان پولسار

پژو ۳۰۸

سومین قسمت از دور هشتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی میدونی به گروه هاچ‌بک‌های کامپکت یا سگمنت C اختصاص دارد که دوئل قبلی آن بین سئات لئون و هیوندای i30 برگزار شد. در این رقابت مجموعاً تعداد ۱۱۸۳ رأی به ثبت رسیده که ۸۸۸ عدد از آن‌ها به لئون اختصاص یافته و بنابراین این هاچ‌بک اسپانیایی با کسب ۷۵ درصد از کل آراء پیروز دوئل می‌شود درحالی‌که i30 موفق به کسب تنها ۲۹۵ رأی شده است. امروز اما دوئل سوم گروه هاچ‌بک‌های کامپکت بین پژو ۳۰۸ و نیسان پولسار برگزار شده است.

فورد فوکوس سیتروئن C4 سئات لئون هیوندای i30
فورد فوکوس سئات لئون
ام‌جی ۵ کیا سید نیسان پولسار پژو ۳۰۸
؟ ؟
اوپل آسترا تویوتا آیوریس مینی کلاب‌من فولکس‌واگن گلف
؟ ؟

پژو ۳۰۸

پیشینهٔ محصولات سری ۳ پژو به سال‌های بسیار دور یعنی ۱۹۳۲ و مدل ۳۰۱ بازمی‌گردد که تا سال ۱۹۳۶ به تولید رسید و سپس جای خود را به مدل ۳۰۲ داد. بدین ترتیب نسل‌های مختلف این سری طی سال‌های بعد به بازار آمدند تا اینکه این خانواده به مدل ۳۰۸ رسید. این مدل برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ و به‌عنوان جایگزین ۳۰۷ به بازار آمد؛ اما پس‌ازاین، پژو تصمیم گرفت برخلاف گذشته نام مدل‌های خود را تغییر نداده و در عوض نسل جدید آن‌ها را با همان نام عرضه کند؛ بنابراین بر اساس این شیوهٔ جدید در سال ۲۰۱۳ نسل دوم ۳۰۸ معرفی شد و برای آن بجای نام ۳۰۹ از همان نام ۳۰۸ استفاده شد. نسل دوم ۳۰۸ همچنان در حال تولید است اما به‌تازگی برای مدل ۲۰۱۷ فیس‌لیفتی را تجربه کرده که تغییرات ظاهری جزئی‌ای را برای آن به همراه داشته است. ۳۰۸ بزرگ‌ترین هاچ‌بک پژو بوده و در جایگاهی بالاتر از ۲۰۸ قرار می‌گیرد. این ماشین روی پلت‌فرم EMP2 گروه پژو-سیتروئن ساخته شده که با طیف گسترده‌ای از محصولات این گروه مانند پژو ۳۰۰۸، پژو RCZ و سیتروئن C4 مشترک است. ۳۰۸ برای بازارهای جهانی در دو نسخهٔ هاچ‌بک پنج‌در و استیشن تولید می‌شود اما نسخهٔ سدان آن‌هم صرفاً برای بازار چین ارائه شده است. این هاچ‌بک فرانسوی با پیشرانه‌های مختلف بنزینی و دیزلی گروه پژو-سیتروئن به بازار عرضه می‌شود که قوی‌ترین آن‌ها یک موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی است. این موتور در دو سطح قدرت مختلف ارائه می‌شود که نسخهٔ قدرتمندتر آن با ۲۷۰ اسب بخار قدرت صرفاً برای مدل اسپرت GTi در نظر گرفته شده است. ولی ما در این دوئل به جهت هماهنگی با رقیب ژاپنی نسخهٔ کم‌توان‌تر این موتور را انتخاب کرده‌ایم که ۲۰۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور دارد. پژو ۳۰۸ تا پایان ماه نوامبر در اروپا نزدیک به ۱۴۷ هزار دستگاه فروش داشته است.

نیسان پولسار

نیسان برای اولین بار از نام پولسار برای یک خودروی ساب‌کامپکت استفاده کرد که در سال ۱۹۷۸ معرفی شد. این خودرو در مدل‌های گوناگونی چون سدان، هاچ‌بک سه‌در، هاچ‌بک پنج‌در، استیشن و… در نسل‌های مختلف به تولید رسید درحالی‌که از نسل پنجم که در سال ۱۹۹۵ معرفی شد، به خودرویی کامپکت تبدیل گردید. تولید نسل پنجم پولسار تا سال ۲۰۰۰ ادامه یافت و سپس در این سال تولید پولسار رسماً متوقف شد و برای چندین سال خبری از آن نبود. البته بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ نیسان از این نام برای عرضهٔ مدل Sylphy در تایلند، استرالیا و نیوزلند استفاده کرد و سپس از سال ۲۰۱۳ نیز نسل دوم هاچ‌بک تیدا در همین کشورها با نام پولسار عرضه شد اما هیچ‌یک از این خودروها، پولسار اصلی و رسمی نبودند تا اینکه نهایتاً در می سال ۲۰۱۴ نیسان نسل کاملاً جدید پولسار را معرفی نمود که همچنان در حال تولید است. این نسل روی پلت‌فرم CMF گروه رنو-نیسان ساخته شده که با خودروهایی چون نیسان قشقایی، رنو کاجار و رنو مگان مشترک است. البته نسل کنونی پولسار برخلاف قبل صرفاً در یک نسخهٔ هاچ‌بک پنج‌در تولید و عرضه می‌شود. این هاچ‌بک ژاپنی در چین، روسیه و اسپانیا تولید می‌شود درحالی‌که در چین با نام تیدا عرضه می‌گردد. پولسار با چندین پیشرانهٔ بنزینی و دیزلی مختلف به بازار عرضه می‌شود که در دوئل ما با قدرتمندترین پیشرانهٔ خود شرکت کرده است. این یک واحد ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی است که ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی تولیدی این پیشرانه توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. نیسان پولسار تا پایان ماه نوامبر در اروپا حدود ۲۴ هزار دستگاه فروش داشته است که بسیار کمتر از رقیب فرانسوی است.

مشخصات فنی

 پژو ۳۰۸نیسان پولسار
پیشرانه۱.۶ لیتری ۴ سیلندر۱.۶ لیتری ۴ سیلندر
تنفستوربوشارژتوربوشارژ
قدرت۲۰۵ اسب بخار۱۹۰ اسب بخار
گشتاور۲۸۵ نیوتن متر۲۴۰ نیوتن متر
گیربکس۶ سرعته دستی۶ سرعته دستی
محور محرکجلوجلو
شتاب صفرتاصد۷.۵ ثانیه۷.۷ ثانیه
حداکثر سرعت۲۰۵ کیلومتر/ساعت۲۱۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت۵.۶ لیتر (ترکیبی)۵.۸ لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک۵۲ لیتر۴۶ لیتر
تولید آلایندگی۱۳۰ گرم/کیلومتر۱۳۶ گرم/کیلومتر
وزن۱۳۰۰ کیلوگرم۱۳۳۰ کیلوگرم
طول۴.۲۵ متر۴.۳۸ متر
فاصلهٔ محوری۲.۶۲ متر۲.۷۰ متر
حجم صندوق بار۴۲۰ لیتر۳۸۵ لیتر
قیمت پایه۱۸,۵۷۰ پوند۱۳,۲۷۵ پوند

 این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
5 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.