دوئل پژو ۱۰۸ و سیتروئن C1

 سیتروئن C1

در ادامهٔ برگزاری سری رقابت‌های خودرویی میدونی در قسمتی دیگر از دور سوم مرحلهٔ مقدماتی، به گروه هاچ‌بک‌های کوچک سگمنت A رسیده‌ایم. در دومین دوئل این گروه، اوپل آدام به مصاف فیات ۵۰۰ رفت که مجموعاً طی این دوئل تعداد ۱۱۹۱ رأی به ثبت رسید اما در این دوئل هم نتایج نظرسنجی‌های سایت و کانال تلگرام عکس یکدیگر هستند به‌گونه‌ای که در سایت اوپل و در تلگرام فیات برتر میدان است. بااین‌حال پس از احتساب کل آراء مشخص شد که این یکی از نزدیک‌ترین دوئل‌هایی است که تاکنون برگزار کرده‌ایم چراکه طی آن فیات ۵۰۰ موفق به کسب ۵۹۲ رأی و اوپل آدام ۵۹۹ رأی شده است. بدین ترتیب آدام با اختلافی بسیار جزئی و با کسب ۵۰.۳ درصد از کل آراء به مرحلهٔ بعدی صعود کرد. امروز اما دو پسرعموی بسیار شبیه به هم یعنی پژو ۱۰۸ و سیتروئن C1 باهم به رقابت می‌پردازند.

شورلت اسپارک اوپل کارل رنو توئینگو اسمارت فورفور
؟ ؟
اشکودا سیتیگو سئات Mii سیتروئن C1 پژو ۱۰۸
؟ ؟
فیات ۵۰۰ اوپل آدام سوزوکی سلریو هوندا N One
اوپل آدام ؟
هیوندای i10 کیا پیکانتو تویوتا آیگو فولکس‌واگن آپ
؟ فولکس‌واگن آپ

پژو ۱۰۸

پیشینهٔ محصولات سری ۱ پژو به سال ۱۹۷۲ و معرفی مدل ۱۰۴ بازمی‌گردد. این خودرو تا سال ۱۹۷۶ به‌صورت چهاردر سالن و از ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۸ در دو نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در به تولید رسید اما پس از خاتمهٔ تولید آن، برای چند سال خبری از سری ۱ پژو نبود تا اینکه این سری در سال ۱۹۹۱ با معرفی مدل ۱۰۶ بازگشت. پس از ۱۰۶، در سال ۲۰۰۵ نوبت به مدل ۱۰۷ رسید که البته تفاوتی بنیادین با اسلاف خود داشت چراکه به یک هاچ‌بک کوچک سگمنت A تبدیل شد که حتی از نسخهٔ پنج‌در ۱۰۴ هم طول کمتری داشت. همچنین ۱۰۷ بر اساس پلت‌فرم مشترکی با تویوتا آیگو و سیتروئن C1 ساخته شده بود و این سه خودرو اشتراکات فنی بسیار زیادی با یکدیگر داشتند. سپس سرانجام در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴ نسل جدید این هاچ‌بک کوچک با نام ۱۰۸ رونمایی شد که بازهم بر پایهٔ پلت‌فرم مشترکی با آیگو و C1 ساخته شده است. به همین دلیل به‌طور همزمان با معرفی ۱۰۸، نسل جدید این دو خودروی مذکور هم معرفی شدند. برای هر سهٔ این هاچ‌بک‌ها، دو پیشرانهٔ مختلف بنزینی تنفس طبیعی شامل ۱.۲ لیتری چهار سیلندر و ۱ لیتری سه سیلندر ارائه می‌شود که برای این دوئل پیشرانهٔ کوچک‌تر را برگزیده‌ایم. این موتور ۷۰ اسب بخار قدرت و ۹۵ نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

سیتروئن C1

سیتروئن C1 اما برخلاف پسرعمویش، تاریخچهٔ بسیار کوتاه‌تری دارد چراکه برای اولین بار در همان سال ۲۰۰۵ همزمان با پژو ۱۰۷ به‌عنوان کوچک‌ترین محصول سیتروئن معرفی شد. سپس همان‌طور که در بالا اشاره شد، نسل دوم C1 نیز همزمان با پژو ۱۰۸ در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴ رونمایی گردید. C1 در نمای عقبی به‌جز لوگو و گرافیک داخلی چراغ‌ها، به‌طور کامل با ۱۰۸ یکسان است و تنها تغییرات جلویی مانند چراغ‌ها و جلوپنجره، این دو هاچ‌بک کوچک فرانسوی را از یکدیگر متمایز می‌کند. این موضوع به داخل دو خودرو هم کشیده شده و در اینجا هم شاهد کابین تقریباً یکسانی هستیم؛ اما تویوتا آیگو تا حدودی مسیر متفاوتی را در پیش گرفته و حداقل در ظاهر با C1 و ۱۰۸ متفاوت است. این پسرعموی ژاپنی در اولین دوئل این گروه رودرروی فولکس‌واگن آپ قرار گرفت. سیتروئن C1 مانند پژو ۱۰۸ و تویوتا آیگو در دو نسخهٔ پنج‌در و سه‌در تولید می‌شود درحالی‌که نسخهٔ سقف بازشوی هر سهٔ آن‌ها نیز تولید می‌شود. در این نسخه، بجای سقف فلزی، سقف پارچه‌ایِ قابل جمع شدن قرار دارد اما درعین‌حال ستون‌ها ثابت هستند که این هاچ‌بک‌ها را به خودرویی نیمه کابریولت تبدیل می‌کند. همان‌طور که اشاره شد، برای C1 آیگو و ۱۰۸ پیشرانه‌های یکسانی ارائه می‌شود که بنابراین در این دوئل هم موتور C1 دقیقاً با ۱۰۸ یکسان بوده و همان واحد ۱ لیتری سه سیلندر بنزینی است.

مشخصات فنی

 پژو ۱۰۸سیتروئن C1
پیشرانه۱ لیتری ۳ سیلندر۱ لیتری ۳ سیلندر
تنفسطبیعیطبیعی
قدرت۷۰ اسب بخار۷۰ اسب بخار
گشتاور۹۵ نیوتن متر۹۵ نیوتن متر
گیربکس۵ سرعته دستی۵ سرعته دستی
محور محرکجلوجلو
شتاب صفرتاصد۱۳ ثانیه۱۳ ثانیه
حداکثر سرعت۱۶۰ کیلومتر/ساعت۱۶۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت۴.۱ لیتر (ترکیبی)۴.۱ لیتر (ترکیبی)
وزن۸۴۰ کیلوگرم۸۴۰ کیلوگرم
طول۳.۴۷ متر۳.۴۶ متر
فاصلهٔ محوری۲.۲۴ متر۲.۲۴ متر
حجم صندوق بار۱۸۰ لیتر۱۹۵ لیتر
قیمت پایه۸,۹۹۵ پوند۸,۹۹۵ پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
12 + 8 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.