دوئل هوندا کلاریتی پلاگین‌هیبریدی و کیا نیرو پلاگین‌هیبریدی

کیا نیرو پلاگین‌هیبریدی

و سرانجام پس از بیش از یک سال که از آغاز سری رقابت‌های خودرویی میدونی می‌گذرد امروز به آخرین دوئل از مرحلهٔ مقدماتی این رقابت‌ها رسیده‌ایم و بدین ترتیب امروز نهایتاً پروندهٔ مرحلهٔ مقدماتی را به‌طور کامل خواهیم بست؛ اما آخرین دوئل این مرحله به گروه خودروهای سبز اختصاص دارد که در دوئل قبلی آن شورلت بولت و هیوندای کُنا الکتریکی باهم به رقابت پرداختند. این دو خودرو رقابت بسیار نزدیکی با یکدیگر داشتند به‌گونه‌ای که با احتساب آراء هردو نظرسنجی مشخص شد شورلت با ۴۶۴ رأی را و هیوندای ۴۰۲ رأی دریافت کرده است درحالی‌که مجموعاً در این دوئل تعداد ۸۶۶ رأی به ثبت رسیده است. بدین ترتیب شورلت بولت با کسب ۵۳ درصد از کل آراء و با اختلافی جزئی، پیروز این دوئل محسوب می‌شود. امروز اما در آخرین دوئل گروه خودروهای سبز و به‌طورکلی آخرین دوئل مرحلهٔ مقدماتی شاهد رقابت هوندا کلاریتی پلاگین‌هیبریدی و کیا نیرو پلاگین‌هیبریدی خواهیم بود.

هوندا کلاریتی تویوتا میرای کیا سول EV نیسان لیف
هوندا کلاریتی نیسان لیف
تویوتا پریوس هیوندای آیونیک تویوتا پریوس پرایم هیوندای آیونیک پلاگین
تویوتا پریوس تویوتا پریوس پرایم
فیات ۵۰۰E رنو Zoe لکسس CT شورلت ولت
رنو Zoe شورلت ولت
ب‌ام‌و i3 مرسدس بنز B کلاس هیوندای نکسو تسلا مدل ۳
مرسدس بنز B کلاس تسلا مدل ۳
فولکس‌واگن گلف GTE کیا نیرو هوندا کلاریتی الکتریکی هیوندای آیونیک الکتریکی
فولکس‌واگن گلف GTE هوندا کلاریتی الکتریکی
هوندا کلاریتی پلاگین کیا نیرو پلاگین فورد فوکوس الکتریک فولکس‌واگن e-Golf
؟ فولکس‌واگن e-Golf
سیتروئن e-Mehari فولکس‌واگن e-UP هیوندای کُنا الکتریکی شورلت بولت
فولکس‌واگن e-UP شورلت بولت

هوندا کلاریتی

هوندا که یکی از پیشگامان استفاده از قوای محرکهٔ هیدروژنی در خودروها محسوب می‌شود، پس از چندین سال تلاش و توسعه در این زمینه و معرفی کانسپت‌های مختلف، نهایتاً در نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۰۷ اولین خودروی هیدروژنی تولیدی خود را با نام کلاریتی معرفی نمود؛ اما کلاریتی خودرویی تولید محدود بود که تنها ۴۶ دستگاه از آن ساخته شد و این تعداد هم صرفاً اجاره داده شدند. سپس چند سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۶، هوندا نسل دوم کلاریتی را معرفی نمود که برخلاف گذشته خودرویی تولید انبوه است؛ این خودرو در ابتدا مثل نسل قبلی با قوای محرکهٔ هیبریدی معرفی شد و اما برخلاف گذشته، هوندا ارائه قوای محرکهٔ دیگری را هم برای نسل دوم کلاریتی در نظر گرفته بود. بدین ترتیب چند وقت بعد از معرفی کلاریتی هیدروژنی، هوندا دو نسخهٔ دیگر از آن‌را هم با قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی و الکتریکی ارائه کرد تا این ماشین مجموعاً با سه نوع قوای محرکهٔ مختلف عرضه گردد. نسخه‌های هیدروژنی و الکتریکی کلاریتی در دوئل‌های قبلی شرکت کرده‌اند و بنابراین حالا نوبت به آخرین عضو خانوادهٔ این خودرو یعنی مدل پلاگین‌هیبریدی رسیده است. این تنها نسخه از کلاریتی است که از پیشرانهٔ درون‌سوز استفاده می‌کند. این موتور از نوع ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است که ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ اما در کنار این پیشرانهٔ بنزینی، دو موتور الکتریکی هم قرار گرفته است که مجموعاً ۱۸۱ اسب بخار قدرت دارند؛ اما مجموع خروجی این سه موتور برابر با ۲۱۲ اسب بخار قدرت و ۳۱۵ نیوتن متر گشتاور است که مانند خودروهای تمام الکتریکی توسط یک گیربکس تک سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. پکیج باطری‌های نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی کلاریتی اما کوچک‌تر از نسخهٔ الکتریکی بوده و برابر با ۱۷ کیلووات ساعت است. همچنین بُرد تمام الکتریکی این مدل نیز ۷۵ کیلومتر است اما درصورتی‌که پیشرانهٔ درون‌سوز وارد عمل شود این عدد به ۵۵۰ کیلومتر افزایش پیدا می‌کند.

کیا نیرو پلاگین

کیا برای نخستین بار کانسپتی بنام نیرو را در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۳ رونمایی کرد. این خودرو که یک کراس‌اوور سه‌در هیبریدی بود، پیش‌نمایشی کلی از یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت هیبریدی محسوب می‌شد. بدین ترتیب سرانجام نسخهٔ تولیدی این خودرو در نمایشگاه شیکاگو ۲۰۱۶ برای اولین بار رونمایی شد. نیرو که در بین کراس‌اوورهای کیا در زیر اسپورتیج قرار می‌گیرد، روی پلت‌فرم مشترکی با خودروی هیبریدی هیوندای یعنی آیونیک ساخته شده اما برخلاف آیونیک، کیا نیرو یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت است. این ماشین در ابتدا با قوای محرکهٔ هیبریدی معرفی شد اما چندی پیش در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۷ نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی آن‌هم رونمایی گردید و همچنین کیا اعلام کرده که به‌زودی نسخهٔ تمام الکتریکی را هم به خانوادهٔ نیرو اضافه خواهد کرد. بدین ترتیب کیا نیرو هم دقیقاً مانند هیوندای آیونیک در سه نسخهٔ مختلف تولید خواهد شد. در رقابت‌های ما ولی پیش‌ازاین نسخهٔ هیبریدی معمولی نیرو در برابر فولکس‌واگن گلف GTE قرار گرفت و حالا نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی آن در دوئل امروز به مصاف هوندا کلاریتی پلاگین‌هیبریدی رفته است. نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی نیرو از لحاظ قوای محرکه تفاوت چندانی با نسخهٔ هیبریدی نداشته و هنوز هم از همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده می‌کند که به‌تنهایی ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ اما نیرو پلاگین‌هیبریدی به موتور الکتریکی قدرتمندتری مجهز شده که ۶۰ اسب بخار قدرت دارد. همچنین ظرفیت پکیج باطری‌های این مدل نیز به ۸.۹ کیلووات ساعت ارتقاء پیدا کرده است. مجموع خروجی این سیستم برابر با ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور است. همچنین نیرو پلاگین‌هیبریدی برخلاف نسخهٔ هیبریدی معمولی، از قابلیت پیمایش تمام الکتریکی هم برخوردار شده و می‌تواند تا ۴۲ کیلومتر را در این حالت طی کند. علاوه بر این، همانند تمامی خودروهای پلاگین‌هیبریدی، در این ماشین هم امکان شارژ باطری‌ها از طریق کابل برق هم وجود دارد.

 مقایسه مشخصات فنی

 هوندا کلاریتی پلاگینکیا نیرو پلاگین
پیشرانهٔ بنزینی۱.۵ لیتری ۴ سیلندر۱.۶ لیتری ۴ سیلندر
تنفسطبیعیطبیعی
موتور الکتریکی۲ عدد۱ عدد
قدرت موتور بنزینی۱۰۳ اسب بخار۱۰۵ اسب بخار
قدرت موتور برقی۱۸۱ اسب بخار۶۰ اسب بخار
مجموع قدرت۲۱۲ اسب بخار۱۴۰ اسب بخار
مجموع گشتاور۳۱۵ نیوتن متر۲۶۵ نیوتن متر
گیربکستک سرعته۶ سرعته دوکلاچه
محور محرکجلوجلو
باطری۱۷ کیلووات ساعت۸.۹ کیلووات ساعت
بُرد تمام الکتریکی۷۵ کیلومتر۴۲ کیلومتر
شتاب صفر تا ۹۶۷.۶ ثانیه۹.۰ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر۱۵.۴ ثانیه۱۷.۳ ثانیه
حداکثر سرعت۱۷۷ کیلومتر/ساعت۱۷۲ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت۵.۶ لیتر (ترکیبی)۵.۱ لیتر (ترکیبی)
وزن۱۸۳۷ کیلوگرم۱۵۶۵ کیلوگرم
طول۴.۸۹ متر۴.۳۵ متر
فاصلهٔ محوری۲.۷۵ متر۲.۷۰ متر
حجم صندوق بار۴۵۳ لیتر۴۲۰ لیتر
قیمت پایه۳۴,۲۹۰ دلار۲۸,۸۴۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
18 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.