دوئل نیسان ماکسیما و سیتروئن C6

 سیتروئن C6

در ادامهٔ برگزاری رقابت‌ها و دوئل‌های خودروی میدونی، امروز به دیدار کلاس سدان‌های بزرگ رفته‌ایم. خودروهایی که در اصل بزرگترین سدان‌های غیرلوکس محسوب میشوند. در این کلاس مجموعاً دوازده خودرو حضور دارند که نیمی از آنها آمریکایی هستند. شرکت‌کنندگان گروه سدان‌های بزرگ عبارت‌اند از:

  • شورلت SS
  • شورلت ایمپالا
  • بیوک لاکراس
  • کرایسلر ۳۰۰
  • دوج چارجر
  • فورد تاروس
  • تویوتا آوالون
  • نیسان ماکسیما
  • سیتروئن C6
  • رنو لتیتود
  • کیا کادنزا
  • هیوندای آزرا

برای اولین دور از رقابت‌های این گروه، یک نماینده از ژاپن و یک نماینده از فرانسه را انتخاب کرده‌ایم یعنی نیسان ماکسیما به مصاف سیتروئن C6 رفته است.

نیسان ماکسیما

ماکسیما حداقل برای ما ایرانیان خودروی کاملاً شناخته‌شده‌ای است چراکه آغازگر دوران جدید عرضهٔ محصولات نیسان به ایران بود و نام این سازندهٔ خوش‌نام ژاپنی را بیش از قبل در کشورمان مطرح کرد. نیسان ماکسیما برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ به‌عنوان یک سدان کامپکت به بازار آمد اما بعداً طی نسل‌های آتی ابتدا به سدانی متوسط و سپس به سدانی فول سایز تبدیل شد؛ اما ماکسیمایی که ما در ایران دیده‌ایم نسل پنجم آن است که در سال ۲۰۰۰ معرفی شده و چندی بعد تولیدش در کشورمان توسط پارس‌خودرو آغاز گردید. البته بعداً سدان تیانا به‌عنوان جایگزین ماکسیما در ایران عرضه شد که نتوانست شهرت و موفقیت ماکسیما را در بازار کشورمان کسب کند. این سدان بزرگ ژاپنی هم‌اکنون در نسل هشتم خود قرار دارد که در فوریهٔ ۲۰۱۵ معرفی شد. نسل هشتم ماکسیما از طراحی کاملاً متحول‌شده‌ای نسبت به نسل قبلی خود برخوردار است که طبق جدیدترین زبانی طراحی نیسان شکل گرفته و با خطوط تیز و همین‌طور مواج، استایلی کاملاً تهاجمی را ارائه کرده است. این خودرو که روی پلت‌فرم D گروه رنو-نیسان ساخته شده است، با یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی به رقابت ما آمده است که ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو انتقال میابد.

سیتروئن C6

C6 برای اولین بار به‌عنوان یک سدان لوکس سگمنت E و همین‌طور پرچم‌دار سیتروئن، در سال ۲۰۰۵ برای جایگزینی با مدل XM معرفی شد. نسل اول C6 طراحی بسیار عجیب و غیرمعمولی داشت و هرچند برای رقابت با خودروهایی چون ب‌ام‌و سری ۵ و مرسدس بنز E کلاً ارائه شده بود اما هرگز موفق نبود و به همین دلیل سیتروئن در سال ۲۰۱۲ به تولید آن بدون معرفی نسل جدید خاتمه داد؛ اما در نمایشگاه پکن ۲۰۱۶ سیتروئن به‌طور ناگهانی از نسل جدید C6 رونمایی کرد؛ ولی این بار C6 فقط برای بازار چین در نظر گرفته شده و در همین کشور به تولید می‌رسد؛ بنابراین C6 جدید در کشورهای دیگری عرضه نمی‌گردد و به همین دلیل سیتروئن همچنان در اروپا بدون پرچم‌دار است. نسل جدید C6 بر پایهٔ پلت‌فرم EMP2 گروه پژو-سیتروئن شکل گرفته که سدان بزرگ دانگ‌فنگ A9 نیز بر روی آن ساخته می‌شود. نسل دوم C6 برخلاف نسل اول از طراحی بسیار معمول‌تر و محافظه‌کارانه‌ای برخوردار است که ازاین‌جهت در نقطهٔ مقابل ماکسیما قرار می‌گیرد. با برقراری دوبارهٔ رابطهٔ سایپا و سیتروئن، قرار است این خودرو در کشورمان هم عرضه گردد و تاکنون در نمایشگاه‌های خودروی مختلفی در کشور به نمایش درآمده است. سیتروئن برای C6 دو موتور چهار سیلندر کم‌حجم را در نظر گرفته که ما برای این رقابت پیشرانهٔ بزرگ‌تر را انتخاب کرده‌ایم.

 مشخصات فنی

 نیسان ماکسیماسیتروئن C6
پیشرانه۳.۵ لیتری V6۱.۸ لیتری ۴ سیلندر
تنفسطبیعیتوربوشارژ
قدرت۳۰۰ اسب بخار۲۰۰ اسب بخار
گشتاور۳۵۵ نیوتن متر۲۸۰ نیوتن متر
گیربکسCVT۶ سرعته اتوماتیک
محور محرکجلوجلو
شتاب صفرتاصد۵.۹ ثانیه۸.۹ ثانیه
حداکثر سرعت۲۲۰ کیلومتر۲۳۵ کیلومتر
مصرف سوخت۹ لیتر (ترکیبی)۶.۶ لیتر (ترکیبی)
وزن۱۶۱۰ کیلوگرم۱۶۵۵ کیلوگرم
طول۴.۹۰ متر۴.۹۸ متر
حجم صندوق بار۴۲۷ لیتر۴۳۰ لیتر
قیمت پایه۳۳,۴۹۵ دلار۲۷,۷۰۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
13 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.