دوئل مزدا ۲ و اوپل کورسا

 مزدا ۲

برای قسمتی دیگر از سری رقابت‌هایی خودرویی میدونی سراغ گروه هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت رفته‌ایم که در دومین دوئل آن دو هاچ‌بک پریمیوم یعنی آئودی A1 و آلفارومئو میتو در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این دوئل مجموعاً در هردو نظرسنجی تعداد ۱۵۳۳ رأی به ثبت رسید که از این میزان A1 توانست ۱۰۱۱ رأی را به خود اختصاص دهد. بدین ترتیب این هاچ‌بک کوچک آلمانی توانست با کسب ۶۶ درصد از کل آراء راهی مرحلهٔ بعد گردد درحالی‌که میتو موفق به کسب ۵۲۲ رأی شد. حالا امروز در سومین دوئل این گروه، مزدا ۲ و اوپل کورسا به مصاف یکدیگر رفته‌اند.

آئودی A1 آلفا میتو فورد فی‌یستا ام‌جی ۳
آئودی A1  ؟
پژو ۲۰۸ سوزوکی بالنو رنو کلیو هوندا فیت
پژو ۲۰۸  ؟
تویوتا یاریس فیات آرگو فولکس‌واگن پولو سئات ایبیزا
 ؟  ؟
نیسان میکرا اشکودا فابیا مزدا ۲ اوپل کورسا
 ؟  ؟
مینی کوپر دی‌اس ۳ کیا ریو شورلت سونیک
 ؟  ؟
سوزوکی سویفت سیتروئن C3 هیوندای i20 میتسوبیشی میراژ
 ؟  ؟

مزدا ۲

مزدا ۲ یک هاچ‌بک ساب‌کامپکت است که برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ به‌عنوان جایگزین مدل ۱۲۱ به بازار آمد. خودرویی که در اصل همان پراید خودمان بود. البته نسل اول مزدا ۲ با نام دِمینو عرضه شد اما از سال ۲۰۰۲ با معرفی نسل دوم، در کنار نام دِمینو، در برخی بازارها با نام مزدا ۲ عرضه شد. این خودرو در نسل‌های اول و دوم استایل جعبه‌ای شکلی داشت و بیشتر به یک استیشن کوچک شبیه بود اما از نسل سوم که در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۷ رونمایی شد، استایل مزدا ۲ به‌طور کامل تغییر کرده و به هاچ‌بک‌های معمول سگمنت B شبیه گردید. این نسل از مزدا ۲ در کشورمان هم توسط گروه بهمن عرضه شد؛ اما این هاچ‌بک ساب‌کامپکت ژاپنی هم‌اکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴ رونمایی شد. این نسل از مزدا ۲ مطابق زبان طراحی جدید مزدا شکل گرفته و به برادران بزرگ‌ترش یعنی مزدا ۳ و مزدا ۶ شباهت دارد. در نسل‌های اول و دوم، مزدا ۲ تنها به‌صورت هاچ‌بک پنج‌در تولید می‌شد اما از نسل سوم نسخه‌های سدان و هاچ‌بک سه‌در هم به خانوادهٔ آن اضافی شد درحالی‌که از نسل کنونی، نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در کنار گذاشته شد و این خودرو در دو نسخهٔ سدان و هاچ‌بک پنج‌در تولید می‌شود. نسخهٔ سدان مزدا ۲ در ابتدا با برند سایون و با نام iA در ایالات‌متحده عرضه گردید ولی پس از انحلال سایون، هم‌اکنون این خودرو با نام تویوتا یاریس iA در آمریکا عرضه می‌شود. برای مزدا ۲ سه پیشرانهٔ مختلف تنفس طبیعی قابل انتخاب است که یک نمونهٔ آن‌ها دیزلی و دو موتور دیگر بنزینی هستند. برای این رقابت ما پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی آن‌را انتخاب کرده‌ایم که ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط سه گیربکس مختلف ازجمله یک واحد ۵ سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

اوپل کورسا

اوپل کورسا یکی از مشهورترین هاچ‌بک‌های آلمانی است که از پیشینهٔ باسابقه‌ای هم برخوردار است. نسل نخست این خودرو برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ معرفی شد و به مدت ۱۰ سال تا سال ۱۹۹۳ روی خط تولید قرار داشت تا اینکه با نسل دوم جایگزین شد. نسلی که به یکی از محبوب‌ترین نسل‌های کورسا تبدیل شد. این خودرو در انواع مختلفی مانند هاچ‌بک و سدان و با نام‌ها و برندهای گوناگونی مانند اوپل، بیوک و شورلت (همگی از زیرمجموعه‌های جنرال موتورز) در کشورهای مختلف عرضه شد. نسل دوم کورسا در کشورمان هم عرضه شد که حتی هنوز هم می‌توان نمونه‌هایی از آن‌را در خیابان‌ها مشاهده کرد. تولید این نسل در سال ۲۰۰۰ در اروپا متوقف و با نسل سوم جایگزین شد اما همچنان تا سال ۲۰۰۵ در چین و تا ۲۰۱۰ در آمریکای جنوبی به تولید رسید. حتی هنوز هم خودرویی که از نسل دوم اوپل کورسا مشتق شده با نام شورلت شِوی در مکزیک در حال تولید است. این هاچ‌بک ساب‌کامپکت آلمانی-آمریکایی هم‌اکنون در نسل پنجم خود قرار دارد که در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۴ رونمایی شد. این خودرو روی پلت‌فرم SCCS جنرال موتورز-فیات ساخته شده که با خودروهایی چون آلفارومئو میتو و اوپل آدام مشترک است. کورسا که همانند دیگر محصولات اوپل در بازار بریتانیا با برند واکسهال عرضه می‌شود، هم‌اکنون در دو نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در به تولید می‌رسد. البته نسخهٔ ون این خودرو نیز با نام کورساون تولید می‌شود که بر اساس نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در ساخته شده است. نسل قبلی این خودرو نیز در تعداد محدودی در کشورمان هم عرضه گردید. این خودرو هم با موتورهای مختلفی به بازار عرضه می‌شود که قوی‌ترین آن‌ها در مدل داغ و اسپرت OPC ارائه می‌گردد. این مدل ۲۰۵ اسب بخار قدرت دارد؛ اما کورسا با پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر توربوشارژ خود به این رقابت آمده که ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد.

 مشخصات فنی

 مزدا ۲اوپل کورسا
پیشرانه۱.۵ لیتری ۴ سیلندر۱ لیتری ۳ سیلندر
تنفسطبیعیتوربوشارژ
قدرت۹۰ اسب بخار۹۰ اسب بخار
گشتاور۱۵۰ نیوتن متر۱۷۰ نیوتن متر
گیربکس۵ سرعته دستی۶ سرعته دستی
محور محرکجلوجلو
شتاب صفرتاصد۹.۴ ثانیه۱۱.۹ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر۱۷.۶ ثانیه۱۷.۷ ثانیه
حداکثر سرعت۱۸۵ کیلومتر/ساعت۱۸۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت۵.۷ لیتر (ترکیبی)۴.۸ لیتر (ترکیبی)
وزن۹۷۵ کیلوگرم۱۰۸۸ کیلوگرم
طول۴.۰۶ متر۴.۰۲ متر
فاصلهٔ محوری۲.۵۷ متر۲.۵۱ متر
قیمت پایه۱۶,۶۰۰ دلار۱۳,۹۰۰ دلار

 این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
4 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.