دوئل مرسدس بنز CLA و دی‌اس ۵LS

دی‌اس ۵LS

برای برگزاری سری رقابت‌های خودرویی میدونی همواره سعی ما بر این بود که گروه‌بندی‌ها به‌درستی انجام گرفته و خودروهای هم‌سطح و هم‌کلاسی در یک گروه قرار گیرند اما درعین‌حال قصد داشتیم از ازدیاد گروه‌ها نیز جلوگیری کنیم. بدین ترتیب درنهایت رقابت‌ها را با ۳۲ گروه مختلف آغاز کردیم؛ اما با توجه به اینکه حضور آئودی A3 سدان در گروه سدان‌های کامپکت مناسب نبود، تصمیم گرفتیم یک گروه دیگر به نام گروه سدان‌های کامپکت لوکس را نیز به رقابت‌ها اضافه کرده و آئودی A3 سدان را به همراه دیگر خودروهای هم‌کلاسش در این گروه قرار دهیم؛ بنابراین چون این گروه تازه به رقابت‌ها اضافه شده، از دیگر گروه‌ها عقب بوده و امروز شاهد برگزاری نخستین دوئل آن هستیم که بین مرسدس بنز CLA و دی‌اس ۵LS برگزار شده است. دیگر شرکت‌کنندگان و دوئل‌های گروه سدان‌های کامپکت لوکس را هم می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

آئودی A3 سدان آکورا ILX مرسدس بنز CLA دی‌اس ۵LS
؟ ؟
ب‌ام‌و سری ۱ سدان بیوک ورانو
؟

مرسدس بنز CLA

مرسدس بنز با رونمایی از کانسپتی بنام Concept Style Coupe در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس ۲۰۱۲ برای اولین بار نشان داده که در حال کار بر روی ساخت یک سدان کوپهٔ کامپکت است. سرانجام نسخهٔ تولیدی این خودرو که CLA نام گرفته بود در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۳ برای نخستین مرتبه رونمایی شد. این خودرو که کوچک‌ترین سدان مرسدس بنز محسوب می‌شود، روی پلت‌فرم دیفرانسیل جلوی این شرکت مشترک با مدل‌های A کلاس و B کلاس ساخته شده است. البته CLA برخلاف دیگر شرکت‌کنندگان این گروه، یک سدان کوپه است که می‌توان آن‌را به‌نوعی برادر کوچک مدل CLS دانست. یک سال بعد از رونمایی CLA به پیروی از برادر بزرگ‌تر، نسخهٔ استیشن یا شوتینگ بریک آن‌هم در نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۱۴ معرفی شد. CLA همچنان در یک نسل در حال تولید است اما برای مدل ۲۰۱۷ دستخوش فیس‌لیفتی جزئی شده که کمی ظاهر آن‌را بروز کرده است. این سدان کوپهٔ کامپکت با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی عرضه می‌گردد که همگی از نوع چهار سیلندر بوده و همانند پلت‌فرم، با هاچ‌بک A کلاس مشترک هستند. قوی‌ترین نسخهٔ این خودرو، مدل A45 AMG است که از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۳۸۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند. این مدل به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Matic مجهز است. ولی ما برای این رقابت، مدل CLA250 را انتخاب کرده‌ایم که از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو استفاده می‌کند. این موتور ۲۱۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برای انتقال این نیرو نیز یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و یک نمونهٔ هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده است. در CLA 250 در حالت استاندارد نیروی موتور به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود اما امکان سفارش سامانهٔ ۴Matic هم برای آن وجود دارد.

دی‌اس ۵LS

سیتروئن از سال ۲۰۰۹ نام DS خود را احیا کرده و محصولات جدیدی را تحت این نام معرفی نمود. سپس در سال ۲۰۱۴ سازندهٔ فرانسوی، دی‌اس را به‌عنوان یک برند مجزا جهت عرضهٔ محصولات لوکس خود تأسیس نمود. یکی از نخستین محصولات دی‌اس پس از استقلالش از سیتروئن، همین سدان کامپکت لوکس ۵LS است که برای اولین بار در تاریخ ۲۸ مارس سال ۲۰۱۴ رونمایی شد. این خودرو همچنین نخستین سدان دی‌اس محسوب می‌شود و اولین مدلی است که در نمای جلویی آن از جلوپنجرهٔ موسوم به «بال دی‌اس» استفاده شده است. ۵LS روی پلت‌فرم PF2 گروه پژو-سیتروئن ساخته شده که با خودروهای زیادی از این گروه مانند پژو ۳۰۸، پژو RCZ، سیتروئن C4، دی‌اس ۵ و… مشترک است؛ اما دی‌اس ۵LS در چین تولید شده و فقط در این کشور عرضه می‌گردد. همچنین نسخهٔ هاچ‌بک این خودرو نیز با نام ۴LS تولید می‌شود. این سدان لوکس فرانسوی با دو پیشرانهٔ مختلف عرضه می‌گردد که هردو از نوع بنزینی چهار سیلندر هستند. موتور اول یک واحد ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی است که ۱۴۰ اسب بخار قدرت دارد. موتور بعدی اما که از نوع ۱.۶ لیتری توربوشارژ است، خود در دو سطح قدرت مختلف عرضه می‌گردد که ما برای این دوئل جهت هماهنگی با رقیب آلمانی، نسخهٔ قوی‌تر آن‌را انتخاب کرده‌ایم که در اصل قوی‌ترین پیشرانهٔ دی‌اس ۵LS محسوب می‌شود. این مدل ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۷۵ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیرو در این مدل هم توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک فقط به چرخ‌های جلو صورت می‌گیرد. این خودرو چند وقتی است که توسط نمایندگی دی‌اس در ایران یعنی آرین موتور همراه با دیگر محصولات این برند فرانسوی، در کشورمان هم عرضه می‌شود. دی‌اس ۵LS در ایران با قیمت ۱۹۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

 مشخصات فنی

 مرسدس بنز CLAدی‌اس ۵LS
پیشرانه۲ لیتری ۴ سیلندر۱.۶ لیتری ۴ سیلندر
تنفستوربوشارژتوربوشارژ
قدرت۲۱۰ اسب بخار۲۰۰ اسب بخار
گشتاور۳۵۰ نیوتن متر۲۷۵ نیوتن متر
گیربکس۷ سرعته اتوماتیک۶ سرعته اتوماتیک
محور محرکجلو/چهارچرخجلو
شتاب صفرتاصد۶.۱ ثانیه۸ ثانیه
حداکثر سرعت۲۴۰ کیلومتر/ساعت۲۳۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت۸.۱ لیتر (ترکیبی)۷.۴ لیتر (ترکیبی)
وزن۱۵۲۰ کیلوگرم۱۵۲۰ کیلوگرم
طول۴.۶۳ متر۴.۷۰ متر
فاصلهٔ محوری۲.۷۰ متر۲.۷۱ متر
حجم صندوق بار۳۷۰ لیتر۴۶۵ لیتر
قیمت پایه۳۳,۳۲۵ دلار۳۲,۳۰۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 9 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.