دوئل فیسکر کارما و تسلا مدل S

فیسکر کارما

سرانجام پس از حدود یک هفته، امروز وقفه دور نهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی میدونی را آغاز کرده‌ایم و اولین گروهی که در دور جدید به سراغ آن می‌رویم مثل همیشه گروه سدان‌های متوسط لوکس است. دوئل قبلی این گروه بین ب‌ام‌و سری ۵ و آکورا RLX برگزار شد که در این رقابت درمجموع تعداد ۱۷۳۸ رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل سری ۵ توانست با دریافت ۱۵۰۵ رأی و کسب ۸۶ درصد از کل آراء قاطعانه پیروز گردد درحالی‌که TLX موفق به کسب تنها ۲۳۳ رأی شده است. حال امروز در هفتمین دوئل گروه سدان‌های متوسط لوکس، دو خودروی لوکس پاک یعنی فیسکر کارما و تسلا مدل S در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند. البته این دو ماشین قبلاً در گروه خودروهای سبز قرار داشتند اما چون از لحاظ قیمت، عملکرد و… فاصلهٔ زیادی با دیگر شرکت‌کنندگان گروه خودروهای سبز داشتند، تصمیم گرفتیم آن‌ها را صرف‌نظر از قوای محرکه‌شان، به گروه سدان‌های متوسط لوکس انتقال دهیم. همین کار در مورد تسلا مدل X هم صورت گرفته و این ماشین نیز به گروه کراس‌اوورهای متوسط لوکس انتقال پیدا کرده است.

مرسدس بنز E کلاس اینفینیتی Q70 آئودی A6 جنسیس G80
مرسدس بنز E کلاس آئودی A6
کادیلاک CTS لینکلن MKZ جگوار XJ مازراتی گیبلی
کادیلاک CTS مازراتی گیبلی
ب‌ام‌و سری ۵ آکورا TLX لکسس GS ولوو S90
ب‌ام‌و سری ۵ ولوو S90
لکسس ES کادیلاک XTS تسلا مدل S فیسکر کارما
؟ ؟

تسلا مدل S

شرکت تسلا در سال ۲۰۰۳ توسط ایلان ماسک با هدف تولید خودروهای تمام الکتریکی تأسیس شد و کار خود را با ساخت یک رودستر الکتریکی آغاز کرد که بر اساس شاسی لوتوس ساخته شده بود. این خودرو در سال ۲۰۰۸ به بازار آمد اما تسلا هدف‌های بزرگ‌تری داشت و به همین دلیل یک سال بعد در نمایشگاه فرانکفورت اولین سدان خود با نام مدل S را در قالب یک کانسپت رونمایی کرد. سپس چندی بعد در ژوئن سال ۲۰۱۰ نسخهٔ تولیدی این سدان تمام الکتریکی رسماً معرفی شد. مدل S یک سدان فول سایز لوکس پنج‌نفره است که بیشترین بُرد را در بین خودروهای تمام الکتریکی دارد. تسلا این ماشین را در انواع بسیار مختلفی و در مدل‌های دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک به بازار عرضه نمود. همچنین به‌تازگی این سدان تمام الکتریکی آمریکایی برای مدل ۲۰۱۷ دستخوش یک فیس‌لیفت و به‌روزرسانی قرار گرفته است که بیشترین تغییرات ظاهری آن در قسمت جلو انجام گرفته و جلوپنجرهٔ تزئینی مشکی‌رنگ قبلی حذف شده است؛ اما درحالی‌که مدل S تا پیش‌ازاین در انواع گوناگونی تولید می‌شد، پس‌ازاین فیس‌لیفت مدل‌های مختلف آن به تنها دو نمونه محدود شده است. مدل پایه که برای اولین بار بعد از فیس‌لیفت به خانوادهٔ مدل S اضافه شده است ۷۵ D نام دارد و مدل بعدی هم ۱۰۰ D است که بالاترین قدرت، عملکرد و ظرفیت باطری را دارد. ولی ما در این دوئل به جهت هماهنگی با رقیب هم‌وطنش، همان نسخهٔ پایه یا ۷۵ D را انتخاب کرده‌ایم. این مدل به دو موتور الکتریکی مجهز است که یکی در جلو و دیگری در عقب نصب شده و هردو محور را به چرخش درمی‌آورند. این دو موتور مجموعاً ۵۲۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۵ نیوتن متر گشتاور دارند. ظرفیت باطری‌های این مدل نیز ۷۵ کیلووات ساعت است و با یک‌بار شارژ می‌توانند خودرو را تا ۴۹۰ کیلومتر به پیش ببرند.

فیسکر کارما

هنریک فیسکر نام شناخته‌شده‌ای در صنعت خودروسازی است که طراحی ب‌ام‌و Z8 و نسل قبلی آستون‌مارتین ونتیج را در کارنامهٔ خود دارد. وی در آگوست سال ۲۰۰۷ شرکتی بنام فیسکر اتومتیو را تأسیس کرده و در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۸ نخستین محصول خود را با نام کارما معرفی رونمایی کرد که اولین سدان لوکس پلاگین‌هیبریدی دنیا محسوب می‌شد؛ اما شرکت فیسکر در پی مشکلات مالی در نوامبر سال ۲۰۱۳ اعلام ورشکستگی کرد درحالی‌که حدود یک سال قبل تولید کارما را هم متوقف کرده بود؛ اما در فوریهٔ ۲۰۱۴ یک شرکت چینی، شرکت فیسکر را خریداری کرده و آن‌را احیا نمود. مالک چینی در اولین اقدام نام شرکت را به کارما اتومتیو تغییر داده و سپس تولید سدان لوکس این شرکت را پس از انجام به‌روزرسانی‌هایی از سر گرفت. تولید این خودرو با نام جدید کارما رِوِرو (Revero) در سال ۲۰۱۶ آغاز شده و هم‌اکنون به بازار عرضه می‌شود ولی ما از همان نام سابق فیسکر کارما برای آن استفاده کرده‌ایم؛ اما همان‌طور که گفته شد، کارما برخلاف تسلا مدل S یک سدان پلاگین‌هیبریدی است. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ساخت جنرال موتورز مجهز است که در جلو نصب شده و ۲۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد اما این موتور هیچ ارتباطی با چرخ‌ها نداشته و صرفاً به‌عنوان یک ژنراتور اقدام به شارژ باطری‌ها می‌کند؛ بنابراین نیروی محرک خودرو توسط دو موتور الکتریکی تأمین می‌شود که در عقب نصب شده و نیروی خودرو را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهند. این دو موتور مجموعاً ۴۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۳۰ نیوتن متر گشتاور دارند و با استفاده از باطری‌های ۲۱ کیلووات ساعتی می‌توانند تا ۸۰ کیلومتر خودرو را به‌صورت تمام الکتریکی به حرکت درآورند اما در صورت خالی شدن شارژ باطری‌ها، موتور بنزینی روشن شده به منظور شارژ باطری‌ها و با یک باک پُر بنزین، ۴۰۰ کیلومتر به بُرد خودرو اضافه می‌کند.

 مشخصات فنی

 فیسکر کارماتسلا مدل S ۷۵D
پیشرانه بنزینی۲ لیتری ۴ سیلندر
تنفستوربوشارژ
قدرت۲۳۵ اسب بخار
گشتاور۳۵۰ نیوتن متر
موتور الکتریکیدو عدددو عدد
مجموع قدرت۴۱۰ اسب بخار۵۲۰ اسب بخار
مجموع گشتاور۱۳۳۰ نیوتن متر۵۲۵ نیوتن متر
گیربکستک سرعتهتک سرعته
محور محرکعقبچهارچرخ
شتاب صفرتاصد۵.۴ ثانیه۴.۲ ثانیه
حداکثر سرعت۲۰۰ کیلومتر/ساعت۲۳۰ کیلومتر/ساعت
باطری۲۱ کیلووات ساعت۷۵ کیلووات ساعت
بُرد کلی۴۸۰ کیلومتر۴۹۰ کیلومتر
بُرد تمام الکتریکی۸۰ کیلومتر۴۹۰ کیلومتر
طول۵.۰۰ متر۴.۹۷ متر
فاصلهٔ محوری۳.۱۶ متر۲.۹۶ متر
وزن۲۴۵۰ کیلوگرم۲۱۰۰ کیلوگرم
قیمت پایه۱۳۱,۴۰۰ دلار۷۵,۷۰۰ دلار

 این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.