دوئل فیات ۱۲۴ و مزدا MX-5

مزدا MX-5

در ادامهٔ برگزاری سری رقابت‌های خودرویی میدونی، امروز به سراغ کلاس کوپه‌های کوچک رفته‌ایم. کلاسی که می‌توان آن‌را ابتدای بخش خودروهای اسپرت دانست. در این کلاس، هم کوپه‌های اورجینال حضور دارند، یعنی خودروهایی که از ابتدا به‌عنوان یک کوپهٔ اسپرت طراحی شده‌اند و هم کوپه‌هایی که بر اساس نمونه‌های سدان ساخته شده‌اند. ولی ما در این گروه دو خودروی مزدا MX-5 و فیات ۱۲۴ را هم جای داده‌ایم که هرچند کوپه نبوده و رودسترهای دونفره هستند اما از لحاظ قیمت و سطح عملکرد تا حدودی به دیگر خودروهای این کلاس نزدیک هستند.

و اما بپردازیم به شرکت‌کنندگان گروه کوپه‌های کوچک:

فولکس‌واگن شیراکو

آئودی TT

ب‌ام‌و سری ۲

نیسان ۳۷۰Z

تویوتا GT86

هوندا سیویک کوپه

مزدا MX-5

فیات ۱۲۴

کیا سراتو کوپه

هیوندای ولوستر

فولکس‌واگن بیتل

سایون tC

در دور نخست رقابت‌های این گروه، همان دو خودرویی که در بالا اشاره کردیم یعنی فیات ۱۲۴ و مزدا MX-5 به دیدار یکدیگر رفته‌اند.

مزدا MX-5

مزدا MX-5 یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین خودروهای اسپرت ژاپنی است که پیدایش آن به سال ۱۹۸۹ و معرفی نسل اولش بازمی‌گردد. مزدا MX-5 در زمانی معرفی شد که تولید رودسترهای کوچک ارزان‌قیمت تقریباً به پایان رسیده بود. بخشی که یک دهه قبل با حضور خودروهای فراوانی که مانند MG B و تریومف TR7 اکثراً بریتانیایی بودند بسیار پررونق بود. به همین دلیل MX-5 در عرض هفت سال توانست به فروش ۴۰۰ هزار دستگاه دست پیدا کند. این خودرو هم‌اکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که برای اولین بار در سپتامبر سال ۲۰۱۴ معرفی شد. MX-5 با دو پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری و ۲ لیتری بنزینی تنفس طبیعی عرضه می‌شود که ما موتور قوی‌تر را انتخاب کرده‌ایم. همچنین مزدا در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۵ نسخهٔ ارتقاء‌یافته‌ای از این خودرو را با نام کلاب معرفی نمود که سبک‌تر و چابک‌تر از نسخهٔ استاندارد است. در رقابت ما هم همین نسخهٔ MX-5 کلاب شرکت کرده است. این مدل حدود ۷۰ کیلوگرم سبک‌تر از نسخهٔ استاندارد بوده که در کنار ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور موتور می‌تواند ظرف ۶.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

فیات ۱۲۴

فیات در گذشته بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۵ خودروی اسپایدر اسپرت کوچکی را با نام ۱۲۴ تولید می‌کرد؛ اما پس از خاتمهٔ تولید این خودرو در سال ۱۹۸۵، برای چندین دهه خبری از ۱۲۴ نبود تا اینکه فیات اخیراً تصمیم گرفت این رودستر را احیا کند. بدین ترتیب این شرکت برای ساخت ۱۲۴ جدید به جهت کاهش هزینه‌ها از مزدا کمک خواست و نسل جدید ۱۲۴ اسپایدر را بر اساس مزدا MX-5 تولید نمود. این خودرو که در نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۱۵ رونمایی شد تا حد زیادی با MX-5 اشتراک دارد به‌گونه‌ای که در پلت‌فرم، ویژگی‌های مکانیکی، داخل، مکانیسم باز شدن سقف و شیشهٔ جلو با MX-5 مشترک بوده و حتی در کنار آن در کارخانهٔ مزدا در هیروشیما ژاپن تولید می‌شود؛ بنابراین دو خودروی این دوئل تا حد قابل‌توجهی با یکدیگر یکسان هستند؛ اما بااین‌حال فیات در ۱۲۴ از پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری توربوشارژ خود استفاده کرده است درحالی‌که طراحی بیرونی آن نیز کاملاً با مزدا متفاوت بوده و کمی هم افزایش طول داشته است. تیونر رسمی فیات یعنی آبارث هم اقدام به تقویت ۱۲۴ اسپایدر نموده است که ما نیز برای این دوئل همین نسخهٔ آبارث را انتخاب کرده‌ایم. خروجی پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری توربو فیات ۱۲۴ با تقویت آبارث به ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است.

 مشخصات فنی

 فیات ۱۲۴ آبارثمزدا MX-5 کلاب
پیشرانه۱.۴ لیتری ۴ سیلندر۲ لیتری ۴ سیلندر
قدرت۱۷۰ اسب بخار۱۶۰ اسب بخار
گشتاور۲۵۰ نیوتن متر۲۰۰ نیوتن متر
گیربکس۶ سرعته دستی۶ سرعته دستی
محور محرکعقبعقب
شتاب صفرتاصد۶.۷ ثانیه۶.۲ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر۱۵.۱ ثانیه۱۴.۸ ثانیه
حداکثر سرعت۲۲۰ کیلومتر۲۱۰ کیلومتر
مصرف سوخت۷.۸ لیتر۷.۸ لیتر
طول۴.۰۵ متر۳.۹۱ متر
وزن۱۱۳۸ کیلوگرم۱۰۵۰ کیلوگرم
قیمت پایه۲۹,۱۹۰ دلار۲۹,۴۳۵

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 9 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.