دوئل شورلت سیلورادو و جی‌ام‌سی سی‌یرا

 جی‌ام‌سی سی‌یرا

امروز در ادامهٔ برگزاری دور دوم سری رقابت‌های خودرویی میدونی، نوبت به گروه پیکاپ‌های بزرگ رسیده است. در اولین دوئل از این گروه، فورد F150 به دیدار تویوتا تاندرا رفت که تبدیل به رقابت حساس و نزدیکی شد به‌گونه‌ای که اختلاف آراء دو خودرو در سایت میدونی بسیار جزئی بوده و F150 تنها با ۱۰۰ رای بیشتر، در جایگاه نخست قرار گرفت. اوضاع در نظرسنجی کانال تلگرام میدونی اما متفاوت بوده و فورد با اختلاف بیشتری بالاتر از تویوتا قرار دارد. درهرحال درمجموع طی این دوئل ۳۴۴۱ رأی به ثبت رسیده که سهم فورد F150 از این میزان، ۱۹۰۴ رأی است. بدین ترتیب این پیکاپ آمریکایی با کسب ۵۵ درصد از کل آراء، پیروز دور نخست رقابت‌های گروه پیکاپ‌های بزرگ شد. در دور دوم این گروه اما دو پسرعموی آمریکایی یعنی شورلت سیلورادو و جی‌ام‌سی سی‌یرا به مصاف یکدیگر رفته‌اند.

فورد F150 تویوتا تاندرا شورلت سیلورادو جی‌ام‌سی سی‌یرا
فورد F150 ؟
دوج رم نیسان تایتان
؟

شورلت سیلورادو

سیلورادو پیکاپ فول سایز شورلت است که برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ به‌عنوان جایگزین پیکاپ‌های سری CK شورلت و جی‌ام‌سی و جهت رقابت با فورد سری F و دوج رم به بازار آمد. البته این پیکاپ توسط جی‌ام‌سی با نام سی‌یرا عرضه شد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. نسل نخست سیلورادو تا سال ۲۰۰۷ تولید شد تا اینکه در این سال جای خود را به نسل دوم داد که تا سال ۲۰۱۴ در بازار حضور داشت. سرانجام نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۴ جایی بود که نسل سوم یا کنونی سیلورادو برای اولین بار رونمایی شد. این نسل از سیلورادو همانند نسل‌های قبلی در سه مدل عمدهٔ ۱۵۰۰، ۲۵۰۰ و ۳۵۰۰ و در نسخه‌های بسیار گوناگونی با پیشرانه‌ها، کابین‌ها و طول قسمت بار مختلف در انواع ۴×۲ و ۴×۴ به بازار عرضه می‌گردد که ما برای این رقابت قوی‌ترین و بزرگ‌ترین نسخهٔ سیلورادو یعنی مدل ۳۵۰۰HD را انتخاب کرده‌ایم. این مدل که از نوع وظیفه سنگین یا Heavy Duty است، در اصل پرچم‌دار خانوادهٔ سیلورادو محسوب می‌شود. این تراک که می‌توان آن‌را یک هیولای واقعی دانست، مجهز به یک نیروگاه ۶.۶ لیتری توربودیزل با ۴۴۵ اسب بخار قدرت است؛ اما ویژگی اصلی این پیشرانه، گشتاور ویرانگری معادل ۱۲۳۵ نیوتن متر است که این غول ۳.۸ تنی را ظرف تنها ۶.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رساند. شتابی که حتی از بعضی خودروهای اسپرت هم بیشتر است! این در حالی است که سیلورادو ۳۵۰۰HD می‌تواند تا ۱۰.۵ تن بار را با خود یدک بکِشد. نیروی موتور هم از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ خودرو انتقال میابد. البته این تراک عظیم‌الجثه را باید خودرویی شش‌چرخ دانست زیرا چرخ‌های عقب آن دوبل هستند.

جی‌ام‌سی سی‌یرا

همان‌طور که در بالا اشاره شد، سی‌یرا هم همزمان با سیلورادو توسط جی‌ام‌سی برای جایگزینی با سری پیکاپ‌های CK به بازار آمد. این خودرو کاملاً با پسرعمویش سیلورادو یکسان است و سال معرفی نسل‌های هر دو تراک نیز یکی است؛ بنابراین، جی‌ام‌سی سی‌یرا هم مانند سیلورادو هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که در سال ۲۰۱۴ به بازار آمد. این دو خودرو از همه لحاظ همچون پیشرانه‌ها، گیربکس‌ها، ظرفیت‌ها و… کاملاً با یکدیگر یکسان هستند و به همین دلیل انتخاب یکی از آن‌ها بیشتر به سلیقهٔ افراد بازمی‌گردد. سی‌یرا هم برای رقابتی دوستانه با پسرعمویش، قوی‌ترین و بزرگ‌ترین نسخهٔ خود را به میدان فرستاده که مشخصاتی کاملاً یکسان با سیلورادو دارد؛ بنابراین تفاوت‌های میان این دو تراک تنها در بخش طراحی بیرونی و تا حدودی نمای داخلی خلاصه می‌شود به‌گونه‌ای که سی‌یرا در بخش جلویی با جلوپنجرهٔ کرومی غول‌پیکر خود، ظاهر باابهت‌تری نسبت به سیلورادو دارد تا جایی که همچون یک کامیون به نظر می‌رسد. البته هردوی این تراک‌ها سال گذشته مورد فیس‌لیفت قرار گرفتند اما این فیس‌لیفت هنوز در نسخه‌های وظیفه سنگین اعمال نشده است. سی‌یرا ۳۵۰۰HD هم مانند سیلورادو از همان پیشرانهٔ دورامکس ۶.۶ لیتری توربودیزل استفاده می‌کند که این موتور از امسال برای این دو تراک ارائه شده است. در مورد قیمت عنوان‌شده برای این تراک‌ها نیز لازم به ذکر است که این قیمت مربوط به نسخهٔ پایه تک کابین، با پیشرانهٔ ۶ لیتری و تک دیفرانسیل است که در نمونه‌های موردبررسی ما به بیش از ۶۰ هزار دلار می‌رسد.

 مشخصات فنی

 شورلت سیلورادوجی‌ام‌سی سی‌یرا
پیشرانه۶.۶ لیتری V8 دیزل۶.۶ لیتری V8 دیزل
تنفستوربوشارژتوربوشارژ
قدرت۴۴۵ اسب بخار۴۴۵ اسب بخار
گشتاور۱۲۳۵ نیوتن متر۱۲۳۵ نیوتن متر
گیربکس۶ سرعته اتوماتیک۶ سرعته اتوماتیک
محور محرکچهارچرخچهارچرخ
شتاب صفرتاصد۶.۶ ثانیه۶.۶ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر۱۵.۱ ثانیه۱۵.۱ ثانیه
حداکثر سرعت۱۵۰ کیلومتر/ساعت۱۵۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت۱۶.۲ لیتر (ترکیبی)۱۶.۲ لیتر (ترکیبی)
وزن۳۸۳۰ کیلوگرم۳۸۳۰ کیلوگرم
ظرفیت بار۳.۲ تن۳.۲ تن
ظرفیت بکسل۱۰.۵ تن۱۰.۵ تن
طول۶.۵۶ متر۶.۵۶ متر
قیمت پایه۳۶,۰۰۵ دلار۳۶,۵۸۵ دلار

 این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
3 + 13 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.