دوئل رنو کلیو و هوندا فیت

هوندا فیت

گروهی که امروز در قسمت دیگری از دور دهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی میدونی به سراغ آن رفته‌ایم، گروه هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت است. دوئل قبلی این گروه بین فیات آرگو و تویوتا یاریس برگزار شد که در این رقابت مجموعاً تعداد ۱۱۳۱ رأی به ثبت رسیده است. در این رقابت نتایج نظرسنجی‌های سایت و تلگرام کاملاٌ عکس یکدیگر هستند اما نهایتاً با احتساب مجموع آراء مشخص شد که یاریس تعداد ۵۸۴ رأی دریافت کرده که این یعنی با کسب ۵۱ درصد از کل آراء و اختلافی بسیار جزئی پیروز دوئل شده است درحالی‌که آرگو موفق به کسب ۵۴۷ رأی شده است. حال امروز در دهمین دوئل گروه هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت، رنو کلیو و هوندا فیت به مصاف یکدیگر رفته‌اند.

آئودی A1 آلفارومئو میتو فورد فی‌یستا ام‌جی ۳
آئودی A1 ؟
پژو ۲۰۸ سوزوکی بالنو رنو کلیو هوندا فیت
پژو ۲۰۸ ؟
تویوتا یاریس فیات آرگو فولکس‌واگن پولو سئات ایبیزا
تویوتا یاریس ؟
نیسان میکرا اشکودا فابیا مزدا ۲ اوپل کورسا
نیسان میکرا مزدا ۲
مینی کوپر دی‌اس ۳ کیا ریو شورلت سونیک
مینی کوپر کیا ریو
سوزوکی سوئیفت سیتروئن C3 هیوندای i20 میتسوبیشی میراژ
سیتروئن C3 هیوندای i20

رنو کلیو

رنو برای اولین بار در نمایشگاه پاریس ۱۹۹۰، نسل نخست هاچ‌بک ساب‌کامپکت کاملاً جدیدی بنام کلیو را به‌عنوان جایگزینی برای مدل محبوب و مشهور رنو ۵ معرفی کرد. البته با وجود معرفی کلیو، تولید نسل دوم رنو ۵ همچنان تا سال ۱۹۹۶ ادامه یافت ولی کلیو رسماً جایگزین آن شده بود. نسل اول کلیو در دو نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در با پیشرانه‌های بسیار متنوعی تا سال ۱۹۹۸ به تولید رسید و سپس جای خود را به نسل دوم داد. در این نسل نسخهٔ سدان هم به خانوادهٔ کلیو اضافه شد که این مدل در برخی کشورها مثل ترکیه با نام کلیو سیمبل عرضه گردید. در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۵ اما نوبت به معرفی نسل سوم کلیو رسید؛ اما بااین‌وجود همچنان تولید نسل دوم آن تا سال ۲۰۱۲ در فرانسه ادامه یافت و حتی کماکان در آرژانتین و کلمبیا تولید می‌شود. در نسل سوم کلیو مدل استیشن هم به نمونه‌های قبلی اضافه شد اما خبری از نسخهٔ سدان آن نبود چراکه رنو مدل سیمبل را به‌عنوان جایگزین کلیو سدان ارائه کرده بود. این هاچ‌بک ساب‌کامپکت فرانسوی هم‌اکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که برای اولین بار در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ رونمایی شد. این نسل روی پلت‌فرم B گروه رنو-نیسان ساخته شده که با نیسان میکرا و رنو کپچر مشترک است. این نسل از کلیو مثل قبل در نسخه‌های هاچ‌بک پنج‌در و استیشن تولید می‌شود اما نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در آن حذف شده است. کلیو هم‌اکنون با سه پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌گردد که یکی دیزلی و بقیه بنزینی هستند. لیست موتورهای بنزینی از یک نمونهٔ ۰.۹ لیتری سه سیلندر با ۹۰ اسب بخار قدرت آغاز می‌شود اما موتور بنزینی بعدی از نوع ۱.۲ لیتری چهار سیلندر است که در دو نسخهٔ تنفس طبیعی و توربوشارژ ارائه می‌شود. برای این دوئل ما نسخهٔ توربوشارژ موتور ۱.۲ لیتری بنزینی کلیو را انتخاب کرده‌ایم که ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور دارد. رنو کلیو سال گذشته در اروپا بیش از ۳۲۱ هزار دستگاه فروش داشته است.

هوندا فیت

هوندا نخستین بار در سال ۲۰۰۱ در ژاپن هاچ‌بک ساب‌کامپکت جدیدی بنام فیت را معرفی کرد. این خودرو در کشورهای مختلفی چون ژاپن، تایلند، اندونزی، چین، فیلیپین و برزیل تنها در یک نسخهٔ هاچ‌بک پنج‌در به تولید رسید. فیت در آمریکای شمالی هم به‌عنوان جایگزینی برای سیویک هاچ‌بک عرضه شد. سپس در نمایشگاه توکیوی ۲۰۰۷ هوندا نسل دوم فیت را رونمایی کرد. این نسل هم مانند نسل قبلی در کشورهای مختلفی تولید شد اما نسل دوم فیت در اروپا برای اولین بار با نام جاز عرضه گردید. در این نسل نسخهٔ استیشن فیت هم با نام فیت شاتل تولید شد که البته فقط در بازار داخلی ژاپن عرضه می‌شد. این هاچ‌بک ساب‌کامپکت ژاپنی اما هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که از سال ۲۰۱۴ به بازار آمد. نسل سوم فیت روی پلت‌فرم مشترکی با دیگر محصولات ساب‌کامپکت هوندا یعنی هوندا سیتی، هوندا HR-V و آکورا CDX ساخته شده است. در این نسل اما راه نسخهٔ استیشن فیت از نسخهٔ هاچ‌بک آن جدا شده و این مدل به‌عنوان محصولی مستقل و با طراحی متفاوت، با نام هوندا شاتل در ژاپن عرضه می‌گردد؛ بنابراین فیت هم‌اکنون مثل نسل اول صرفاً در یک نسخهٔ هاچ‌بک پنج‌در تولید می‌شود و مثل گذشته همچنان در اروپا با نام جاز عرضه می‌گردد. این هاچ‌بک ساب‌کامپکت ژاپنی هم‌اکنون با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های چهار سیلندر بنزینی و دیزل به بازارهای جهانی عرضه می‌شود که همهٔ آن‌ها از نوع تنفس طبیعی هستند. برای این دوئل ما از بین موتورهای مختلف فیت، موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی آن‌را انتخاب کرده‌ایم که ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برای انتقال نیروی تمامی موتورها دو گیربکس مختلف در نظر گرفته شده که اولی یک نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی بوده و گیربکس دوم یک واحد CVT با شبیه‌سازی هفت سرعته است. هوندا فیت سال ۲۰۱۷ در بازار اروپا نزدیک به ۳۵ هزار دستگاه فروش داشته درحالی‌که در همین سال فروش آن در بازار ایالات‌متحده هم حدود ۵۰ هزار دستگاه بوده است.

مشخصات فنی

 رنو کلیوهوندا فیت
پیشرانه۱.۲ لیتری ۴ سیلندر۱.۵ لیتری ۴ سیلندر
تنفستوربوشارژطبیعی
قدرت۱۲۰ اسب بخار۱۳۰ اسب بخار
گشتاور۲۰۵ نیوتن متر۱۵۵ نیوتن متر
گیربکس۶ سرعته اتوماتیکCVT
محور محرکجلوجلو
شتاب صفرتاصد۹.۲ ثانیه۱۰.۰ ثانیه
حداکثر سرعت۲۰۰ کیلومتر/ساعت۱۹۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت۵.۴ لیتر (ترکیبی)۵.۴ لیتر (ترکیبی)
تولید آلایندگی۱۲۰ گرم/کیلومتر۱۲۴ گرم/کیلومتر
ظرفیت باک۴۵ لیتر۴۰ لیتر
وزن۱۱۴۰ کیلوگرم۱۰۵۰ کیلوگرم
طول۴.۰۶ متر۴.۰۵ متر
فاصلهٔ محوری۲.۵۹ متر۲.۵۳ متر
حجم صندوق بار۳۰۰ لیتر۳۵۵ لیتر
قیمت پایه۱۲,۴۴۵ پوند۱۴,۱۱۵ پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 7 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.