دوئل رنو توئینگو و اسمارت فورفور

رنو توئینگو

امروز یکی دیگر از قسمت‌های دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی میدونی به گروه هاچ‌بک‌های سگمنت A اختصاص دارد که در دوئل قبلی آن کیا پیکانتو و هیوندای i10 در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این رقابت مجموعاً تعداد ۱۵۰۲ رأی به ثبت رسیده است که پیکانتو توانست با دریافت ۱۲۷۳ عدد از آن‌ها یا به عبارتی کسب ۸۴ درصد از کل آراء قاطعانه پیروز رقابت شده و به مرحلهٔ بعدی صعود کند. این در حالی است که i10 تنها ۲۲۹ رأی دریافت نموده است. حال امروز در دوئل پنجم گروه هاچ‌بک‌های سگمنت A شاهد رویارویی رنو توئینگو و اسمارت فورفور خواهیم بود.

شورلت اسپارک اوپل کارل رنو توئینگو اسمارت فورفور
؟ ؟
اشکودا سیتیگو سئات Mii سیتروئن C1 پژو ۱۰۸
؟ پژو ۱۰۸
فیات ۵۰۰ اوپل آدام سوزوکی سلریو هوندا N One
اوپل آدام ؟
هیوندای i10 کیا پیکانتو تویوتا آیگو فولکس‌واگن آپ
کیا پیکانتو فولکس‌واگن آپ

اسمارت فورفور

در سال ۱۹۹۴ برند اسمارت با همکاری دایملر و شرکت ساعت‌سازی سواچ تأسیس شد که نخستین محصول آن، خودروی کوچک و شهری فورتو بود. این ماشین از ترکیب موتور عقب-محور عقب استفاده می‌کرد. سپس در سال ۲۰۰۴ اسمارت هاچ‌بک چهاردر و بزرگ‌تری بنام فورفور را معرفی کرد که برخلاف فورتو، خودرویی موتور جلو بود و هیچ شباهتی با برادر کوچکش نداشت. اسمارت فورتو تا سال ۲۰۰۶ یعنی تنها به مدت دو سال به تولید رسید و بعدازاین برای چند سال خبری از آن نبود. سپس سرانجام در اکتبر ۲۰۱۴ نسل دوم فورفور به همراه نسل جدید فورتو رونمایی شده و چندی بعد در نمایشگاه پاریس همان سال برای اولین بار به نمایش عمومی درآمد؛ اما نسل دوم فورفور برخلاف نسل اول، بر روی پلت‌فرم فورتو ساخته شده و از همان ترکیب موتور عقب استفاده می‌کند. بعلاوه، طراحی فورفور نیز کاملاً شبیه فورتو است و در اصل نسخهٔ چهاردر فورتو محسوب می‌شود. همچنین با توجه به شراکت دایملر و رنو نیسان، نسل جدید اسمارت‌های فورفور و فورتو با همکاری رنو-نیسان توسعه یافته و پلت‌فرم مشترکی با نسل سوم رنو توئینگو دارد. برای هردو مدل اسمارت فورتو و فورفور دو پیشرانهٔ بنزینی مختلف ارائه می‌شود که اولی از نوع ۱ لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی است. این موتور که برای رقابت ما انتخاب شده است، ۷۰ اسب بخار قدرت و ۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. پیشرانهٔ بعدی این ماشین یک واحد ۰.۹ لیتری سه سیلندر توربوشارژ است که در نسخهٔ معمولی ۹۰ اسب بخار قدرت دارد؛ اما فورفور در یک نسخهٔ اسپرت برابوس هم تولید می‌شود که از همین پیشرانه استفاده می‌کند با این تفاوت که این موتور در نسخهٔ برابوس قدرت بیشتری معادل ۱۱۰ اسب بخار دارد.

رنو توئینگو

توئینگو برای اولین بار در قالب یک هاچ‌بک کوچک سه‌در و به‌عنوان جایگزینی برای مدل پرفروش و البته قدیمی رنو ۴ در سال ۱۹۹۳ به بازار آمد. این خودرو تا سال ۲۰۰۷ در فرانسه تولید شد تا اینکه در نمایشگاه ژنو همین سال رنو نسل دوم آن‌را رونمایی کرد. این نسل هم مانند نسل قبلی صرفاً به‌صورت هاچ‌بک سه‌در تولید می‌شد و پس از تجربهٔ فیس‌لیفتی که در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ رونمایی شد، تا سال ۲۰۱۴ روی خط تولید قرار داشت؛ اما در نسل سوم یا کنونی توئینگو، اوضاع کاملاً تغییر کرد زیرا همان‌طور که گفته شد، نسل سوم توئینگو با همکاری دایملر و به همراه نسل جدید اسمارت فورتو و فورفور توسعه پیدا کرد؛ بنابراین نسل سوم توئینگو مانند اسمارت روی پلت‌فرم موتور عقب-محور عقب ساخته شده است. همچنین این نسل برخلاف دو نسل قبلی صرفاً به‌صورت هاچ‌بک پنج‌در تولید می‌شود. نسل کنونی توئینگو اشتراکات زیادی با اسمارت و مخصوصاً مدل فورفور آن دارد و حتی پیشرانه‌های آن‌ها نیز دقیقاً با یکدیگر یکسان است؛ بنابراین برای توئینگو هم در این دوئل، مشابه اسمارت فورفور، همان پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی انتخاب شده است. همان‌طور که اشاره شد پیشرانهٔ توئینگو در قسمت عقب قرار دارد و بنابراین نیروی آن نیز به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود که این کار توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی انجام می‌گیرد. بااین‌حال نصب پیشرانه در قسمت عقب لطمهٔ چندانی به حجم صندوق بار خودرو نزده است. همچنین مانند اسمارت، توئینگو هم در بین مدل‌ها خود، یک نسخهٔ اسپرت بنام GT دارد که از همان نسخهٔ ۱۱۰ اسب بخاری موتور ۰.۹ لیتری توربو استفاده می‌کند یعنی دقیقاً مشابه اسمارت برابوس. نسل سوم توئینگو به همراه نسل دوم اسمارت فورفور در کارخانهٔ رنو در اسلوونی تولید می‌شود.

 مشخصات فنی

 رنو توئینگواسمارت فورفور
ترکیبموتورعقبموتورعقب
پیشرانه۱ لیتری ۳ سیلندر۱ لیتری ۳ سیلندر
تنفسطبیعیطبیعی
قدرت۷۰ اسب بخار۷۰ اسب بخار
گشتاور۹۰ نیوتن متر۹۰ نیوتن متر
گیربکس۵ سرعته دستی۵ سرعته دستی
محور محرکعقبعقب
شتاب صفرتاصد۱۴.۵ ثانیه۱۵.۵ ثانیه
حداکثر سرعت۱۵۰ کیلومتر/ساعت۱۵۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت۴.۵ لیتر (ترکیبی)۴.۲ لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک۳۵ لیتر۲۸ لب‌تر
وزن۹۴۰ کیلوگرم۹۰۰ کیلوگرم
طول۳.۵۹ متر۳.۴۹ متر
فاصلهٔ محوری۲.۴۹ متر۲.۴۹ متر
حجم صندوق بار۱۸۸ لیتر۱۸۵ لیتر
قیمت پایه۱۰,۰۰۰ پوند۱۰,۵۰۰ پوند

 این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.