دوئل دی‌اس ۴ و لکسس CT

دی‌اس ۴

در ادامهٔ روند برگزاری دور هشتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی میدونی امروز به قسمت ششم و زیرگروه هاچ‌بک‌های کامپکت لوکس رسیده‌ایم. در دوئل قبلی این گروه مرسدس بنز A کلاس و اینفینیتی Q30 با یکدیگر به رقابت پرداختند که طی آن مجموعاً تعداد ۱۵۴۱ رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل A کلاس توانست با دریافت ۱۱۵۵ رأی و کسب ۷۵ درصد از کل آراء مقتدرانه پیروز گردد درحالی‌که Q30 تنها ۳۸۶ رأی دریافت کرده است. حال امروز در سومین دوئل گروه هاچ‌بک‌های کامپکت لوکس شاهد رقابت میان لکسس CT و دی‌اس ۴ خواهیم بود.

آئودی A3 آلفارومئو جولیا مرسدس بنز A کلاس اینفینیتی Q30
آئودی A3 مرسدس بنز A کلاس
ب‌ام‌و سری ۱ ولوو V40 لکسس CT دی‌اس ۴
؟ ؟

لکسس CT

شش ماه پس از رونمایی از کانسپت LF-Ch در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۹، لکسس نسخهٔ تولیدی آن‌را با نام CT در نمایشگاه ژنو همان سال معرفی کرد. این خودرو یک هاچ‌بک هیبریدی لوکس در سگمنت C است که اولین هاچ‌بک واقعی این برند لوکس ژاپنی محسوب شده و کوچک‌ترین محصول حال حاضر لکسس نیز بشمار می‌رود. همچنین CT صرفاً به‌صورت هیبریدی ساخته شده و نسخهٔ معمولی آن تولید نمی‌شود. این ماشین بر روی پلت‌فرم MC تویوتا ساخته شده که با خودروهای فراوانی از این گروه خودروسازی مانند تویوتا اونسیس، تویوتا آیوریس، تویوتا رافور، تویوتا پریوس و لکسس NX مشترک است. این هاچ‌بک لوکس اولین محصول لکسس بود که در آن جلوپنجرهٔ دوکی‌شکل این شرکت بکار رفت. جلوپنجره‌ای که هم‌اکنون به نماد لکسس تبدیل شده و نسبت به قبل تکامل پیدا کرده است. CT همچنان در یک نسل در حال تولید است اما سازندهٔ ژاپنی یک‌بار در سال ۲۰۱۳ برای مدل ۲۰۱۴ آن‌را مورد فیس‌لیفت قرار داد درحالی‌که به‌تازگی این خودرو برای دومین بار دستخوش فیس‌لیفت شده تا ظاهر مدرن‌تری پیدا کند. این هاچ‌بک هیبریدی ژاپنی تنها در یک مدل بنام CT200h تولید می‌شود که از یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده می‌کند. این موتور به‌تنهایی ۹۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما در کنار این پیشرانهٔ بنزینی، یک موتور الکتریکی هم قرار گرفته که مجموع خروجی قوای محرکهٔ CT200h را به ۱۳۴ اسب بخار قدرت و ۲۰۷ نیوتن متر گشتاور می‌رساند. این نیرو توسط یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. لکسس CT تا پایان ماه نوامبر در اروپا حدود ۷۷۰۰ دستگاه فروش داشته است.

دی‌اس ۴

سیتروئن برای اولین بار با معرفی مدل DS3 در سال ۲۰۰۹، زیربرند DS را تأسیس نمود. سپس یک سال بعد، این شرکت فرانسوی دومین عضو زیربرند DS را با نام DS4 معرفی کرد. این خودرو یک هاچ‌بک کامپکت است که بر اساس پلت‌فرم PF2 گروه پژو-سیتروئن مشترک با سیتروئن C4 و پژو ۳۰۸ ساخته شده است و تا سال ۲۰۱۵ توسط سیتروئن و با نام سیتروئن DS4 به بازار عرضه شد؛ اما پس از استقلال برند دی‌اس از سیتروئن و تبدیل شدن به برندی مستقل و مجزا، این ماشین با نام دی‌اس ۴ به بازار آمد. هم‌زمان با این تغییر نام، این هاچ‌بک لوکس فرانسوی فیس‌لیفتی را هم تجربه کرد که طی آن دماغهٔ خودرو تغییر کرده و لوگوی سیتروئن از آن حذف شد. در سال ۲۰۱۶ نیز دی‌اس نسخهٔ جدیدی از این خودرو را با نام کراس‌بک معرفی کرد که یک کراس هاچ‌بک بوده و با تجهیز به ریل‌های روی سقف و پوشش‌های پلاستیکی بدنه، ظاهر آن به کراس‌اوورها نزدیک شده است. دی‌اس ۴ اما هم‌اکنون با چهار پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌گردد که شامل دو نمونهٔ بنزینی و دو نمونهٔ دیزلی می‌شود؛ اما در بین مدل‌های این هاچ‌بک فرانسوی نسخهٔ هیبریدی وجود ندارد و به همین دلیل ناچاراً نزدیک‌ترین موتور از لحاظ قدرت به رقیب ژاپنی را برای آن انتخاب کرده‌ایم. این موتور که پیشرانهٔ بنزینی پایهٔ دی‌اس ۴ محسوب می‌شود، یک واحد ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربو است که ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور صرفاً با یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی ارائه می‌شود. دی‌اس ۴ تا پایان ماه نوامبر در اروپا نزدیک به ۱۱ هزار دستگاه فروش داشته است.

 مشخصات فنی

 لکسس CT200hدی‌اس ۴
پیشرانه۱.۸ لیتری ۴ سیلندر۱.۲ لیتری ۳ سیلندر
تنفسطبیعی+هیبریدیتوربوشارژ
قدرت۱۳۵ اسب بخار۱۳۰ اسب بخار
گشتاور۲۰۷ نیوتن متر۲۳۰ نیوتن متر
گیربکسCVT۶ سرعته دستی
محور محرکجلوجلو
شتاب صفرتاصد۱۰.۳ ثانیه۱۰.۸ ثانیه
حداکثر سرعت۱۸۰ کیلومتر/ساعت۲۰۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت۴.۱ لیتر (ترکیبی)۴.۹ لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک۴۵ لیتر۶۰ لیتر
تولید آلایندگی۹۴ گرم/کیلومتر۱۱۵ گرم/کیلومتر
وزن۱۴۵۰ کیلوگرم۱۲۹۵ کیلوگرم
طول۴.۳۵ متر۴.۲۸ متر
فاصلهٔ محوری۲.۶۰ متر۲.۶۱ متر
حجم صندوق بار۳۷۵ لیتر۳۶۰ لیتر
قیمت پایه۲۳,۴۹۵ پوند۲۲,۸۸۵ پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
7 + 13 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.