دوئل جی‌ام‌سی آکادیا و تویوتا هایلندر

 تویوتا هایلندر

همچنان در دور هشتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی میدونی هستیم و امروز به سراغ گروه کراس‌اوورهای متوسط رفته‌ایم که دوئل قبلی آن بین پژو ۵۰۰۸ و دوج جورنی برگزار شد. در این رقابت مجموعاً تعداد ۱۶۶۰ رأی به ثبت رسیده است که پژو توانست با دریافت ۱۱۸۷ عدد از آن‌ها و کسب ۷۱ درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که دوج موفق به کسب تنها ۴۷۳ رأی شده است. حال امروز در دوئل دیگری از گروه کراس‌اوورهای متوسط، شاهد رقابت میان تویوتا هایلندر و جی‌ام‌سی آکادیا خواهیم بود.

فورد اج نیسان مورانو هیوندای سانتافه جیپ گرند چروکی
فورد اج ؟
میتسوبیشی اوتلندر رنو کولئوس دوج جورنی پژو ۵۰۰۸
رنو کولئوس پژو ۵۰۰۸
کیا سورنتو اشکودا کودیاک تویوتا هایلندر جی‌ام‌سی آکادیا
اشکودا کودیاک ؟

جی‌ام‌سی آکادیا

نسل نخست جی‌ام‌سی آکادیا برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ به‌عنوان یک کراس‌اوور فول سایز و برای جایگزینی با اس‌یووی جی‌ام‌سی انووی XL و همین‌طور مینی‌ون پونتیاک مونتانا معرفی شد. این خودرو روی پلت‌فرم لامبادای جنرال موتورز ساخته شده بود که با دیگر کراس‌اوورهای فول سایز این شرکت یعنی شورلت تراورز، بیوک انکلیو و ساترن اوت‌لوک مشترک بود. همچنین آکادیا علاوه بر پلت‌فرم در قسمت‌های دیگری مانند پیشرانه‌ها هم با این کراس‌اوورهای مذکور اشتراک داشت. نسل اول این کراس‌اوور بزرگ آمریکایی برای مدل ۲۰۱۳ فیس‌لیفتی را تجربه کرد که در نمایشگاه شیکاگوی ۲۰۱۲ رونمایی شد اما نهایتاً نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۶ جایی بود که رسماً نسل دوم آکادیا معرفی گردید و با مدل ۲۰۱۷ به بازار آمد؛ اما بااین‌حال تا نسل اول آکادیا همچنان تا مارس سال ۲۰۱۷ تولید می‌شد و در مقطعی در کنار نسل دوم به بازار عرضه می‌شد. نسل دوم آکادیا اما نزدیک به ۲۰ سانتیمتر کوتاه‌تر از نسل قبلی شده و بنابراین عملاً به یک کلاس پایین‌تر یعنی بخش کراس‌اوورهای میان سایز منتقل شده است. البته این نسل روی پلت‌فرم C1XX جنرال موتورز ساخته شده که همچنان با شورلت تراورز، بیوک انکلیو و البته کادیلاک XT5 مشترک است. با توجه به اینکه آکادیا کوچک‌تر از قبل شده است، هم‌اکنون به‌صورت پنج‌نفره و با دو ردیف صندلی به بازار عرضه می‌شود ولی همچنان امکان سفارش نسخهٔ هفت‌نفرهٔ آن‌هم وجود دارد. این کراس‌اوور میان سایز با دو پیشرانهٔ مختلف به فروش می‌رسد که اولی ۲.۵ لیتری چهار سیلندر و دومی ۳.۶ لیتری V6 است. برای این دوئل ما موتور قوی‌تر آکادیا را انتخاب کرده‌ایم که ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۷ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال این نیرو تنها یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده که نیرو را به چرخ‌های جلو یا هر چهارچرخ می‌رساند. جی‌ام‌سی آکادیا سال گذشته در ایالات‌متحده بیش از ۱۱۱ هزار دستگاه فروش داشته که بیشترین فروش در طول تاریخ آن محسوب می‌شود.

تویوتا هایلندر

هایلندر کراس‌اووری میان سایز است که نسل اول آن برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۰۰ رونمایی شد. این خودرو که یکی از اولین کراس‌اوورهایی است که بر اساس پلت‌فرم خودرویی سواری ساخته شده است. همچنین هایلندر بزرگ‌ترین کراس‌اوور تویوتا هم محسوب می‌شود. نسل اول این خودرو در اواخر سال ۲۰۰۰ در ژاپن و در ژانویهٔ ۲۰۰۱ در ایالات‌متحده عرضه گردید و تا سال ۲۰۰۷ به فروش رسید. سپس در نمایشگاه خودروی شیکاگوی همین سال، نسل دوم هایلندر رونمایی شد و در سال ۲۰۱۳ هم نوبت به نسل سوم یا کنونی آن رسید که در نمایشگاه نیویورک این سال معرفی گردید. این نسل برای مدل ۲۰۱۶ فیس‌لیفتی را تجربه کرده که طی آن تغییراتی در چراغ‌های جلو و جلوپنجرۀ آن اعمال شده اما در نمای عقب تغییرات قابل‌توجهی صورت نگرفته است. نسل سوم هایلندر همانند نسل‌های قبلی روی پلت‌فرم K تویوتا ساخته شده که با خودروهایی چون سدان بزرگ آوالون، مینی‌ون سی‌ینا و نسل قبلی کمری مشترک است. هایلندر برخلاف جی‌ام‌سی آکادیا صرفاً به‌صورت سه ردیفه تولید می‌شود و امکان سفارش نسخهٔ پنج‌نفرهٔ آن وجود ندارد. این کراس‌اوور ژاپنی با چند پیشرانهٔ مختلف چهار سیلندر و شش سیلندر به همراه یک نسخهٔ هیبریدی عرضه می‌گردد که در این رقابت جهت هماهنگی با رقیب آمریکایی، با موتور ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی خود شرکت کرده است. این موتور توانایی تولید ۲۹۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور را دارد که پس از فیس‌لیفت مدل ۲۰۱۶، برای انتقال آن یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ارائه شده است. هایلندر نیز مانند آکادیا با دو نوع انتقال قدرت مختلف دیفرانسیل جلو و چهارچرخ محرک ارائه می‌شود. یکی از بازارهای کلیدی این ماشین، بازار ایالات‌متحده است که در آن از فروش و محبوبیت مناسبی برخوردار است به‌گونه‌ای که سال گذشته در این کشور بیش از ۲۱۵ هزار دستگاه فروش داشته و بنابراین مانند آکادیا بیشترین میزان فروش در طول تاریخ خود را به ثبت رسانده است.

مشخصات فنی

 جی‌ام‌سی آکادیاتویوتا هایلندر
پیشرانه۳.۶ لیتری V6۳.۵ لیتری V6
تنفسطبیعیطبیعی
قدرت۳۱۰ اسب بخار۲۹۵ اسب بخار
گشتاور۳۶۷ نیوتن متر۳۵۶ نیوتن متر
گیربکس۶ سرعته اتوماتیک۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکجلو/چهارچرخجلو/چهارچرخ
شتاب صفرتاصد۶.۱ ثانیه۷ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر۱۴.۹ ثانیه۱۵.۶ ثانیه
حداکثر سرعت۲۱۰ کیلومتر/ساعت۱۸۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت۱۱.۷ لیتر (ترکیبی)۱۰.۳ لیتر (ترکیبی)
وزن۱۹۹۵ کیلوگرم۲۰۶۸ کیلوگرم
ظرفیت بکسل۱۸۱۵ کیلوگرم۲۲۷۰ کیلوگرم
طول۴.۹۱ متر۴.۸۹ متر
فاصلهٔ محوری۲.۸۵ متر۲.۷۹ متر
ظرفیت سرنشین۵ – ۷ نفر۷ نفر
حجم صندوق بار۳۶۸/۱۱۸۰/۲۲۳۷ لیتر۳۹۰/۱۱۹۷/۲۳۵۵ لیتر
قیمت پایه۳۷,۱۰۰ دلار۳۵,۱۰۰ دلار

 این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
12 + 7 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.