دوئل جیپ گرند چروکی و هیوندای گرند سانتافه

 جیپ گرند چروکی

گروهی که امروز در یکی دیگر از قسمت‌های دور نهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی میدونی به سراغ آن رفته‌ایم، گروه کراس‌اوورهای متوسط است که در دوئل قبلی آن شاهد رقابت میان جی‌ام‌سی آکادیا و تویوتا هایلندر بودیم. این رقابت بسیار نزدیکی بود و نتایج نظرسنجی‌های سایت و تلگرام نیز با اختلافی جزئی عکس یکدیگر بودند اما نهایتاً با احتساب مجموع آراء مشخص شد که تویوتا هایلندر با دریافت ۷۸۹ رأی و کسب ۵۱ درصد از کل آراء با اختلافی جزئی، آکادیا را با ۷۴۸ رأی مغلوب کرده و پیروز دوئل شد. در این رقابت مجموعاً تعداد ۱۵۳۷ رأی به ثبت رسیده است. امروز اما در آخرین دوئل گروه کراس‌اوورهای متوسط، جیپ گرند چروکی در برابر هیوندای گرند سانتافه قرار گرفته است.

فورد اج نیسان مورانو هیوندای سانتافه جیپ گرند چروکی
فورد اج ؟
میتسوبیشی اوتلندر رنو کولئوس دوج جورنی پژو ۵۰۰۸
رنو کولئوس پژو ۵۰۰۸
کیا سورنتو اشکودا کودیاک تویوتا هایلندر جی‌ام‌سی آکادیا
اشکودا کودیاک تویوتا هایلندر

جیپ گرند چروکی

در سال ۱۹۹۳، یعنی شش سال پس‌ازاینکه کرایسلر با خرید شرکت آمریکن موتورز مالکیت جیپ را به دست آورده بود، نسل نخست گرند چروکی با کد ZJ به‌عنوان جایگزینی برای مدل سالخوردهٔ واگنییر معرفی شد. سپس به ترتیب در سال ۱۹۹۹ نسل دوم و در سال ۲۰۰۵ نسل سوم این اس‌یووی آمریکایی معرفی گردید تا اینکه نهایتاً نوبت به نسل چهارم یا کنونی آن رسید که برای اولین بار با کد WK2 در نمایشگاه نیویورک ۲۰۰۹ رونمایی شده و از تابستان سال ۲۰۱۰ با مدل ۲۰۱۱ به بازار آمد. این نسل از گرند چروکی به همراه دوج دورانگو روی پلت‌فرمی ساخته شده که توسط کرایسلر طراحی و مهندسی شده و یادگار دوران شراکت دایملر-کرایسلر است. به همین دلیل مرسدس بنز نیز از این پلت‌فرم برای ساخت مدل‌های ML و GL استفاده می‌کرد. نسل چهارم گرند چروکی همچنان در حال تولید است اما تاکنون دو به‌روزرسانی عمده را تجربه کرده است که اولی در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۳ و دومی در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۶ معرفی شد. این اس‌یووی آمریکایی با پیشرانه‌های مختلف و در مدل‌های گوناگونی از نمونهٔ آفرود تریل‌هاوک گرفته تا نسخه‌های اسپرت SRT و ترک‌هاوک تولید می‌شود. پرچم‌دار این خانواده مدل ترک‌هاوک است که از پیشرانهٔ ۷۰۷ اسب بخاری هلکت استفاده کرده و قوی‌ترین اس‌یووی حال حاضر دنیا محسوب می‌شود. در این دوئل اما به جهت هماهنگی با رقیب کره‌ای، ما پیشرانهٔ بنزینی پایهٔ گرند چروکی را انتخاب کرده‌ایم که یک موتور ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی با ۲۹۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۲ نیوتن متر گشتاور است. این مدل با دو انتقال قدرت مختل دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل قابل خریداری است. دیگر موتورهای نسخهٔ معمولی این ماشین نیز شامل یک نمونهٔ ۵.۷ لیتری V8 بنزینی همی و یک واحد ۳ لیتری V6 دیزل می‌شود. گرند چروکی در حال حاضر بزرگ‌ترین محصول و در اصل پرچم‌دار جیپ محسوب می‌شود اما احتمالاً در آینده با معرفی نسل جدید مدل واگنییر این عنوان را از دست خواهد داد. این خودرو سال گذشته در ایالات‌متحده بیش از ۲۴۰ هزار دستگاه فروش داشته که رشد چشمگیری را نسبت به سال‌های گذشته تجربه کرده است.

هیوندای سانتافه

نسل اول سانتافه برای نخستین بار در سال ۲۰۰۰ به‌عنوان یک کراس‌اوور متوسط معرفی شده و با مدل ۲۰۰۱ به بازار آمد. این نسل روی پلت‌فرم Y4 کیا-هیوندای ساخته شده بود که با هیوندای سوناتا و کیا سورنتو مشترک بود. سپس نسل دوم سانتافه در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۶ رونمایی شد و تا سال ۲۰۱۲ روی خط تولید قرار داشت اما نسل اول آن همچنان در چین در حال تولید است. سانتافه هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۲ رونمایی شد. البته این نسل نیز هم‌اکنون به پایان عمر خود رسیده و به‌زودی در نمایشگاه ژنو امسال نسل جدید آن معرفی خواهد شد. نسل کنونی سانتافه اما برخلاف نسل‌های قبلی، در دو نسخهٔ معمولی پنج‌نفره و هفت‌نفره (سه ردیفه) تولید می‌شود که دومی گرند سانتافه نام داشته و در اصل جایگزین مدل وراکروز شده است. این مدل در نمای جلویی تقریباً با نسخهٔ معمولی یکسان بوده و تفاوت‌هایی جزئی در جلوپنجره و سپر با آن دارد اما نمای عقبی گرند سانتافه به‌کلی با برادر پنج‌نفره‌اش متفاوت است. در دوئل ما نیز گرند سانتافه شرکت کرده تا با رقیب درشت‌هیکل آمریکایی هماهنگی بیشتری داشته باشد. نسخهٔ معمولی سانتافه فقط با پیشرانه‌های چهار سیلندر عرضه می‌گردد اما برای گرند سانتافه موتور شش سیلندر هم قابل انتخاب است؛ بنابراین برای این رقابت قوی‌ترین پیشرانهٔ این کراس‌اوور کره‌ای را انتخاب کرده‌ایم که یک واحد ۳.۳ لیتری V6 تنفس طبیعی است. این موتور ۲۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۱ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو یا هر چهارچرخ منتقل می‌شود. تقریباً هر سه نسل این کراس‌اوور کره‌ای در کشورمان حضور داشته‌اند اما نسل اول آن در تعدادی بسیار محدودی به کشور وارد شد درحالی‌که نسل سوم که توسط آسان موتور و اخیراً کرمان‌خودرو در ایران عرضه می‌شود یکی از پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی بازار است. البته در کشورمان فقط نسخهٔ معمولی سانتافه عرضه می‌شود و خبری از گرند سانتافه نیست. هیوندای سانتافه سال ۲۰۱۷ در ایالات‌متحده حدود ۱۳۳ هزار دستگاه فروش داشته است.

 مشخصات فنی

 جیپ گرند چروکیهیوندای گرند سانتافه
پیشرانه۳.۶ لیتری V6۳.۳ لیتری V6
تنفسطبیعیطبیعی
قدرت۲۹۵ اسب بخار۲۹۰ اسب بخار
گشتاور۳۵۲ نیوتن متر۳۴۱ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک۶ سرعته اتوماتیک
محور محرکعقب/چهارچرخجلو/چهارچرخ
شتاب صفرتاصد۷.۱ ثانیه۷.۳ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر۱۵.۴ ثانیه۱۵.۸ ثانیه
حداکثر سرعت۱۹۰ کیلومتر/ساعت۲۱۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت۱۰.۹ لیتر (ترکیبی)۱۱.۴ لیتر (ترکیبی)
وزن۲۲۶۰ کیلوگرم۱۹۸۰ کیلوگرم
طول۴.۸۲ متر۴.۹۰ متر
فاصلهٔ محوری۲.۹۱ متر۲.۸۰ متر
ظرفیت سرنشین۵ نفر۷ نفر
حجم صندوق بار۱۰۲۰ لیتر۳۹۵ لیتر
قیمت پایه۳۱,۴۹۰ دلار۳۱,۸۰۰ دلار

 این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.